Na skróty
Money.plGospodarkaWiadomości gospodarczeWracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT
Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT
fot: Money.pl/Tomasz Brankiewicz
2013-12-16 06:00

Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

Autor: Ewa Wilczyńska, współpraca Damian Tomczyk



Od 1 stycznia samochody firmowe będą o 23 procent tańsze niż w cenniku. Taki prezent przedsiębiorcom zrobił rząd, który nie zdążył załatać luki w prawie podatkowym. Okazuje się jednak, że nie wszystkim to się opłaci. Zobacz, które modele można będzie kupić bez podatku i kiedy warto to zrobić.

Tylko do końca grudnia można sprzedać samochód firmowy i nie płacić VAT. Jeżeli więc ktoś planuje zmianę floty, to teraz jest na to ostatni dzwonek. Tym bardziej, że początek roku to szansa, żeby odliczyć pełny VAT od samochodów o masie do 3,5 tony z homologacją ciężarową. Taka możliwość będzie jednak tylko przez najwyżej kilka miesięcy i jest wynikiem luki prawnej. - 31 grudnia kończy się okres przejściowy, ustalony w pierwszej decyzji derogacyjnej, czyli zgodzie Brukseli na odstąpienie od unijnej dyrektywy - tłumaczy Magdalena Sławińska-Rzemek, ekspert portalu E-prawnik.pl.

Ministerstwo finansów już kilka miesięcy temu złożyło drugi wniosek derogacyjny, umożliwiający odpisanie od zakupu lub leasingu samochodu osobowego dla firmy 50 procent VAT, ale nie więcej niż 8 tysięcy złotych (obecnie jest to 60 procent, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych). Dopiero 13 grudnia został on zaakceptowany przez Komisję Europejską i czeka na aprobatę Rady Unii Europejskiej. Potem, już w Polsce, będzie musiał jeszcze przejść proces legislacyjny, który najprawdopodobniej zostanie przeprowadzony w przyśpieszonym trybie. - Należy się spodziewać, że potrwa to około dwóch miesięcy - przewiduje Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Motoryzacji Samar. - To moim zdaniem najkrótszy możliwy termin.

- W przypadku przychylenia się przez Radę i przyjęcia decyzji, Polska teoretycznie będzie mogła wprowadzić odstępstwa już od 1 stycznia 2014 roku. Jest jednak mało prawdopodobne, by w tak krótkim czasie udało się przeprowadzić cały proces legislacyjny - potwierdza Katarzyna Rola-Stężycka w komentarzu Tax Care.

Giełda na żywo

Wyniki spółek biją oczekiwania, ale ich kursy szaleją

Wstępne wskaźniki PMI dla Europy oraz wyniki finansowe amerykańskich...

Giełda na żywo

Huśtawka nastrojów na Wall Street

Uwaga inwestorów koncentrowała się na wynikach kwartalnych amerykańskich spółek.

Druga decyzja derogacyjna ma obowiązywać do końca 2018 roku. Oprócz odliczenia 50 procent VAT od zakupu auta, zniżka dotyczyć będzie także kupna paliwa (obecnie nie ma takiej możliwości) oraz wydatków eksploatacyjnych, takich jak: naprawa, zakup opon, części czy też niezbędnych płynów (obecnie możliwe jest pełne odliczenie VAT). Zmiany zyskały wspólną nazwę 3x50%.

Od 1 stycznia do czasu nowelizacji ustawy w Polsce będą jednak częściowo obowiązywały przepisy z 2004 roku, pozwalające odliczyć pełny VAT za tak zwane auta z kratką, a częściowo unijne rozporządzenie, precyzujące, które samochody można zarejestrować jako ciężarowe.

- Niektórzy eksperci twierdzą, że 100 procent VAT będzie można odliczyć także od samochodów spełniających stare wymogi, dotyczące homologacji ciężarowej, zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2002 roku. Sytuacja nie jest do końca jasna ze względu na sprzeczność wymogów polskich i unijnych - zauważa Magdalena Sławińska-Rzemek z E-prawnik.pl, podkreślając jednocześnie, że większość prawników zgadza się co do tego, że wymogi Unii Europejskiej są w tym wypadku ważniejsze.

