Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Województwa dostaną pół miliarda na tabor kolejowy. Najwięcej podkarpackie

0
Podziel się:

Województwa dostawać będą 110 mln zł rocznie na na zakup, modernizację i naprawy taboru kolejowego. Przez pięć lat.

Województwa dostaną pół miliarda na tabor kolejowy. Najwięcej podkarpackie
(pixabay/ CC0 Public Domain)

Województwa dostaną 110 mln zł rocznie na na zakup, modernizację i naprawy taboru kolejowego. Taką sumę będą otrzymywać od przyszłego roku przez pięć lat. Najwięcej dostanie województwo podkarpackie.

Nowela ustawy o Funduszu Kolejowym, którą 24 lipca bez poprawek zaakceptował Senat jest inicjatywą ustawodawczą prezydium komisji infrastruktury. Ma przyznać województwom 110 mln zł rocznie na rozwój kolejnictwa ze środków Funduszu Kolejowego, zarządzanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

W latach 2016-2020 mają obowiązywać dodatkowe kryteria, na podstawie których będzie ustalana wysokość dofinansowania dla województw. Są to: liczba mieszkańców i sytuacja ekonomiczna województwa.

Wielkość środków, w danym roku budżetowym wynosi 110 mln zł.

- 100 mln zł dzielone jest proporcjonalnie do wyrównawczej subwencji ogólnej, którą otrzymują wszystkie województwa. Subwencję określa się co roku, bo to nie są stałe kwoty. Subwencja wyrównawcza faworyzuje województwa słabsze ekonomicznie tzn. o wyższym poziomie bezrobocia i niższym poziomie PKB. Przy takim podziale trzy województwa dostawałyby zero złotych, tj. woj. mazowieckie, dolnośląskie oraz wielkopolskie. Dlatego też powiększono pulę do podziału do 110 mln zł - tłumaczył senator Janusz Sepioł (PO).

10 mln zł przypadnie w równych częściach województwom, które otrzymały przy takim podziale kwotę niższą niż 3 mln zł rocznie. Są to województwa dolnośląskie, mazowieckie oraz wielkopolskie (otrzymają po około 3,33 mln zł).

Według wstępnych wyliczeń resortu infrastruktury i rozwoju wysokość rocznego dofinansowania wyniesie dla województw: kujawsko-pomorskiego około 8,1 mln zł; lubelskiego - 12,3 mln zł; lubuskiego - 5,7 mln zł; łódzkiego 5,5 mln zł; małopolskiego 7,2 mln zł; opolskiego - 4,9 mln zł; podkarpackiego 12,6 mln zł; podlaskiego 7,9 mln zł, pomorskiego - 3,3 mln zł; śląskiego - 5,7 mln zł; świętokrzyskiego - 8,9 mln zł; warmińsko-mazurskiego - 9,6 mln zł, zachodniopomorskiego - 8,4 mln zł.

Środki niewykorzystane przez województwa w danym roku budżetowym mogą być wykorzystane w latach następnych, jednakże nie później niż w 2021 r. Środki niewykorzystane do końca 2021 r. podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu.

Ustawa ma obowiązywać następnego dnia po ogłoszeniu.

Senat przyjął nowelę ustawy - bez poprawek - jednogłośnie. Trafi teraz do podpisu prezydenta.

Czytaj więcej w Money.pl
770 mln zł na ratowanie bankruta. Jest zgoda Marszałkowie 13 województw zaakceptowali plan restrukturyzacji kolejowej spółki Przewozy Regionalne (PR). Plan w ciągu pięciu lat ma doprowadzić PR do trwałej rentowności. W budżecie państwa na restrukturyzację zabezpieczone jest 770 mln zł.
Dobra informacja dla pasażerów na Mazowszu O 12 nowych składów Impuls wzbogaciły się właśnie Koleje Mazowieckie. W każdym z nich jest po ponad 200 miejsc siedzących oraz ponad 300 stojących.
Pieniądze na kolej będą lepiej wydawane Nowe przepisy zapewnią przejrzystość i efektywność wykorzystywania funduszy publicznych na kolei oraz taki rozdział środków.
wiadomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)