Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polska ma pomysł na finansowanie inwestycji w kryzysie.

0
Podziel się:

Najbardziej zaawansowanym projektem autostrady, który ma być realizowany w całości bądź w części w drodze PPP, jest trasa A1 na odcinku z Tuszyna do Pyrzowic.

Polska ma pomysł na finansowanie inwestycji w kryzysie.
(Omers/Dreamstime)

Polska zabiega, by budowa autostrad w drodze partnerstwa publiczno-prywatnego nie zwiększała długu i deficytu publicznego.

To temat drugiego dnia nieformalnego spotkania ministrów transportu 27 krajów UE w Sopocie. Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień powiedział, że obecnie największym i najbardziej zaawansowanym projektem autostrady, który ma być realizowany w całości bądź w części w drodze PPP, jest trasa A1 na odcinku z Tuszyna do Pyrzowic.

_ - Boimy się tego, aby po podpisaniu umowy w drodze oceny ex post nie zakwalifikowano tego nam do długu i deficytu krajowego, bo wtedy sens PPP gwałtownie się zmniejsza. Dlatego dyskutujemy na forum UE, dyskutujemy z Eurostatem, aby mieć tę pewność, że otwierając nowy przetarg na PPP nie spowodujemy trudności w zakresie długu i deficytu _ - powiedział Stępień.

_ - Wtedy PPP ma głęboki sens, kiedy nie będzie obciążać finansów publicznych całą swoją sumą od razu i tworzyć sytuację, która skłania ministra finansów do zadania pytania: dlaczego właściwie nie zaciągnąć na to zobowiązań własnych? _ - dodał.

Zapewnił, że Polska nie zamierza wywierać presji na unijnym urzędzie statystycznym Eurostat w sprawie kwalifikacji inwestycji w ramach PPP (obecnie część może obciążać finanse publiczne), ale proponuje uzgodnienie w UE wspólnych standardów w tej sprawie. _ - Tak, abyśmy mogli mieć klarowne reguły przed podejmowaniem decyzji i przed podpisywaniem kontraktów. Wtedy wszyscy będziemy bezpieczni i nasze finanse publiczne też _ - powiedział.

_ - My chcemy dać Eurostatowi bardzo klarowną podstawę do kwalifikacji projektów pod względem długu i deficytu _ - podkreślił. Zapewnił, że polska prezydencja w poniedziałek i wtorek prowadziła w tej sprawie rozmowy, a _ kilku przedstawicieli krajów europejskich stwierdziło, że to jest (im) potrzebne tak samo, jak nam _.

Stępień zaprezentował dane, z których wynika, że wartość transakcji PPP w UE w 2010 r. wyniosła 18,3 mld euro (ok. 75,8 mld zł) na 112 projektów. Liderami PPP były: Wielka Brytania (44 projekty), Francja (19), Niemcy (14), Hiszpania (13). W tym roku ma to być ok. 20 mld euro.

Prezydencja nie przewiduje natomiast w Sopocie rozmów o finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych w przyszłym wieloletnim budżecie UE na lata 2014-2020 ani też o nowym przebiegu transeuropejskich szlaków transportowych, który Komisja Europejska ma przedstawić w drugiej połowie września.

Siim Kallas w ubiegłym tygodniu w wywiadzie dla PAP przyznał, że proponowane przez KE w nowym budżecie 31,7 mld euro w ramach instrumentu _ Łącząc Europę _ na lata 2014-2020 jest tylko minimalną częścią tego, czego UE potrzebuje. Inaugurując spotkanie w poniedziałek Cezary Grabarczyk także powiedział, że publicznych środków - w budżecie europejskim i krajowym - jest za mało w stosunku do potrzeb inwestycyjnych, stąd potrzeba stosowania PPP.

Czytaj więcej o budownictwie w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/233/t45545.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/polska;mieszkaniowka;w;czarnej;dziurze,186,0,899258.html) Polska mieszkaniówka w czarnej dziurze? - _ Budownictwo mieszkaniowe jest piątym kołem u wozu, które woźnica chętnie wyrzuciłby - mówi poseł PiS Andrzej Adamczyk. _
[ ( http://static1.money.pl/i/h/159/t141727.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/znow;gorsze;nastroje;w;budowlance,173,0,895149.html) Znów gorsze nastroje w budowlance W sierpniu ogólny klimat koniunktury w budownictwie kształtuje się na poziomie minus 1, w porównaniu z plus 2 w lipcu - podał GUS.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)