Zakończono budowę pierwszego odcinka Rail Baltica

Zakończono budowę pierwszego odcinka Rail Baltica

Fot. Joyfull/Dreamstime

W Kownie oficjalnie otwarto pierwszy odcinek transeuropejskiej kolei Rail Baltica - od granicy z Polską do Kowna. Unijna komisarz Violeta Bulc wskazała, że jest to pierwszy krok ku integracji przestrzeni transportowej państw bałtyckich z UE.

- To jest bardzo ważny projekt pozwalający na integrację państw bałtyckich ze wspólną przestrzenią transportową, projekt otwierający nowe możliwości współpracy regionalnej - powiedziała obecna na piątkowej uroczystości komisarz Unii Europejskiej ds. transportu Violeta Bulc.

Budowę pierwszego odcinka kolei Rail Baltica od granicy z Polską do Kowna rozpoczęto w marcu 2013 roku. Koszty budowy wyniosły 364,5 mln euro, w większości z funduszy UE.

Na odcinku ok. 120 km położono w sumie 233 km nowych torów. Uporządkowano bądź zbudowano 10 stacji kolejowych, 20 peronów, 19 mostów, cztery wiadukty, 40 przejazdów kolejowych.

Otwarcie ruchu pasażerskiego i kolejowego na nowym odcinku będzie zależało od tego, jak szybko strona polska zakończy prace na swym terytorium - zaznaczył w piątek premier Litwy Algirdas Butkeviczius.

- Polska jak najszybciej powinna zmodernizować odcinek kolejowy z Białegostoku do granicy z Litwą, gdyż obecnie na tym odcinku dozwolona jest zbyt mała prędkość - powiedział premier, przypominając, że transeuropejska kolej Rail Baltica wymaga szybkości co najmniej 160 km/h.

Podczas piątkowego spotkania z komisarz Violetą Bulc premier Algirdas Butkeviczius poprosił komisarz o wpłyniecie na przyśpieszenie prac po stronie polskiej.

Po stronie litewskiej obecnie będą prowadzone prace na budowie drugiego odcinka z Kowna do granicy z Łotwą.

Polska od roku modernizuje swój odcinek Rail Baltica, czyli część międzynarodowego korytarza kolejowego E 75, który łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Jest to ponadto jedyne połączenie kolejowe Litwy, Łotwy, Estonii z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.(PAP)

Z Wilna Aleksandra Akińczo

PAP
Czytaj także
Polecane galerie
marian600
79.184.86.* 2015-10-18 16:34
a ta pani co jeździła pociągami za darmo nie wiedziała nic o tym
sondor
93.105.26.* 2015-10-18 16:02
Co niektórzy zapomnieli że Polska kończy się na Białymstoku, to Białystok tak uważa. Augustów, Sokółka,
Suwałki już nie leżą w gestii zainteresowania Białegostoku. Pseudo geografowie uznali że najlepsze połączenie Białystok - Suwałki to ma przebiegać przez Ełk, a nie Augustów /przez Augustów trasa krótsza o około 45 km/. Rail Baltika powstanie, owszem ale nie za naszych czasów. To już nawet nie żółwie temp to ślimacze tempo naszych odpowiedzialnych za to połączenie!!!
pasażer
89.229.24.* 2015-10-18 15:16
Przecież w Polsce zamyka się linie kolejowe i zmniejsza ilość pociągów
Zobacz więcej komentarzy (8)