Żeby rozwiać wątpliwości, większość zapytanych przez nas dilerów ma już gotową ofertę dla tych, którzy chcą bezpiecznie skorzystać z nieoczekiwanego prezentu od fiskusa. Modele, które na pewno spełniają wymogi homologacji ciężarowej od 1 stycznia 2014 (za co ręczą producenci) i będą podlegać całkowitemu odliczeniu VAT zebraliśmy w tabeli:

Samochody, które od 1 stycznia kupisz z odliczeniem 100 proc. VAT
MARKAMODELE
źródło: Money.pl, Samar. Stan na 19 grudnia 2013
Audi Q3 (5 miejsc)
Q5 (5 miejsc)
A4 Avant/Allroad (5 miejsc)
A6 Avant/Allroad (5 miejsc)
A5 Sportback (4 miejsca)
A7 (4 miejsca)
BMW X1 (5 miejsc)
X3 (5 miejsc)
X5 (5 miejsc)
Citroen Producent przygotowuje listę
Chevrolet Producent przygotowuje listę
Dacia Brak samochodów osobowych w ofercie
Fiat Florino (5 miejsc)
Doblo (5 miejsc)
Ford* Focus kombi (4 miejsca)
Mondeo kombi (4 miejsca)
Kuga (4 miejsca)
C-MAX (5 miejsc)
Galaxy (5 miejsc)
Hyundai i20 (4 miejsca)
Infiniti QX50 3.0d
QX70 3.0d
Kia Sorento
Cee'd (5 miejsc)
Venga (5 miejsc)
Sportage (5 miejsc)
Mercedes GLK (5 miejsc)
M (5 miejsc)
GL (5 miejsc)
G (5 miejsc)
Viano (5 miejsc)
Vito (5 miejsc)
Citan (5 miejsc)
Nissan Informacja 17 XII
Opel Astra hatchback (5 miejsc)
Insignia kombi (5 miejsc)
Combo tour van (5 miejsc)
Peugeot 3008 (5 miejsc)
5008 (5 miejsc)
Partner (5 miejsc)
Porsche Cayenne (5 miejsc)
Renault Kangoo
Trafic
Master
Seat Alhambra (5 miejsc)
Skoda Fabia hatchback (4 miejsca)
Rapid (4 miejsca)
Roomster (5 miejsc)
Octavia kombi (5 miejsc)
Yeti (5 miejsc)
Superb (5 miejsc)
Suzuki Producent nie przewiduje samochodów osobowych w ofercie
Toyota Avensis kombi (5 meijsc)
RAV4 (5 meijsc)
Land Cruiser (5 miejsc)
Volkswagen Passat kombi (5 miejsc)
Touran (5 miejsc)
Tiguan (5 miejsc)
Sharan (5 miejsc)
Volvo V40 (4 miejsca)
V60 (4 miejsca)
V70 (5 miejsc)
XC60 (5 miejsc)
XC70 (5 miejsc)
XC 90 (5 miejsc)

Jak widać, większość samochodów spełniających warunki homologacji ciężarowej to kombi, SUV-y albo nawet minivany, czyli auta droższe. Poza tym, przerobienie seryjnych modeli na spełniające wymogi homologacji ciężarowej to dodatkowy koszt.

Na drugiej stronie przeczytasz, jakie kwoty można zaoszczędzić i jakie są wymogi techniczne, które musi spełnić auto z kratką

Na przykład w Skodzie Fabii - dziś najpopularniejszym samochodzie kupowanym przez polskie firmy - to 500 złotych, a w dowolnym Volvo już 2,5 tysiąca. Po wejściu w życie drugiej decyzji derogacyjnej, odliczenie VAT dotyczyć będzie już wszystkich modeli, a nie tylko tych spełniających warunki homologacji ciężarowej.

Okazuje się także, że o ile w przypadku najdroższych samochodów oszczędności na początku roku mogą być duże, to przy tańszych różnica ceny jest niewielka. Na tyle, że przerabianie ich pod kratkę może okazać się w ogóle nieopłacalne.

