Większość Polaków uważa, że publiczne radio i telewizja powinny być finansowane z budżetu państwa; blisko jedna czwarta opowiada się za finansowaniem ich z abonamentu - wynika z najnowszego badania CBOS.
Jak podało Centrum Badania Opinii Społecznej, wyrobionego zdania nie ma na ten temat 15 proc. badanych.
Przekonanie, że media publiczne powinny być finansowane z budżetu państwa przeważa we wszystkich wyodrębnionych grupach społecznych i demograficznych.
Wśród tych, którzy częściej niż inni wyrażają aprobatę dla finansowania telewizji z abonamentu radiowo-telewizyjnego, są najmłodsi badani (od 18. do 24. roku życia), uczniowie i studenci, mieszkańcy największych aglomeracji miejskich oraz osoby o najwyższym statusie materialnym.
Opinia, że media powinny być finansowane z budżetu jest relatywnie najbardziej rozpowszechniona wśród osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym, robotników niewykwalifikowanych i wykwalifikowanych, bezrobotnych, biernych zawodowo gospodyń domowych, a także wśród respondentów o najniższych dochodach na osobę w gospodarstwie domowym.
Z badań CBOS wynika, że respondenci deklarujący prawicowe poglądy polityczne częściej niż ci, którzy utożsamiają się z lewicą lub centrum, popierają finansowanie mediów publicznych z abonamentu.
Badanie CBOS przeprowadzono od 7 do 10 marca na próbie liczącej 1205 dorosłych mieszkańców Polski.