Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wakacje bez rozczarowań? Jak trafnie wybrać biuro turystyczne

1
Podziel się:

Wydane spore pieniądze, a zamiast niezapomnianych wrażeń, niezapomniane rozgoryczenie - tak może skończyć się urlop, jeżeli sugerując się niską ceną, szybko i bez zastanowienia wybierzemy biuro turystyczne. W naszym poradniku podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by uniknąć rozczarowania.

Wakacje bez rozczarowań? Jak trafnie wybrać biuro turystyczne

Wydane spore pieniądze, a zamiast niezapomnianych wrażeń, niezapomniane rozgoryczenie - tak może skończyć się urlop, jeżeli sugerując się niską ceną, szybko i bez zastanowienia wybierzemy biuro turystyczne. W naszym poradniku podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by uniknąć rozczarowania.

Wyjeżdżając na urlop możemy sami, we własnym zakresie - korzystając z dostępnej na rynku oferty usług turystycznych - zorganizować sobie transport, pobyt i atrakcje na miejscu, znacznie łatwiej jednak powierzyć organizację wypoczynku profesjonaliście.

I choć potocznie używamy najczęściej określenia "biuro podróży”, jednak ustawa o usługach turystycznych mówi o trzech typach przedsiębiorców turystycznych: organizatorach turystyki, pośrednikach oraz agentach turystycznych.

Dlatego bardzo ważne jest, by w umowie było jasno określone, kim jest strona, z którą ją zawieramy i jaki zakres odpowiedzialności wobec nas na niej ciąży.

Organizator turystyki (czyli touroperator) zaoferuje nam usługi najbardziej kompleksowe, obejmujące transport, noclegi, wyżywienie, organizację czasu (atrakcje, zwiedzanie) czy opiekę przewodnika. Na organizatorze turystyki spoczywa całościowa odpowiedzialność za oferowane przez siebie usługi.

Odpowiedzialność pośrednika jest natomiast ograniczona, jego rolą jest jedynie znalezienie dla nas - _ Podstawa prawna: Ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. ( tekst jednolity: DzU z 2004 r. Nr 223, poz.2268 ). _zgodnie z naszymi oczekiwaniami - odpowiedniej, korzystnej dla nas oferty, np. ośrodka wczasowego, hotelu czy transportu. _ _

Tymczasem agent turystyczny zawsze reprezentuje innego przedsiębiorcę (np. sieć hoteli, linie lotnicze, pensjonat czy restaurację), od którego otrzymuje prowizję za każdą zawartą z klientem umowę. Dlatego w razie zastrzeżeń czy reklamacji to nie on, lecz przedsiębiorca odpowiada przed nami za niedotrzymanie warunków umowy.

Najpierw oferta

Zanim podpiszemy umowę powinniśmy dokładnie zapoznać się z ofertą, przestudiować informacje zawarte w broszurach, folderach, katalogach czy na stronie internetowej.

W myśl obowiązujących przepisów oferta turystyczna nie może wprowadzać nas w błąd i musi zawierać wszystkie podstawowe, istotne elementy proponowanej nam usługi. Gdy mamy jakieś wątpliwości, warto prosić o ich wyjaśnienie (np. zapytać konsultanta), gdyż po podpisaniu umowy będzie już na to za późno.

Przy analizowaniu wybranej oferty warto zwrócić szczególną uwagę na:

