Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Powstał zespół monitorujący Grabarczyka. Dają mu miesiąc

0
Podziel się:

W tym czasie rząd powinien opanować chaos na kolei i przestawić program naprawczy.

Powstał zespół monitorujący Grabarczyka. Dają mu miesiąc
(photo-service.europarl.europa.eu)

Zespół, który ma monitorować sytuację na kolei powołał Sojusz Lewicy Demokratycznej. SLD oczekuje, że w ciągu miesiąca rząd opanuje chaos na kolei, przedstawi program naprawczy i odpowiednie projekty ustaw.

Szef Zespołu Bogusław Liberadzki (na zdjęciu) przedstawił program naprawczy dla kolei przygotowany przez SLD. Podkreślił, że jest oparty na doświadczeniach europejskich._ - Chcemy żeby nasza kolej nie podobna nie tyle dla kolei irlandzkiej czy estońskiej, ale podobna do kolei niemieckiej - _ mówił w Sejmie Liberadzki. _ - Kolej to mogą być dodatkowe miejsca pracy, wzrost gospodarczy i lepsza jakość życia. Unia Europejska właśnie takie zadania stawia przed koleją. _

Bogusław Liberadzki skrytykował rząd PO - PSL i ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka za niewykorzystanie funduszy europejskich na modernizację kolei. Podkreślił, że jest to pierwszy rząd, który mógł w pełni wykorzystać te środki.

POSŁUCHAJ BOGUSŁAWA LIBERADZKIEGO:

Według Sojuszu Lewicy Demokratycznej rząd rozmija się z europejskim sposobem myślenia o kolei. Sejm odrzucił jednak dwa dni temu wniosek SLD o odwołanie ministra infrastruktury. Za wnioskiem głosowało 192 posłów opozycji, przeciw było 229 posłów koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Wniosek o wotum nieufności musiałoby poprzeć 231 posłów, a tylu opozycja nie ma.

Katastrofa na kolei

Bilans dotychczasowych rządów koalicji PO-PSL na kolei jest katastrofalny. Co prawda ekipa ta przeprowadziła reformę kolejową, która miała uporządkować rynku przewozów pasażerskich. Zamiast ładu wyszedł jednak jeszcze większy bałagan. Reforma polegała na całkowitym rozdzieleniu przewozów dalekobieżnych i regionalnych oraz _ usamorządowienia _przewoźnika odpowiedzialnego za te ostatnie. Efekt okazał się opłakany.

Zadłużenie przewoźnicy nie regulują na czas opłat za korzystanie z torów. Odbija się to fatalnie na finansach zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Przez to nie tylko nie radzi sobie ona z modernizacjami za fundusze unijne, ale i z bieżącymi remontami torów.

Wyniki netto spółek kolejowych w mln złotych
Spółka/Rok 2007 2008 2009
Źródło: PKP SA
PKP Intercity 45 -6,5 -77
Przewozy Regionalne 30,5 -138 -296
PKP PLK -93,5 -110 -3

Ogółem umowy inwestycyjne na kolei obejmują jedynie 20 procent dostępnych na lata 2007-2013 funduszy unijnych. Kolejnych 20 procent jest dopiero przygotowywanych. Wszystko wskazuje więc na to, że kolej nie zdoła wykorzystać całej sumy blisko 20 miliardów złotych przyznanych jej dotacji. Tymczasem potrzeby znacznie przewyższają nawet wielkość wsparcia unijnego. Według wyliczeń PKP PLK potrzeba 47 miliardów złotych, by przywrócić wszystkie szlaki kolejowe do optymalnego stanu.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/53/t128309.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/grabarczyk;polozyl;kolej;z;drogami;radzi;sobie;lepiej,174,0,748718.html) Grabarczyk położył kolej, z drogami radzi sobie lepiej Bilans rządów ministra w PKP jest katastrofalny, ale obiecuje, że sieć autostrad zwiększy się o 80 procent. Na razie zamiast nich rosną opóźnienia.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/114/t124018.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/felieton/artykul/szygulski;budowane;autostrady;nie;bronia;grabarczyka,46,0,748846.html) Szygulski: Budowane autostrady nie bronią Grabarczyka Na miejscu Donalda Tuska odwołałbym ministra. Póki na kolei jest co ratować.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/248/t127224.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/syryjczyk;w;porownaniu;z;innymi;na;kolej;placimy;malo,121,0,742009.html) Syryjczyk: W porównaniu z innymi na kolej płacimy mało Gdyby Deutsche Bahn miało tyle co PKP, to nie wyglądałoby lepiej.
wiadomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)