Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejm debatuje nad odwołaniem Grabarczyka

0
Podziel się:

W Sejmie toczyła się dziś debata nad wnioskiem o votum nieufności dla ministra infrastruktury. Posłowie opozycji zarzucali mu, że nie ma żadnego programu budowy autostrad.

Sejm debatuje nad odwołaniem Grabarczyka
(PAP/Tomasz Gzell)

aktualizacja: 20.28

W Sejmie toczyła się dziś debata nad wotum nieufności wobec ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Wniosek w tej sprawie złożył PiS, sejmowa komisja infrastruktury zaopiniowała go negatywnie.

PiS zarzuca ministrowi przede wszystkim zaniedbania w obszarze budownictwa, opóźnienia w budowie dróg i bałagan na kolei. Autorzy wniosku o wotum nieufności wskazują m.in., że resort infrastruktury nie zaproponował niczego w miejsce likwidowanego mieszkaniowego programu Rodzina na swoim.

Zarzucają mu też znaczące redukcje w programie budowy dróg, opóźnienia na budowanych odcinkach, przewidzianych do ukończenia przez Euro 2012, wykorzystanie tylko w 20 proc. 4 mld zł, przewidzianych na inwestycje kolejowe do 2012 r. czy złe funkcjonowanie systemu elektronicznego myta na drogach.

Wniosek przedstawia poseł Prawa i Sprawiedliwości, Zbigniew Girzyński.
Zarzucił on ministrowi Grabarczykowi, brak jakiegokolwiek programu w sprawie budowy w Polsce dróg i autostrad.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI ZBIGNIEWA GIRZYŃSKIEGO:

źródło: IAR

- _ Jeszcze gorzej niż z drogami, minister poradził sobie z koleją _ - mówił Zbigniew Girzyński. Dodał, że PO posługuje się dokumentami przygotowanymi przez PiS, lecz nie potrafi ich realizować.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI POSŁA PIS:

źródło: IAR

Girzyński powiedział także, że Platforma Obywatelska zmarnowała to, co przygotowali lepiej inni. Zarzucił premierowi, że za długo toleruje taki stan rzeczy.

Z kolei poseł Andrzej Adamczyk z klubu Prawa i Sprawiedliwości, powołując się na próbki i zdjęcia autostrady A4 z okolic Rzeszowa, zapytał ministra Grabarczyka, czy polskie autostrady budowane są z gliny i błota.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI POSŁA ADAMCZYKA Z PIS:

źródło: IAR

Andrzej Adamczyk zarzucił ministrowi infrastruktury zaniedbania także na kolei, w telekomunikacji i budownictwie mieszkaniowym. Powiedział, że z powodu niespełnionych obietnic Grabarczyka w kwestii obwodnic, przeciążone są drogi samorządowe i za wiele tirów jeździ po drogach krajowych.

Zarzuty opozycji odpierał poseł Zbigniew Rynasiewicz z PO. Jego zdaniem wniosek PiS o odwołanie ministra infrastruktury to zabieg wyborczy. Poseł Platformy Obywatelskiej zaznaczył, że żadna ekipa przed obecnym rządem nie zrobiła tak wiele dla rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej. Przyznał, że remonty w tak wielu miejscach mogą być uciążliwe, jednak w efekcie unowocześnią naszą infrastrukturę.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI ZBIGNIEWA RYNASIEWICZA:

źródło: IAR

Zbigniew Rynasiewicz wyliczał, że obecny rząd zajął się też remontem magistrali kolejowych kluczowych dla Polski oraz odnową polskich dworców, zaniedbanych przez dziesięciolecia. Poseł PO przyznał, że nie wszystkie inwestycje są realizowane w zakładanym tempie. Jego zdaniem wiele planów pokrzyżował kryzys i konieczne cięcia wydatków.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI POSŁA PLATFORMY:

źródło: IAR

Z kolei Cezary Grabarczyk powiedział w Sejmie, że z pokorą przyjmuje wniosek o odwołanie go ze stanowiska. Jak jednak zaznaczył, krytycy działań resortu infrastruktury nie mogą zapominać o dokonaniach, jakich dokonała obecna ekipa rządząca.

Minister zaznaczył, że w Polsce realizowanych jest teraz ogromna liczba inwestycji - drogowych, kolejowych i lotniczych. Jak wyliczał, za obecnej ekipy rządzącej zakontrakotwano budowę około 1900 kilometrów dróg, autostrad i obwodnic.

