Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Skutki wprowadzenia pakietu paliwowego. Jest raport

2
Podziel się:

Nowe regulacje związane z tzw. pakietem paliwowym (ustawa z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw) weszły w życie 1 sierpnia br.

Skutki wprowadzenia pakietu paliwowego. Jest raport
(Jacek Bereźnicki)

Po wejściu w życie regulacji tzw. pakietu paliwowego popyt na trzy główne gatunki paliw w sierpniu br. wzrósł o ponad 14 proc. r/r, wynika ze wstępnych szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). O efektach w kolejnych miesiącach przesądzi skuteczność działania służb kontrolnych, uważa organizacja.

Nowe regulacje związane z tzw. pakietem paliwowym (ustawa z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw) weszły w życie 1 sierpnia br.

"Wstępne wyniki porównania oficjalnej konsumpcji paliw w sierpniu 2016 do sierpnia 2015 wskazują wzrost popytu dla 3 głównych gatunków paliw na poziomie ponad 14 proc., przy czym wzrost popytu na olej napędowy wyniósł 16 proc., a na benzyny silnikowe prawie 15 proc. Nie oznacza to, że oferty szarej i czarnej strefy zupełnie zniknęły z rynku, choć można zauważyć, iż jest ich mniej" - czytamy w komunikacie.

Do czerwca br. nie notowano znaczących zmian r/r w hurtowym kanale sprzedaży firm członkowskich POPiHN. W lipcu br. oficjalna sprzedaż paliw (głównie oleju napędowego) nieznacznie spadła, jako efekt ożywionej działalności nielegalnych importerów w ostatnim miesiącu przed wprowadzeniem pakietu paliwowego. W sierpniu br. notowano już znaczny wzrost sprzedaży paliw, pochodzących od legalnie działających przedsiębiorstw, wyjaśnia organizacja.

Wzrost sprzedaży hurtowej realizowanej przez podmioty zrzeszone w POPiHN w sierpniu nie przełożył się jeszcze na wyraźny wzrost w kanale detalicznym, gdzie wciąż były dostępne spore ilości towaru pozyskiwane poza firmami POPiHN. Jednak informacje o ograniczeniu importu realizowanego przez tzw. niezależnych operatorów, w tym przez podmioty zagraniczne nie posiadające oddziałów krajowych, podmioty wykorzystujące instytucję zarejestrowanego handlowca oraz importu na tzw. potrzeby własne sugerują, iż również w tym kanale sprzedaży sytuacja powinna się normować w kolejnych miesiącach.

"Docierają sygnały o znacznym ograniczeniu obrotów terminali zagranicznych zlokalizowanych w pobliżu polskich granic. Według naszych ocen, przed wprowadzeniem pakietu paliwowego tylko z kierunku niemieckiego dziennie do Polski wjeżdżało około 700 cystern. Obecnie ta liczba spadła do około 150. O zmianie kierunku zainteresowania odbiorców paliw świadczy również wzmożony ruch w legalnie działających bazach paliwowych, gdzie ponownie pojawili się odbiorcy, którzy poprzednio realizowali swoje zaopatrzenie w innych miejscach. Szacunki mówią o poziomie ponad 15 proc. Również informacje przedstawione przez polskich producentów - Grupę Lotos oraz PKN Orlen wskazują na znaczny wzrost sprzedaży" - czytamy dalej.

Organizacja podkreśla, że o tym, czy pozytywny efekt pakietu paliwowego, wzmocniony przez rozwiązania przyjęte w pakiecie energetycznym utrzyma się w kolejnych miesiącach, przesądzi skuteczność działania służb kontrolnych.

"Otrzymały one nowe narzędzia, które odpowiednio wykorzystane powinny przyczynić się do osiągnięcia zakładanych wyników w walce z szarą i czarną strefą na rynku paliw w Polsce. W efekcie powinna ulec znacznej poprawie sytuacja przedsiębiorstw, działających zgodnie z prawem, a wpływy do budżetu państwa z tytułu VAT, akcyzy, CIT oraz innych opłat jeszcze w tym roku powinny wzrosnąć o kilka miliardów złotych" - podsumowano.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(2)
Klima
8 lat temu
Co hamie przeklinasz nawet nie ma jednego procenta prawdy jak zlodzieje i zdrajcy to wiadomo chca zrobic wode z mozgu porzadnym ludziom ale napewno im sie nie uda kombinatorom
kopop
8 lat temu
14% podwyżki , dziękujemy ci k*rwa rządzie! Gdzie uokik???????????????