Ile można zaoszczędzić na odliczeniu VAT
Cena samochodu bruttoKoszt po odliczeniu VAT do 31.12.2013Koszt po odliczeniu VAT od 1.01.2014 (należy dodać opłatę za dostosowanie homologacji)Koszt po odliczeniu VAT po wejściu nowelizacji
źródło: Money.pl, kwoty zaokrąglone do pełnych złotych
150 000 zł 144 000 zł 121 951 zł 142 000 zł
100 000 zł
94 000 zł 81 300 zł 92 000 zł
50 000 zł 44 390 zł 40 650 zł 45 325 zł
35 000 zł 31 073 zł 28 455 zł 31 728 zł

 

Zwłaszcza, że większość aut można dziś kupić taniej, w ramach wyprzedaży rocznika 2013. W przypadku tych tańszych promocyjna cena, nawet podwyższona o część VAT liczoną na obecnych zasadach, może okazać się atrakcyjniejsza niż w styczniu koszt samochodu bez podatku, ale i bez rabatu za rok produkcji. Mimo wszystko, eksperci i sprzedawcy liczą na duże zyski na początku roku.

- To szansa na rozruszanie rynku motoryzacyjnego, a przy okazji i innych branż - twierdzi Ryszard Ciechański z Polskiego Związku Motorowego.- Korzystna luka w przepisach potrwa w prawdzie krótko, ale dzięki niej możliwe będzie wyrwanie z obecnego stanu stagnacji.

- Klienci już dopytują o zniżki - potwierdza Michał Polat z wrocławskiego salonu samochodów Kia. Czeka jednak z przyjmowaniem zamówień. - Nie mamy jeszcze pełnej informacji od importera, które modele będą spełniać wymogi, choć najprawdopodobniej będą to te obecne oraz Sorento.

- Bardziej zapobiegliwi złożyli już pierwsze zamówienia - przyznaje Filip Wodziński z Volvo Auto Bruno w Szczecinie. Ten producent już ruszył nawet z dużą kampanią reklamową.

Tylko Toyota całą sytuację postrzega jako niepotrzebne zamieszanie: - Aby nie stracić przewagi konkurencyjnej, wprowadzamy do oferty samochody z kratką, jednak dla zdrowia polskiego rynku życzylibyśmy sobie, aby przepisy regulujące odpis VAT od samochodu firmowego były stabilne i przejrzyste - narzeka Maciej Gorzelak z Toyota Motor Poland. - Tak się nie da pracować. Musieliśmy szybko dostosować się do nowych wymogów, a nie wiadomo nawet jak długo będą one obowiązywały. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca.

Zgadza się z nim Wojciech Drzewiecki z Samaru, dodając, że ta sytuacja uniemożliwia normalne planowanie sprzedaży. - Najprawdopodobniej na początku roku zostanie sprzedana duża liczba samochodów, a potem znów będzie można spodziewać się posuchy - tłumaczy.

Warunki, jakie musi od 1 stycznia spełniać samochód osobowy, by odliczyć od niego 100% VAT

Ładowność powyżej 500 kilogramów i kratka w samochodach typu combi albo hatchback nie wystarczą już, by zakwalifikować samochód jako ciężarowy, czyli należący do kategorii N1. Od października 2012, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia 2007/46/WE, wymogów jest znacznie więcej.

  • - Musi być możliwy załadunek towarów przez tylne drzwi, klapę lub drzwi boczne;
  • - Otwór ładunkowy ma spełnić następujące wymogi:
    • gdy samochód jest wyposażony tylko w jeden rząd siedzeń, minimalna wysokość otworu ładunkowego ma wynosić 60 cm.
    • gdy samochód jest wyposażony przynajmniej w dwa rzędy siedzeń minimalna wysokość otworu ładunkowego ma wynosić 80 cm, a powierzchnia tego otworu przynajmniej 12 800 cm2
  • - Przestrzeń ładunkowa ma spełniać następujące wymogi:
    • powierzchnia załadunkowa ma być płaska;
    • gdy samochód jest wyposażony tylko w jeden rząd siedzeń lub jedno siedzenie, minimalna długość przestrzeni ładunkowej ma wynosić 40 % rozstawu osi;
    • gdy samochód jest wyposażony przynajmniej w dwa rzędy siedzeń, minimalna długość przestrzeni ładunkowej ma wynosić 30 % rozstawu osi;
    • gdy siedzenia w ostatnim rzędzie można usunąć bez użycia specjalnych narzędzi, wymogi dotyczące długości przestrzeni ładunkowej muszą być spełnione przy wszystkich siedzeniach zamontowanych w pojeździe;
    • wymogi dotyczące długości przestrzeni ładunkowej muszą być spełnione w przypadku, gdy pierwszy i ostatni rząd są w pozycji pionowej do użytku przez pasażerów pojazdu.