  • • cenę
    • Jeżeli nie jest ona podana w złotówkach, lecz w obcej walucie, to warto dowiedzieć się, według jakiego kursu jest przeliczana na złotówki i czy jest to kurs z dnia wpłaty zaliczki czy z dnia wpłaty ostatecznej kwoty.
    • Ważne jest również, czy cena obejmuje wszystkie usługi, czy tylko podstawowy pakiet, a za resztę (np. zwiedzanie, wypożyczenie sprzętu turystycznego) będziemy musieli zapłacić na miejscu).
    • Niektórzy organizatorzy zastrzegają sobie, że cena usługi może ulec zmianie, warto wyjaśnić więc, od czego jest to uzależnione i dopilnować, by ustalenia te zostały wpisane do umowy.
    • Okoliczności, które mogą wpłynąć na podwyższenie ceny to: wzrost kosztów transportu, wzrost kursów walut, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych.
    • Ustawa o usługach turystycznych wyraźnie jednak mówi, że cena nie może być podwyższona później niż 20 dni przed datą wyjazdu.
    • • położenie hotelu, ośrodka wypoczynkowego lub pensjonatu
    • Oprócz obejrzenia zdjęć w folderze (a te zawsze są ładne) warto dokładnie dowiedzieć się, jaka jest odległość hotelu np. od plaży, jeziora, szlaków turystycznych, od centrum miejscowości, ewentualnie dworca, lotniska, sprawdzić dojazd.
    • Jeżeli cenimy sobie ciszę i spokój nie bez znaczenia będzie też fakt, czy obiekt usytuowany jest w zacisznym miejscu. Ważne jest też najbliższe otoczenie hotelu, widok z okien itp.
    • • kategorię hotelu
    • Niestety, nie ma jednolitych standardów określających klasę obiektów hotelarskich w poszczególnych państwach. Musimy więc pamiętać, że hotel trzygwiazdkowy np. w Turcji może odbiegać jakością usług i wyposażeniem od trzygwiazdkowego hotelu w Polsce. Rozsądnym wyjściem jest więc zorientowanie się, jakie jest wyposażenie hotelu, do którego się wybieramy oraz pokoju, w którym będziemy mieszkać.
    • • wyżywienie
    • Jeżeli wyjeżdżamy za granicę, to musimy się przygotować, że hotel zaproponuje nam kuchnię rodzimą. Jeśli z jakichś powodów nam to nie odpowiada, to warto zorientować się, czy np. w kraju orientalnym istnieje możliwość zamówienia sobie wyżywienia wg kuchni europejskiej lub np. dań wegetariańskich (może w innym hotelu, a może lepiej przejrzeć alternatywną ofertę).

Sprawdzamy firmę

Jeżeli znaleźliśmy już interesującą nas ofertę, następnym krokiem jest sprawdzenie wiarygodności wybranego przez nas organizatora.

Na pewno warto zapytać znajomych, którzy korzystali już z usług danego _ Informacje możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (w wydziale turystyki odpowiedniego urzędu wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie - tel. (22) 693 46 47. _biura, jakie mają doświadczenia i czy byli zadowoleni z wyjazdu.

Często jednak nie mamy kogo o to zapytać, w takiej sytuacji najważniejsze jest ustalenie, czy biuro podróży działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Można również sprawdzić, czy dane biuro zrzeszone jest w Polskiej Izbie Turystyki lub którejś z regionalnych izb turystyki. Jednak nawet, gdy biuro jest członkiem którejś z tych instytucji, to i tak nie daje to żadnej gwarancji na komfortowy wyjazd, a jedynie potwierdza legalność prowadzonej przez biuro działalności.

Podpisujemy umowę

Gdy nie mamy już żadnych wątpliwości co do oferty i wiarygodności biura, możemy podpisać umowę. Oczywiście, przed podpisaniem musimy ją bardzo dokładnie przeczytać i sprawdzić, czy zawiera wszystkie istotne elementy.

Pamiętajmy, że w razie późniejszych reklamacji to właśnie zapisy umowy, a nie ustne ustalenia, są wiążące dla obu stron.

Umowa z biurem podróży musi być zawarta na piśmie i powinna zawierać następujące dane:

1. Nazwę organizatora turystyki, numer wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP)
, a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała.

2. Miejsce pobytu lub dokładną trasę wycieczki.

3. Czas trwania imprezy.

4. Dokładny program imprezy z wyszczególnieniem:

  • • rodzaju, charakteru i kategorii środka transportu, daty, godziny i miejsca wyjazdu oraz planowanego powrotu;
    • • położenia, rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opisu wyposażenia obiektów nie zaliczanych do rodzajów i kategorii;
    • • liczby i rodzaju posiłków
    • • harmonogramu zwiedzania oraz usług wliczonych i nie wliczonych w cenę imprezy.

5. Cenę imprezy turystycznej wraz z wyliczeniem wszystkich obowiązkowych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny.

6. Rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.

7. Sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.

8. Termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest od tego uzależniona.

Jeżeli mamy jakieś szczególne wymagania, na które zgodził się organizator, ustalenia te powinny również być wpisane do umowy. Umowa powinna zawierać także informacje o wynikających z jej zawarcia konsekwencjach prawnych dla obu stron.

