Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP wybuduje wspólnie z Zieloną Górą tunel i nowoczesną stację

1
Podziel się:

Pasażerowie zyskają możliwość wygodnych przesiadek z pociągów do autobusów oraz wygodny tunel łączący dwie części Zielonej Góry.

PKP wybuduje wspólnie z Zieloną Górą tunel i nowoczesną stację
(Kris Duda/Flickr (CC BY 2.0))

Wygodne przesiadki z pociągu do autobusu, nowoczesna stacja kolejowa oraz bezpieczny i wygodny tunel dla pieszych łączący dwie części miasta. To wspólne inwestycje PKP PLK i miasta Zielona Góra, które zostaną zrealizowane w ciągu trzech najbliższych lat.

Jak poinformował Zbigniew Wolny z zespołu rasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w czwartek kolejarze i samorządowcy podpisali porozumienie o współpracy przy realizacji inwestycji opiewających łącznie na 22 mln zł.

- Współpraca z miastem zaowocuje tym, że stacja w Zielonej Górze zyska zupełnie nowy standard, dzięki czemu z pewnością zachęcimy wiele osób do korzystania z pociągów - powiedział prezes zarządu PKP PLK S.A. Andrzej Filip Wojciechowski.

Prezes mówił, że PLK realizuje obecnie wielki program inwestycyjny obejmujący gruntowną modernizację infrastruktury w całym kraju, a jednym z jego najważniejszych elementów jest rozwój transportu kolejowego w wymiarze lokalnym i aglomeracyjnym.

- Tym chętniej współpracujemy z samorządami, które rozumieją, że warto inwestować w rozwój kolei, bo to ekologiczny, bezpieczny i niezawodny środek transportu - zaznaczył Wojciechowski.

Podpisany w Zielonej Górze dokument reguluje sposób realizacji trzech ważnych projektów, wskazuje też źródła ich finansowania.

Pierwsza z inwestycji to przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego w Zielonej Górze. PLK już zawarła umowę z firmą projektową.

Wiadukt ten stanowi obecnie tzw. wąskie gardło dla transportu autobusowego. Nowy obiekt, który PLK wykona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 273 (tzw. Nadodrzanka), będzie szerszy - co umożliwi bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej. Wiadukt zyska nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych.

Wolny zaznaczył, że ta inwestycja ma kluczowe znaczenie dla planów miasta związanych z budową dużego centrum przesiadkowego w pobliżu dworca kolejowego i integrację systemu transportowego.

W myśl porozumienia połowę kosztów przebudowy wiaduktu sfinansuje urząd miejski. Koszt wszystkich prac oszacowano na 12 mln złotych. Samorząd przebuduje też układ drogowy po obu stronach wiaduktu.

Druga z inwestycji dot. kompleksowej modernizacji istniejącego przejścia podziemnego dla podróżnych na stacji Zielona Góra. 22-metrowy tunel pod torami łączący dwa z trzech peronów zostanie przedłużony o 25 metrów do ul. Towarowej i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przejście zostanie wyposażone w dodatkową windę, a po obu jego stronach zamontowane zostaną pochylnie pieszo-rowerowe.

Dzięki tym pracom podróżni zyskają wygodne i komfortowe przejście pod torami, a mieszkańcy bezpieczny łącznik z drugą stroną miasta. Koszt przebudowy wyniesie ok. 6 mln zł - przekazał Wolny.

Trzecia z inwestycji to budowa nowego, pełnego zadaszenia peronów, co pozwoli wygodnie i bezpiecznie przejść pasażerom z peronów i stacji do zaplanowanego przez miasto centrum przesiadkowego. Budowę nowoczesnego zadaszenia nawiązującego stylistyką do terenu przydworcowego sfinansuje miasto.

- Realizacja powyższych przedsięwzięć pozwoli na pełną integrację transportu kolejowego z miejskim transportem publicznym. Pasażerowie zyskają możliwość wygodnych przesiadek z pociągów do autobusów oraz wygodny tunel łączący dwie części Zielonej Góry. Inwestycje warte w sumie 22 mln złotych zostaną ukończone do 2018 roku - dodał Wolny.

Zobacz także: Zobacz także ile wyniosą inwestycję w infrastrukturę kolejową w Polsce
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(1)
sprawiedliwy
5 lata temu
mamy po połowie 2019 roku i nadal prace z zadaszeniem peronów w zielonej górze są na etapie raczkowania miasto wybudowało centrum przesiadkowe jest tunel a postawienie zadaszenia wygląda na operację techniczną tak skomplikowaną jak wieża Eiffla