Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

UOKiK skontrolował IKE. Naruszali prawa klientów

0
Podziel się:

UOKiK ujawnia, że w sprawę zamieszane są duże banki i towarzystwa ubezpieczeniowe.

UOKiK skontrolował IKE. Naruszali prawa klientów
(PAP/Andrzej Hrechorowicz)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził nieprawidłowości w większości firm oferujących Indywidualne Konta Emerytalne. Kontrola 25 przedsiębiorców i 115 wzorców umów przyniosła zastrzeżenia wobec 16 instytucji finansowych. Są wśród nich m.in. PKO BP, BRE Bank, Bank Millennium.

Aktualizacja 14:01

Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel (na zdjęciu) podkreśla, że najbardziej szkodliwe są te nieprawidłowości, których skutki osoby oszczędzające odczuwają na własnej kieszeni.

- _ Sztandarowym przykładem może być sytuacja związana z indeksacją składki, która nie prowadzi do podwyższenia sumy ubezpieczenia, co de facto zaprzecza istocie indeksacji, jak również w istotny sposób godzi w interesy ekonomiczne konsumentów _- mówi prezes UOKiK.

POSŁUCHAJ PREZESA UOKiK:

Dorota Grudzień-Barbachowska z UOKiK podkreśla, że naruszający prawa klientów przedsiębiorcy często robią to w pełni świadomie.

- _ Po wezwaniu o wzorce, ci przedsiębiorcy natychmiast przekazali nam je w zmienionej postaci, bez tych naruszeń, które potem, porównując wzorce odkryliśmy. Także mają oni świadomość przepisów absolutnie, w końcu są to profesjonaliści i zareagowali natychmiast _ - dodaje Grudzień-Barbachowska.

POSŁUCHAJ DOROTY GRUDZIEŃ-BARBACHOWSKIEJ:

Jest to pierwsza tego typu kontrola Urzędu. Przedsiębiorcy zostali wybrani na podstawie największej wartości zgromadzonych środków oraz losowo. Wśród 16 firm, w których działalności UOKiK dopatrzył się nieprawidłowości znalazły się banki PKO BP, BRE Bank, Bank Millenium i BGŻ. Zastrzeżenia dotyczą także zakładów ubezpieczeniowych tj. Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo–Kredytowych, PZU Życie, ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie, ALLIANZ Życie Polska, TFI PZU S.A, Millennium TFI, Legg Mason, TFI BNP Paribas Polska, BZ WBK AIB TFI, BPH TFI oraz domów maklerskich Banku Ochrony Środowiska i BDM.

Zastrzeżenia dotyczyły między innymi braku możliwości dysponowania środkami - zastrzeżenia urzędu wzbudziło ograniczenie oszczędzającym na emeryturę prawa do decydowania o zgromadzonych środkach.

Jedną z zakwestionowanych klauzul jest zastrzeganie w umowach możliwości sprzedaży zgromadzonych przez konsumenta aktywów według własnego uznania w przypadku dokonywania wypłaty środków w ratach. Zdaniem UOKiK, klient odkładając na emeryturę ma prawo wybrać, w jakie instrumenty finansowe inwestuje, dlatego gdy wypłaca środki w ratach powinien mieć możliwość zdecydowania, w jakiej kolejności je sprzeda. W związku z tym niezgodne z prawem jest każde ograniczanie klientom prawa do dysponowania zgromadzonymi środkami.

Ponadto prezes UOKK zakwestionowała pozbawianie konsumentów prawa wyboru subfunduszy, w których chcieliby ulokować środki w przypadku likwidacji jednego z nich.

Wątpliwości prezes urzędu wzbudziło postanowienie, zgodnie z którym w przypadku inflacji odpowiednio wzrasta składka przy czym suma ubezpieczenia pozostaje niezmienna. Konsument płaci zatem więcej, nie otrzymując wyższych kwot w razie zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego. Zdaniem UOKiK, jest to sytuacja niezgodna z prawem, ponieważ każde podniesienie składki powinno spowodować zmianę polisy.

Za nieprawidłowe zdaniem UOKiK można uznać też klauzule, które utrudniały konsumentom wypłatę środków. Jak się okazało, przedsiębiorcy np. uzależniają wypłatę środków z IKE po śmierci oszczędzającego od spełnienia dodatkowych warunków, które jednak nie wynikają z przepisów np. uwierzytelnienia aktu zgonu przez polską placówkę dyplomatyczną.

Dodatkowo, zgodnie z prawem umowa o prowadzenie rachunku bankowego musi określać między innymi odpowiedzialność przedsiębiorcy za nieprawidłowe rozliczenia pieniężne oraz wysokość odszkodowania za poniesione z tego tytułu straty. W ocenie urzędu nieinformowanie w umowach o wysokości odszkodowania, o które może starać się konsument, gdy przedsiębiorca nie wywiązuje się z umowy, stanowi naruszenie prawa.

Stwierdzone nieprawidłowości nie powinny jednak zniechęcać do oszczędzania, a jedynie skłonić do uważnego czytania podpisywanych umów - dodaje Iwona Torzewska, dyrektor departamentu ochrony klientów z Komisji Nadzoru Finansowego.

- _ Od dawna mówi się o tym, że społeczeństwo się starzeje. O tym, że system emerytalny, oparty na ZUS i na OFE, nie dostarczy nam w przyszłości emerytur na takim poziomie, na jakim moglibyśmy oczekiwać. Dlatego każda forma oszczędzania, może w przyszłości pozwolić nam na spędzenie tego czasu po pracy, w troszeczkę lepszych warunkach _ - mówi dyrektor departamentu ochrony klientów w KNF.

POSŁUCHAJ IWONY TORZEWSKIEJ:

Jak pokazują dane Komisji Nadzoru Finansowego, od 2004 roku do I półrocza 2011 roku jedynie co dwudziesty Polak aktywny zawodowo zdecydował się na ike – otwarto 799 tys. takich kont, na których zgromadzono 2,9 mld zł środków. Niestety, nadal niewielu konsumentów decyduje się na tę formę oszczędzania.

UOKiK po kontroli wszczął 13 postępowań, a 8 spraw wkrótce trafi do sądu.

Więcej o emeryturach czytaj w Money.pl
IKZE kontra IKE. Nowy pomysł na emerytury Czym konta różnią się od IKE i czy mogą być od nich lepszą formą oszczędzania?
OFE w końcu zarabia? Sprawdź czy zyskasz Wzrost aktywów OFE to spore zaskoczenie, bo ostatni raz dodatni wynik osiągnęły dwa lata temu.
UOKiK znów karze za SMS-y i wiadomości Oto praktyki firm Telecom Media, P4, PTC, które zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
emerytury
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)