Gdy zmienia się umowa

Jeśli dojdzie do sytuacji, gdy organizator jeszcze przed rozpoczęciem imprezy, z przyczyn od siebie niezależnych, zmienia istotne warunki umowy, to musi nas o tym jak najszybciej zawiadomić.

Mamy wtedy do wyboru dwa wyjścia: albo zgadzamy się na proponowane zmiany, albo rezygnujemy z imprezy - wówczas organizator musi zwrócić nam wszystkie wpłacone pieniądze.

Jeżeli rezygnujemy z imprezy (z przyczyn opisanych wyżej) lub jeśli to organizator odwołuje imprezę, to możemy zgodzić się na uczestnictwo w imprezie zastępczej (o takim samym lub wyższym standardzie) lub żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy.

W sytuacji, gdy organizator z własnej winy odwoła imprezę, mamy pełne prawo żądać odszkodowania za niewykonanie umowy.

Jeżeli jednak odwołanie imprezy nastąpiło z powodu:

  • - zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie i zostaliśmy o tym poinformowani na piśmie w uzgodnionym terminie,
    • - siły wyższej,

wówczas odszkodowanie nam się, oczywiście, nie należy.

Jeżeli natomiast w trakcie trwania imprezy organizator nie wykonał przewidzianych w umowie usług, to zgodnie z art. 16a ustawy o usługach turystycznych ma on obowiązek – bez obciążania nas dodatkowymi kosztami - wykonać odpowiednie świadczenia zastępcze. Jeżeli są one niższej jakości, niż przewidziane w programie imprezy, to możemy zażądać obniżenia ceny.

W uzasadnionych sytuacjach możemy jednak nie wyrazić na to zgody i wtedy organizator zobowiązany jest zapewnić nam powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy (albo do innego miejsca, jeśli obie strony wyrażą na to zgodę) i nie może się to wiązać z żadnymi dodatkowymi opłatami, a nasza podróż musi się odbyć w warunkach nie gorszych niż te, które były określone w umowie.

Gdy natomiast wykonanie opisanych świadczeń zastępczych nie jest możliwe, wówczas natychmiast powinniśmy skontaktować się z organizatorem wyjazdu, jego przedstawicielem lub osobą go reprezentującą i zareklamować usługę.

Wtedy możemy sami przenieść się do innej, o podobnej klasie miejscowości, wynająć hotel o takim samym standardzie, jak gwarantowany nam w umowie, korzystać z tych samych usług dodatkowych, opłaconych w ramach umowy, oraz określonej w umowie ilości posiłków.

Warunek: musimy koniecznie zbierać wszystkie rachunki i bilety wstępu, a najlepiej jeszcze zrobić zdjęcia miejsca, które nam nie odpowiadało i miejsca, które znaleźliśmy sobie sami.

Po powrocie mamy pełne prawo żądać zwrotu wszystkich poniesionych przez nas kosztów.

Jak i kiedy reklamujemy?

Reklamację zawsze najlepiej jest zgłosić możliwie jak najszybciej – o wadach imprezy turystycznej możemy zawiadomić organizatora, wykonawcę usługi lub np. pilota wycieczki.. Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić przyjęcie takiej reklamacji. Jeżeli sam jej nie załatwi, musi ją niezwłocznie przekazać organizatorowi turystyki.

Umowa powinna określać sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Zgodnie z przepisami organizator turystyki powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy - w terminie 30 dni od jej złożenia.

Ważne: brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną. Organizator turystyki ma wtedy obowiązek załatwienia jej zgodnie z naszym żądaniem.

Tymczasem nawet jeżeli nie złożymy reklamacji w wyznaczonym przez biuro terminie, to i tak nie pozbawia nas to możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.

Termin przedawnienia roszczeń z tytułu umowy o świadczenie usług turystycznych wynosi aż 10 lat (art. 118 k.c.).

turystyka
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
Vitek
4 lata temu
Ja wybieram Rainbow bo jest wysoko w rankingach, ma szeroką ofertę i jest notowany na giełdzie, a więc jest przejrzystość co do jego sytuacji finansowej.