Więcej o zmianach w VAT

nowsze
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10


Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Przypadek NAPRAWIŁ DURNOTĘ I NIEUCTWO MF

Robert Roy McGregor / 31.11.218.* / 2013-12-21 14:50
Samochód w firmie jest jak łpata na budowie: czyli PODSTAWOWE NARZĘDZIE PRACY.
Przedsiebiorca wybiera takie narzedzie aby było trwałe i ekonomiczne oraz przydatne z punktu widzenia celu jakiemu ma słuzyć. Samochód musi być wygodny zwłaszcza przy licznych podróżach, bezpieczny i dopasowany do funkcji. Urzędnicy MF nie dorośli wiedzą z czego winni tak naprawdę czerpać podatki i w jakiej wysokości. Owce się strzyże a nie goli... Od lat proponuję jeden - jedyny 7% podatek VAT od wszelkiej wartosci dodanej i Ustawkę podatkową na jedną stronę papieru bez "ustawek" zwolnień dla koncernów i 37 sprzeczności oraz masy wymuszonych lobbingiem błedów.
Polski sytem POdatkowy to jest POrażka !!!

Re: Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

Srinagarindra / 109.173.195.* / 2013-12-16 17:48
Jak zwykle gówniarstwo i mętna woda. Nie możecie pajace stworzyć precyzyjniejszych przepisów ? Brak wam rozumu czy wykształcenia ? A moze za duża pensja uwiera w czapeczki !!!

Re: Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

PaolaMariola / 194.181.89.* / 2013-12-16 16:04
Skoro nie ma słowa o ładowności to dlaczego kombi np. Forda są rejestrowane na 4 osoby? Przeciez ma byc otwór bagażnika odpowiednio duzy!
jam806 / 87.204.17.* / 2013-12-17 13:49
Auta muszą mieć ładowność 500 kg

Re: Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

kaziu69 / 83.22.217.* / 2013-12-16 15:55
portal finansowy w którym dziennikarze nie potrafią liczyć, nie znaja podstaw matematyki jest niewiarygodny.
VAT 23% liczony od wartości netto - to zupelnie inna kwota niż o 23%tańszy od cennika.
UPRośćmyTO / 94.72.102.* / 2013-12-19 17:50
"Dziennikarz" portalu finansowego nie potrafi podzielić 23 przez 123 więc mu podpowiem: 0,18699 czyli tańsze o 18,7% a nie 23% . Skoro taki "wiarygodny" w pierwszym zdaniu to po co czytać resztę?

Re: Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

TEED / 82.177.252.* / 2013-12-16 14:43
cytat: "prezent od fiskusa" jedyny prezent jakiego można się spodziewać od tej instytucji to podwyżka podatku.

Re: Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

kaka88 / 194.33.72.* / 2013-12-16 12:11
Absurd pogania absurd. PRL Bis...

Re: Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

polska to dziki kraj / 78.10.68.* / 2013-12-16 11:17
zapłacić 3-4 000 za kratke , potem wstawią krate że nie rozłożysz siedzeń i nie powiększysz bagażnika , przegląd co rok , nie wjedziesz na pasach dla osobówek bo jesteś ciężarówką , same problemy no ale polski debilizm od dawna sięga absurdu
kuba83 / 31.1.137.* / 2013-12-16 19:01
To ma być samochód ciężarowy zgodnie z ustawą o VAT, a nie zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jak dobrze rozumiem.
Floyd / 2013-12-16 14:52 / Tysiącznik na forum
Zmusza cię ktoś?

Re: Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

i to by było na tyle / 83.27.216.* / 2013-12-16 08:38

większość samochodów spełniających warunki homologacji ciężarowej to kombi, SUV-y albo nawet minivany, czyli auta droższe

lub jak kto woli MODELE NIE DLA HOŁOTY!
Najpopularniejsze