Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd zmienia plan budowy dróg

0
Podziel się:

Wiceminister infrastruktury: Dotychczasowy plan miał zły system finansowania.

Rząd zmienia plan budowy dróg
(kozmoat98/iStockphoto)

W ministerstwie infrastruktury powstaje nowy rządowy program budowy dróg na lata 2010 - 2015 - powiedział w Sejmie wiceminister infrastruktury Radosław Stępień.

Wiceminister dodał, że niedługo plan trafi do konsultacji, a przed końcem roku może zastąpić obecny.

Obowiązujący Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 - 2012 został przyjęty we wrześniu 2007 r.

Zakłada on m.in. stworzenie sieci autostrad o łącznej długości 1779 km i sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 2274 km, budowę 54 obwodnic miast i poprawę stanu utrzymania dróg krajowych, tak by w 2013 roku 75 proc. było _ w stanie dobrym _, a 10 proc. _ w stanie dostatecznym _.

Dotychczas rząd podpisał umowy na budowę 1214,5 km dróg krajowych, w tym 485 km autostrad i 729,5 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg. Obecnie w budowie i przebudowie jest 836,5 km dróg, budowanych jest 15 odcinków autostrad, 22 odcinki dróg ekspresowych i 15 obwodnic. Od powołania rządu oddano 907,7 km nowych i przebudowanych dróg.
W opinii wiceministra ten program wymaga zmian. _ - W programie określono dwa zakresy: rzeczowy i finansowy. _

_ - Tyle, że zakres finansowy nie odpowiada rzeczowemu _ - powiedział Stępień podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.

Wyjaśnił, że w programie na finansowanie ujętych w nim zadań przewidziano 121 mld zł. Tymczasem - jak mówił - ich realna wartość to około 240 mld zł.

_ - Trzeba było zmienić nie tylko kwoty, ale cały system finansowania inwestycji _ - powiedział Stępień. Dodał, że nowy sposób finansowania budowy dróg, poprzez Krajowy Fundusz Drogowy, funkcjonuje od połowy 2009 r.

Ponadto, budowę dróg warunkują już inne przepisy niż w momencie przyjmowania programu, np. od jesieni 2008 obowiązuje nowa specustawa drogowa, zmieniono też prawo zamówień publicznych i przepisy dotyczące ochrony środowiska.

Wiceminister zapowiedział, że nowy program będzie uwzględniał wymagania Unii Europejskiej, żeby inwestycje drogowe łatwiej otrzymywały dofinansowanie. Będzie też brał pod uwagę istniejące obszary przyrody chronionej Natura 2000.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)