Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, w którym określa maksymalny zysk, jaki z transportu pasażerów mogą uzyskać przewoźnicy. Resort proponuje, by zysk wynosił najwyżej 6 proc. rocznie. Przewoźnicy wskazują, że to zbyt mało.
Przedstawiciele przewoźników kolejowych i drogowych rozmawiali w poniedziałek na ten temat. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele MF, Przewozów Regionalnych, Kolei Mazowieckich oraz Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji.
Wicedyrektor departamentu gospodarki narodowej w Ministerstwie Finansów Artur Kawaler, stwierdził, że _ pojęcie rozsądnego zysku określone jest nie tylko w unijnym rozporządzeniu nr 1370 dotyczącym usług przewozów publicznych, ale także w dyrektywie pocztowej _.
Z projektu Ministerstwa Finansów wynika, że rozsądny zysk stanowi element rekompensaty z tytułu poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
MF zakłada, że zaproponowane 6 proc. stopy zwrotu (zysku) rocznie rozliczane będzie miesięcznie. Jeśli w kolejnych latach obowiązywania umowy przewoźnik zdoła zmniejszyć koszty, to jego zysk może być zwiększony o 20 proc. zaoszczędzonej kwoty.
Prezes spółki Przewozy Regionalne Małgorzata Kuczewska-Łaska, stwierdziła, że zysk na poziomie 6 proc. oznaczać będzie zamknięcie rynku przed inwestorami prywatnymi, bo oni wybiorą bardziej opłacalne, ale mniej ryzykowne inwestycje, np. obligacje skarbowe.
Podobną opinię wyraziła Dominika Żelazek, członek zarządu spółki Arriva RP, jednego z pierwszych prywatnych przewoźników w Polsce.
Moderujący dyskusję ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Bogusław Kowalski, b. wiceminister transportu w rządzie PiS, przypomniał, że 76 proc. przewozów pasażerskich w Polsce jest dotowanych. Dzieje się to na podstawie umów o świadczeniu usług publicznych, co umożliwia np. samorządom dofinansowanie nierentownych, ale społecznie potrzebnych połączeń komunikacyjnych.
Czytaj więcej o transporcie | |
---|---|
Minister tnie zarząd. Na miejsce sześciu prezesów powoła trzech _ - Zaoszczędzone pieniądze przeznaczymy na tę lepsza kadrę menadżerską _ - obiecuje minister. | |
Nowak i Pawlak się tłumaczą. A jest z czego Dlaczego opóźniają się inwestycje drogowe i kolejowe? Co z budową rurociągu Odessa-Brody-Płock? O tym dziś na rządzie. |