Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pogłębia się kryzys na rynku nowych aut osobowych

0
Podziel się:

Od początku roku do końca listopada Polacy kupili 294.582 auta, o około 7 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2003 roku.

Ostateczne dane firmy Samar o sprzedaży nowych samochodów osobowych do listopada 2004 roku potwierdzają, że kryzys na rynku pogłębia się. Od początku roku do końca listopada Polacy kupili 294.582 auta, o około 7 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2003 roku.

"Ostateczne wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce z listopada bieżącego roku nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do tego, że kryzys na tym rynku nadal się pogłębia i nic nie wskazuje na możliwość poprawy sytuacji w najbliższej przyszłości" - uważa Wojciech Drzewiecki z analizującej rynek motoryzacyjny firmy Samar.

Od czasu wprowadzenia od maja zmian w ustawie o podatku VAT, ograniczających możliwość odliczania tego podatku przy zakupie samochodów przez firmy, każdy kolejny miesiąc przynosił coraz gorsze rezultaty, nie licząc przejściowej, minimalnej poprawy zanotowanej we wrześniu.

Zmiany w podatku VAT zbiegły się w czasie ze zniesieniem praktycznie wszystkich ograniczeń powstrzymujących sprowadzanie używanych aut z zagranicy, co jak wiadomo wywołało „zalew” polskiego rynku przez niespotykaną dotychczas ilość samochodów używanych, głównie starszych, których okres eksploatacji przekracza 10 lat.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych na polskim rynku w listopadzie bieżącego roku w wysokości 19.233 sztuk jest najniższa nie tylko w 2004 roku, ale na przestrzeni ostatnich trzech lat, czyli od grudnia 2001 roku, kiedy miesięczna sprzedaż wyniosła 19.090.

Sprzedaż w listopadzie była niemal o 37 proc. mniejsza niż rok wcześniej, a sprzedaż 294.582 aut, narastająco od początku roku, oznacza spadek o niespełna 7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Po jedenastu miesiącach roku 17 firm spośród 42 obecnych na polskim rynku, odnotowało wzrost tegorocznej sprzedaży skumulowanej, a 23 odnotowały spadek.

Niekwestionowanym liderem rynku jest wciąż Fiat ze sprzedażą 48.645 sztuk (10,6 proc. spadku) i 16,5 proc. udziałem w rynku.

Drugie miejsce w rankingu zajmuje Skoda z wynikiem 36.800 sprzedanych aut i spadkiem o 4,7 proc. Tak niewielki spadek pozwolił marce zwiększyć udział w rynku z 12,2 do 12,5 proc.

Trzecia pozycja należy do Toyoty, która sprzedała w Polsce 32.029 samochodów, o 5,1 proc. mniej niż w poprzednim roku (udział w rynku wynosi 10,9 proc.).

Na czwartym miejscu ponownie znajduje się Renault z wynikiem 28.077 sztuk, o 16,7 proc. mniejszym niż rok wcześniej. Piąty jest Opel z 27.927 autami i 5,1 proc. spadku. Szósty jest Ford (26.220 aut, wzrost o 20,7 proc.).

Trzy kolejne marki wykazały spadki: Peugeot na siódmym miejscu (19.593 sztuki, spadek o 18,5 proc.), Volkswagen na ósmym (14.171 sztuk, spadek o 4 proc.) i Citroen na dziewiątym (10.517 sztuk, spadek o 24,7 proc.).

Czołową dziesiątkę zamyka Honda z systematycznie rosnącą sprzedażą, na koniec listopada rezultat 9.720 sztuk jest o 51,8 proc. większy niż przed rokiem.

W okresie od stycznia do końca listopada najczęściej kupowanym modelem na polskim rynku był Fiat Panda z wynikiem 25.397 sztuk (wzrost o 171,1 proc.) i udziałem w rynku 8,6 proc.

Na drugiej pozycji uplasowała się Skoda Fabia – 24.516 sztuk (spadek o 13,9 proc.), 8,3 proc. udziału w rynku.

Kolejne miejsca zajmują Toyota Yaris (11.538 sztuk, spadek o 12,1 proc.), Skoda Octavia (11.045 sztuk, 19,1 proc. wzrostu), Toyota Corolla (10.520 sztuk, spadek o 19,5 proc.), Ford Focus (10.072 sztuki, spadek o 4,7 proc.), Opel Corsa (9.599 sztuk, spadek o 5,8 proc.), Peugeot 206 (8.637 sztuk, spadek o 23,6 proc.), Fiat Punto (8.546 sztuk, spadek o 33,6 proc.) i Seicento (8.203 sztuki, spadek o 63,7 proc.).

motoryzacja
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)