Jak podkreślił, rządowi Donalda Tuska udało się jako pierwszemu doprowadzić od początku do końca niektóre inwestycje infrastrukturalne. Za przykład podał węzeł Sośnica na skrzyżowaniu autostrady A1 i A4 pod Gliwicami.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI CEZAREGO GRABARCZYKA:

źródło: IAR

Cezary Grabarczyk dodał, że w wielu inwestycjach drogowych, resort znalazł oszczędności. Dzięki temu środki będzie można przeznaczyć na inne cele.

Minister wyliczał, że w Polsce realizowanych jest wiele projektów. Trwa rozbudowa oferty szerokopasmowego internetu czy reorganizacja Poczty Polskiej. Do sukcesów zaliczył też program cyfryzacji. - _ Rząd Donalda Tuska zastał Polskę analogową, a zostawi cyfrową _- mówił minister Grabarczyk.

W obronie ministra infrastruktury wystąpił premier Donald Tusk. Skrytykował opozycję i powiedział, że to z winy i niekompetencji PiS, jego rząd i ministrowie zmarnowali przeszło rok, by poprawić złe przepisy, tak by w ogóle można było rozpocząć budowę dróg i autostrad.

POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI DONALDA TUSKA:

źródło: IAR

- _ Dopiero, gdy rządy objęła Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe, ruszyła naprawdę budowa dróg i autostrad w Polsce _ - stwierdził Donald Tusk. Jego zdaniem, Cezary Grabarczyk jest znacznie lepszym ministrem unfrastruktury niż byli nimi jego poprzednicy - Marek Pol i Jerzy Polaczek.

Z kolei wicepremier Waldemar Pawlak mówił, że każda partia jest żywotnie zainteresowana, by na stanowiska rządowe dawać najlepszych ludzi i tak samo jest w przypadku Grabarczyka. Dodał, że nie widzi powodu do poparcia wniosku PiS, dlatego PSL będzie głosował przeciw. Wyraził też opinię, że być może błędem było kontynuowanie przez obecną ekipę projektów infrastrukturalnych, przyjętych jeszcze przez rząd PiS.

Występując w imieniu klubu PSL Pawlak zastrzegł, że ograniczy się do sytuacji na kolei. Jego zdaniem, odwołanie odpowiedzialnego za kolej wiceministra Juliusza Engelhardta po zamieszaniu z nowym rozkładem jazdy w grudniu 2010 r. było pomyłką. - _ Nie tylko w decyzjach personalnych jest klucz do rozwiązania problemu. Zmiany nastąpiły, ale jak widać to za mało. Dzisiaj potrzebne są rozwiązania systemowe _ - mówił szef ludowców.

Jego zdaniem, kolej powinna być tak zorganizowana, by pasażer nie musiał kupować oddzielnego biletu na pociąg każdej ze spółek przewozowych. - _ Spółki powinny się rozliczać poza pasażerem i to powinno być głównym celem zmian _ - mówił.

Pawlak ocenił też, że infrastruktura kolejowa powinna być wydzielona i być własnością publiczną, a ewentualna prywatyzacja kolejowych spółek powinna się odbyć przez giełdę. - _ O tym, że można na tym polu odnosić sukcesy świadczą Koleje Mazowieckie, które odniosły sukces przez dobrą organizację i dobre zarządzanie _ - podkreślił wicepremier.

Wniosek o votum nieufności - oprócz autorów - mają poprzeć SLD i PJN. Do odwołania ministra w drodze wniosku nieufności potrzeba w Sejmie bezwzględnej większości głosów.

W tej kadencji Sejmu to trzecia próba odwołania Cezarego Grabarczyka. W lipcu 2009 PiS chciał odwołać ministra za redukcje planów budowy dróg, w styczniu 2011 r. SLD wnioskował o to sam z powodu bałaganu na kolei po wprowadzeniu nowego rozkładu. W obu przypadkach Sejm wniosek o wotum nieufności odrzucił.

Czytaj więcej na temat prób odwołania Cezarego Grabarczyka
[ ( http://static1.money.pl/i/h/183/t86455.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/wotum;nieufnosci;dla;grabarczyka;znow;sie;wybroni,65,0,898113.html) Chcą odwołać ministra. Po raz trzeci Głosowanie już w poniedziałek. Wniosek PiS ma poparcie SLD i PJN.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/69/t154693.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/grabarczyk;porzucil;kolej;musi;odejsc,71,0,892487.html) _ Grabarczyk porzucił kolej, musi odejść _ PiS domaga się głowy ministra infrastruktury. Wiadomo już kto poprze wotum nieufności.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/183/t86455.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pjn;wciaz;chce;odwolania;cezarego;grabarczyka,113,0,887153.html) Raz się nie udało. PJN chce znów spróbować PJN przygotował wniosek o wotum nieufności wobec ministra infrastruktury i zaczyna zbierać pod nim podpisy.
wiadomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)