Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

UE: Podatek od samochodu nie przy rejestracji, ale w zależności od emisji CO2

0
Podziel się:

Komisja Europejska uzyskała poparcie eurodeputowanych w sprawie propozycji odejścia od podatku płaconego przy rejestracji samochodu na rzecz opodatkowania pojazdów osobowych w zależności od emisji dwutlenku węgla.

*Komisja Europejska uzyskała poparcie eurodeputowanych w sprawie propozycji odejścia od podatku płaconego przy rejestracji samochodu na rzecz opodatkowania pojazdów osobowych w zależności od emisji dwutlenku węgla. *

Pozostaje przekonać do tego rządy krajów członkowskich UE.

Eurodeputowanych z komisji ds. gospodarczych i monetarnych Parlamentu Europejskiego uznali, że należy skończyć z podwójnym opodatkowaniem, które ma miejsce w tej chwili, kiedy właściciel chce sprowadzić swój samochód z innego kraju UE. Najczęściej w obu krajach musi płacić podatek od rejestracji pojazdu. W rezultacie przeprowadzenie auta przez granicę kosztuje w UE średnio 350 euro i wymaga załatwienia wielu formalności urzędowych.Zgodnie z propozycją, jego wysokość zależałaby od liczby gramów dwutlenku węgla emitowanego na kilometr jazdy. Podatek byłby płacony co roku.
Komisja Europejska zaproponowała w ubiegłym roku, by kraje członkowskie stopniowo zrezygnowały z pobierania podatku od rejestracji i uzależniły opłaty od tego, w jakim stopniu pojazd zanieczyszcza środowisko.

Szeroko rozumiany transport odpowiada za 28 proc. emitowanego w UE dwutlenku węgla - 84 proc. z tego pochodzi z transportu drogowego, z czego połowa - z samochodów osobowych. Dlatego KE i eurodeputowani chcą wprowadzić zasadę: kto więcej zanieczyszcza środowisko więcej płaci - i w rezultacie skłonić ludzi do kupna bardziej ekologicznych pojazdów.

Przyjęcie nowej dyrektywy wymaga jednomyślnej zgody państw członkowskich, o co w sprawach podatkowych nie jest łatwo. By zachęcić rządy, Komisja Europejska zapewnia, że nie chodzi o wprowadzanie nowych podatków ani o harmonizację stawek podatkowych, ale jedynie o przyjęcie jednolitych zasad naliczania podatku płaconego przez właścicieli pojazdów.

Zgodnie z propozycją, jego wysokość zależałaby od liczby gramów dwutlenku węgla emitowanego na kilometr jazdy. Podatek byłby płacony co roku.

Inicjatywa KE została życzliwe przyjęta przez europejskie organizacje ekologiczne, które jednocześnie zwracają uwagę, że w szczególny sposób odnosi się ona do przewodniczącego Komisji Jose Manuela Barroso.

Z doniesień prasowych wynika, że używa on luksusowego volkswagena z napędem na cztery koła, pochłaniającego podczas jazdy po mieście 13 litrów paliwa na 100 km. Odpowiada to emisji 265 gramów CO2 na kilometr. To o wiele więcej niż zakłada lansowana przez KE strategia zmierzająca do zmniejszenia emisji CO2 przez samochody do 120 g/km do 2010 roku.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)