Obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej - zagadnienie
wstępne
Podatnik jest obowiązany do przedstawienia w terminie 7 dni od dnia żądania
przez kontrolujących dokumentacji podatkowej. Nie wywiązania się z żądania
powoduje zastosowanie 50% stawki podatku do różnicy dochodu oszacowanego przez
organ, a wykazanego przez podatnika.
Zagadnienie dokumentacji podatkowej w zakresie cen transferowych było wstępnie
uregulowane w polskich przepisach już w czasach przedwojennych, jednakże dopiero
nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na 2001r. ustawodawca
przepisami art. 9a zobowiązał podatników do sporządzania dokumentacji podatkowej
i jej przedłożenia organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej w terminie
7 dni od dnia doręczenia żądania tej dokumentacji przez organ (art. 9a ust.
4).
Należy zatem pamiętać, iż podatnik posiada jedynie
7 dni na przedłożenie
kompletnej dokumentacji podatkowej.
Brak przedłożenia dokumentacji skutkował będzie zastosowaniem
50% stawki
podatku w stosunku do różnicy między dochodem zadeklarowanym przez podatnika,
a określonym przez organy.
Zastosowanie stawki 50% nie zwalnia osób odpowiedzialnych za sprawy finansowe
i gospodarcze w spółkach od odpowiedzialności na podstawie przepisów Kodeksu
Karnego Skarbowego.
Ustawodawca w art. 9a ust. 1 updop określił, iż podatnicy dokonujący:
1. transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 lub
2. transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikająca z takich
transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu posiadającego
miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym
szkodliwą konkurencję podatkową.
Obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej obejmuje transakcje, w których
łączna kwota (lub jej równowartość):
1. wynikająca z umowy lub
2. rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym, a wynikająca z wymagalnych świadczeń,
przekracza równowartość:
1. 100.000 EURO - jeżeli transakcja nie przekracza 20% kapitału zakładowego,
określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo
2. 30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia
wartości niematerialnych i prawnych, albo
3. 50.000 EURO - w pozostałych przypadkach oraz
4. 20.000 EURO - w przypadku, gdy kwota zapłaconych należności przekazywana
jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania,
siedzibę lub zarząd na terytorium kraju stosującego szkodliwą konkurencję
[1].
Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż dokumentację podatkową należy
sporządzić również wówczas, gdy podatnik dokonuje transakcji z podmiotem niepowiązanym,
w przypadku gdy zapłata należności następuje na rzecz podmiotu posiadającego
siedzibę w tzw. raju podatkowym.
W kwocie kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7 updop
nie uwzględnia się następujących pozycji:
1. tej części kapitału, jaka nie została na ten kapitał faktycznie przekazana
lub
2. tej części kapitału jaka została pokryta wierzytelnościami z tytułu pożyczek
(kredytów) oraz z tytułu odsetek od tych pożyczek (kredytów), przysługującymi
udziałowcom (akcjonariuszom) wobec tej spółki, a także
3. tej części kapitału jaka została pokryta wartościami niematerialnymi lub
prawnymi, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art.
16a-16m.
Jeśli np. kapitał Spółki wynosi 5.000.000 PLN, w tym:
1. 2.000.000 PLN tytułem objęcia udziałów za gotówkę,
2. 3.000.000 PLN tytułem konwersji na kapitał zakładowy zobowiązania wobec
udziałowca z tytułu udzielonej podatnikowi pożyczki (w tym odsetek),
to 20% kwalifikowanego kapitału zakładowego wynosi 400.000 (2.000.000 x 20%).
W następnym numerze przedstawimy dalszą część dotyczącą obowiązku sporządzenia
dokumentacji podatkowej.
Dawid Michalak
[1] Kraje stosujące szkodliwą konkurencję zostały określone
przez Ministra Finansów rozporządzeniem z dnia 11 grudnia 2000r. w sprawie określenia
krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (Dz. U. Nr 115,
poz. 1203).