Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przekop Mierzei Wiślanej. PiS wiele sobie po tym obiecuje

21
Podziel się:

Przekop Mierzei Wiślanej i przywrócenie żeglugi śródlądowej - to niektóre z priorytetów ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, jakie przedstawił podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie wiceminister tego resortu Krzysztof Kozłowski.

Przekop Mierzei Wiślanej. PiS wiele sobie po tym obiecuje
(LECH ZIELASKOWSKI/REPORTER)

Przekop przez Mierzeję Wiślaną to jeden z czterech strategicznych celów resortu - podkreślił Kozłowski.

- To jest opłacalny projekt. Zdolności przekładowe portu w Elblągu to 1 mln ton towarów, a w momencie zrealizowania przekopu przez Mierzeję Wiślaną ten port zacznie żyć - uważa wiceminister. Jego zdaniem, inwestycja będzie służyła także bezpieczeństwu Polski.

Kolejnym priorytetem jest przywrócenie żeglugi śródlądowej. - Śródlądowe drogi wodne to nie jest projekt tylko i wyłącznie dla województw, które leżą nad Wisłą czy Odrą. To jest projekt dla całej Polski, ale o charakterze transeuropejskim - powiedział Kozłowski. Jak dodał, udrożnienie Wisły i Odry oraz tzw. kanałów horyzontalnych to inicjatywa, która ma otworzyć polski transport i logistykę na szlaki międzynarodowe.

Według wiceministra, "niesłychanie ważnym" zadaniem jest także dbanie o korzystne warunki dla rozwoju polskich portów morskich. - Nasze porty są doskonale zorganizowane, świetnie zarządzane i mają bardzo dobre partnerskie relacje biznesowe ze swoimi kontrahentami. To, co się staramy robić na co dzień, to zachęcić podmioty zewnętrzne, aby zechciały nawiązać współpracę z portami morskimi - powiedział.

Kozłowski zaliczył także do priorytetów odbudowę przemysłu stoczniowego. Wiceminister poruszył także kwestię gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa w polityce zagranicznej RP. Jak dodał, 70 proc. legislacji jaka jest wdrażana i egzekwowana przez ministerstwo to prawodawstwo UE, a 20 umowy międzynarodowe i 10 proc. legislacji to polskie przepisy.

List do uczestników Kongresu skierował prezydent Andrzej Duda. Jak podkreślił, Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie "jest świadectwem naszych ambicji i rosnących możliwości, aby odgrywać nad Bałtykiem, a także w gospodarce morskiej Europy i świata coraz istotniejszą rolę" - podkreślił.

Według prezydenta, coraz więcej jest dobrych sygnałów świadczących, że po latach trudnych, a czasami wręcz wyniszczających polską branżę morską, branża ta podnosi się.

- Wyzwaniem pozostaje jednak odbudowanie pozycji przemysłu stoczniowego, czego przykładem są starania o uratowanie i nadanie nowego rozmachu stoczni szczecińskiej - podkreślił prezydent w liście, który odczytał wojewoda zachodniopomorski Piotr Jania.

Zdaniem prezydenta, sektor morski powinien być ważnym składnikiem polskiej gospodarki przede wszystkim z uwagi na współczesne wyzwania globalnego świata oraz szanse rozwoju, jakie oferuje nowoczesna branża morska.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki nawiązał do projektu ustawy o rozwoju przemysłu stoczniowego. Jak powiedział, projekt ma przyczynić się do odbudowy tego przemysłu w Polsce, a zwłaszcza w Szczecinie.

- Rewitalizacja tego przemysłu to, nie chcę powiedzieć jedno z priorytetowych, dla mnie jest to najbardziej priorytetowe, działanie tego ministerstwa, które wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju gospodarczego obecnego rządu - zaznaczył Brzezicki.

IV Międzynarodowy Kongres Morski potrwa do 10 czerwca. W tym roku głównym tematem Kongresu są kwestie dotyczące przemysłu portowego, stoczniowego i żeglugowego, bezpieczeństwo na morzu, energetyka, a także rybołówstwo i górnictwo morskie.

W kongresie biorą udział minister i wiceministrowie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, przedsiębiorcy branżowi, reprezentanci instytucji morskich, specjaliści prawa międzynarodowego, instytucji finansowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żeglugi, a także instytucji zajmujących się energetyką i górnictwem morskim.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
himmel
5 lata temu
Co ten przekop nam da i jakie jest jego znaczenie strategicne, kto to finansuje - bedzie o tym mowa podczas Kongresu 590 w listopadzie
Leszek Kopeć
8 lat temu
No dobrze ale czy w końcu kupili te łopaty i taczki bo przygotowują się do tego aktu od lat jak do spłodzenia kolejnego Chrystusa Odkupiciela.
traktorek
8 lat temu
Ten kanał ma mieć 4 metry głębokości! To jest absurd, do zespołu portów Szczecin-Świnoujście mogą wchodzić jednostki o zanurzeniu do 13,5 metra bo tam leży Nord Stream i głębiej się nie da - i na to się narzeka, że mało! Co tam ma pływać na tych 4 metrach (minus rezerwa bezpieczeństwa)? Jachty? I to ma spłacić kanał za blisko miliard?
Obserwator 20...
8 lat temu
Ten przekop nie będzie wyglądał tak jak na zdjęciu - to kolejna prowokacja WSI
Wawiak
8 lat temu
PiS, czy nie PiS - pomysł jest dobry.
...
Następna strona