Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprzedaż detaliczna. Wzrost efektem większej liczby pracujących

0
Podziel się:

Wzrost sprzedaży detalicznej, przy jednoczesnym wzroście bezrobocia, można po części tłumaczyć ograniczeniem możliwości odchodzenia na wcześniejsze emerytury.

Sprzedaż detaliczna. Wzrost efektem większej liczby pracujących
(eliandric/iStockphoto)

Wzrost sprzedaży detalicznej, przy jednoczesnym wzroście bezrobocia, można po części tłumaczyć ograniczeniem możliwości odchodzenia na wcześniejsze emerytury. To zwiększyło liczbę osób aktywnych na rynku pracy - ocenia Rada Gospodarcza przy premierze.

Sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym o 13,7 proc. w skali roku (8,9 proc. rocznie po uwzględnieniu inflacji), czyli szybciej niż oczekiwano i nieco wolniej niż w styczniu. Analitycy oczekiwali jednocyfrowego wzrostu.

Rada Gospodarcza wskazała, że najszybciej, bo o 33,9 proc. w skali roku wzrosła sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych, do których zalicza się hipermarkety i dyskonty. Silnie zwiększyła się również sprzedaż aut - o 23,6 procent. Rada zauważa, że sprzedaż wzrosła znacząco, mimo wzrostu bezrobocia, które w ubiegłym miesiącu osiągnęło niemal pięcioletnie maksimum na poziomie 13,5 procent.

_ GUS opublikował również, porównywalne w ramach UE, badania BAEL za IV kw. 2011. Wyniki pokazały, że w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku wzrosła nie tylko liczba bezrobotnych, ale także zatrudnionych. Wynika to z tego, że zwiększyła się liczba osób, które w ogóle są aktywne na rynku pracy, czyli albo poszukują pracy, albo ją mają. Może być to związane z ograniczeniem możliwości odchodzenia na wcześniejsze emerytury. To z kolei może w części tłumaczyć fenomen wzrostu sprzedaży detalicznej przy jednoczesnym wzroście bezrobocia _ - dodano.

Członek Rady Gospodarczej Maciej Reluga zaznacza, że choć sytuacja na rynku pracy nie będzie sprzyjała szybkiemu wzrostowi wydatków gospodarstw domowych w br., to w lutym mniej firm deklarowało zwolnienia, a pracodawcy zgłosili do urzędów pracy więcej ofert pracy.

_ Polski konsument wciąż decyduje się na spore wydatki, bo sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym aż o 13,7 proc. (po uwzględnieniu inflacji o prawie 9 proc.). Rysą (...) jest rosnące bezrobocie. Jednak warto zwrócić uwagę, że choć sytuacja na rynku pracy nie będzie sprzyjała szybkiemu wzrostowi wydatków gospodarstw domowych w tym roku, to w lutym mniej firm deklarowało zwolnienia, a pracodawcy zgłosili do urzędów pracy więcej ofert pracy _ - podano w biuletynie.

GUS podał w poniedziałek, że sprzedaż detaliczna w lutym wzrosła o 13,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 1,2 proc. Według GUS stopa bezrobocia w lutym wyniosła 13,5 proc. wobec 13,2 proc. w styczniu.

Czytaj więcej w Money.pl
To mogło zwiększyć liczbę aktywnych na rynku pracy Wzrost sprzedaży detalicznej jest po części wynikiem większej liczby osób aktywnych na rynku pracy, podaje Rada Gospodarcza.
Sprzedaż w Niemczech spada. To zaskoczyło ekonomistów Analitycy spodziewali się wzrostu sprzedaży o pół procenta z miesiąca na miesiąc.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)