- poinformowało Centrum Informacyjne Rządu we wtorkowym komunikacie.
Skarb Państwa jest już zaangażowany w poręczenia zobowiązań Stoczni Szczecińskiej Nowa na budowę statków, w wysokości ok. 503 mln zł. Na początku stycznia tego roku Stocznia wystąpiła z kolejnym wnioskiem o udzielenie poręczenia spłaty kredytu zaciągniętego w Pekao SA, z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie budowy statku kontenerowego.
Z komunikatu wynika, że jest to kredyt obrotowy, w wysokości 21,1 mln USD. Jego spłata nastąpi jednorazowo 15 października 2003 roku. Szacunkowa kwota nakładów niezbędnych do zakończenia budowy statku wynosi 127 mln 796 tys. 200 zł.
Z informacji po posiedzeniu rządu wynika, że po podjęciu przez Radę Ministrów uchwały o poręczeniu kredytu, minister finansów podpisze stosowną umowę z SS Nowa, a następnie z Pekao SA. Poręczenie będzie obowiązywało do 31 grudnia 2003 roku.
Zabezpieczeniem poręczenia na rzecz Skarbu Państwa będą weksle in blanco wystawione przez Stocznię Szczecińską Nowa, akt notarialny, w którym SSN podda się egzekucji przewłaszczenia na rzecz Skarbu Państwa i KUKE kredytowanego statku. Ponadto Stocznia będzie musiała wnieść opłatę prowizyjną z tytułu udzielonego poręczenia.
"Poręczenie Skarbu Państwa przyczyni się do odzyskania równowagi finansowej przez Stocznię Szczecińską Nowa – podmiot powstały po upadku Stoczni Szczecińskiej Porta-Holding. Podjęcie uchwały przez Radę Ministrów będzie się jednak wiązać z ryzykiem, które w wariancie pesymistycznym oceniono na 40 proc. kwoty objętej poręczeniem" - czytamy w komunikacie.
W lutym, na posiedzeniu sejmowej komisji, przedstawiciele resortu gospodarki informowali, że planują w 2003 roku podwyższenie kapitału Stoczni Szczecińskiej Nowej o 100-150 mln zł. Miało to umożliwić Stoczni zakup niezbędnego majątku produkcyjnego od syndyka upadłej Stoczni Szczecińskiej Porta Holding.
Jak poinformował resort gospodarki w materiałach na posiedzenie komisji sejmowych, obecnie Stocznia Szczecińska Nowa ma portfel zamówień na łączną kwotę 1 mld USD. W 2003 roku planuje wybudowanie 10 statków o wartości 330 mln USD.
Stocznia Szczecińska Nowa miałaby wziąć udział w konsolidacji sektora stoczniowego, nad którą pracuje resort gospodarki. W ramach konsolidacji miałaby powstać grupa, w której - obok SSN - znalazłaby się Stocznia Gdynia i H. Cegielski Poznań, produkujący na potrzeby przemysłu stoczniowego.