Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jak rozliczyć PIT przez internet

0
Podziel się:

Do rozliczenia zdalnego nie jest już potrzebny kosztowny kwalifikowany podpis elektroniczny.

Jak rozliczyć PIT przez internet
(Extra Ketchup/CC/Flickr)

W tym roku, czyli przy rozliczaniu PIT za 2009 rok, zeznanie przez internet złożyć mogą zarówno osoby, które czerpią dochody z umów o pracę, zlecenia, z emerytur i rent, jak i przedsiębiorcy - w tym także ci, którzy rozliczają się liniowo.

Zdalnie złożyć można następujące deklaracje za rok 2009:

  • PIT-36 (przychody z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej, najmu i dzierżawy - opodatkowanych na zasadach ogólnych)
    • PIT-36L (przychody opodatkowane podatkiem liniowym)
    • PIT-37 (przychody ze źródeł innych niż działalność gospodarcza, opodatkowanych na zasadach ogólnych - według skali podatkowej)
    • PIT-38 (przychody kapitałowe - odpłatne zbycie papierów wartościowych)
    • PIT-39 (przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami)

Przez internet rozliczyć się można na dwa sposoby. Poprzez interaktywne formularze na stronie przygotowanej przez Ministerstwo Finansów: www.e-deklaracje.gov.pl lub pobierając z tej strony specjalny program, który instaluje się na własnym komputerze.

W obu przypadkach niezbędny jest nieodpłatny program Adobe Acrobat Reader w wersji co najmniej 8.1.4. Należy zainstalować do niego dodatkowo wtyczkę, obsługującą wypełnianie e-deklaracji. Wtyczkę pobrać można ze strony: www.e-deklaracje.gov.pl (zakładka: _ Do pobrania _).

Wersja interaktywna wymaga systemu Windows 2000, Vista, XP lub 7.

Wersja desktopowa, czyli instalowana na komputerze użytkownika, jest bardziej przyjazna dla systemów konkurencyjnych wobec Microsoftu. Obsługuje ona systemy: Linux (Fedora 8 i nowsza, Ubuntu 7.10 i nowsze, openSUSE 10.3 i nowsze), Mac OS (Mac OS X 10.4.11 lub Mac OS X 10.5.4 i 10.5.5).

Wypełnianie deklaracji

Formularze udostępnione przez resort finansów przechowują dane podatnika, obliczają właściwe wartości dochodu, podatku itp, oraz kontrolują, czy podatnik prawidłowo wypełnił PIT - np. czy nie zapomniał o uzupełnieniu któregoś z pól.

Nieprawidłowo wypełniona deklaracja nie może zostać wysłana.

Zamiast podpisu elektronicznego dla każdego z podatników generowany jest specjalny numer referencyjny. Powstaje on na podstawie danych takich jak: NIP, imię, nazwisko i data urodzenia, oraz co ważne, kwota przychodu z zeznania za poprzedni rok.

Podatnik musi więc przed dokonaniem rozliczenia przygotować sobie dane z ubiegłorocznego PIT-u.

Dodatkowe problemy mają też osoby, które chcą rozliczyć się wspólnie z małżonkiem: przed złożeniem zeznania musi dostarczyć do odpowiedniego urzędu skarbowego upoważnienie małżonka - na druku UPL-1.

Upoważnienie można zanieść osobiście do urzędu skarbowego, bądź też dostarczyć za pośrednictwem poczty. To drugie rozwiązanie nie jest jednak dla podatników bezpieczne. Druk UPL musi bowiem trafić do urzędu przed złożeniem zeznania wspólnego. Oznacza to, że nie jest istotna - jak w przypadku innych przesyłek - data nadania, lecz data wpływu.

Jeżeli podatnik w dniu przesłania zeznania za rok 2009 posiada ważne pełnomocnictwo UPL-1 lub upoważnienie ZAS-E, nie ma potrzeby ponownego składania formularza UPL-1.

Deklaracje interaktywne:

W celu złożenia zeznania drogą elektroniczną z interaktywnych formularzy należy:

    1. Pobrać ze strony Ministerstwa Finansów odpowiedni interaktywny formularz i zapisać na dysku lokalnym komputera. Możliwe jest także otwarcie formularza bezpośrednio na stronie www.e-deklaracje.gov.pl , zakładka _ Formularze _.
      1. Wypełnić formularz zeznania wraz z odpowiednimi załącznikami.
      1. Wprowadzić dane autoryzujące do podpisania zeznania.
      1. Wysłać dokument do systemu e-Deklaracje.
      1. Zachować numer referencyjny wygenerowany po wysłaniu dokumentu. Ten unikalny identyfikator jest niezbędny do pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). Numer referencyjny jest zapisywany również na formularzu w sekcji _ Komunikacja z Ministerstwem Finansów _.
      1. Pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Prawidłowo złożony dokument uzyska status 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie.
      1. Wyświetlić UPO (operacja dostępna tylko przy statusie 200). Dane z dokumentu wydrukować i/lub zapisać na dysku komputera.
    2. Uwaga! Dokument Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) jest jedynym dowodem potwierdzającym złożenie zeznania w formie elektronicznej.

*

giełda
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)