Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Bartosz Wawryszuk
|

Podatek VAT 2011. Oni zabrali przedsiębiorcom ulgi za paliwo

0
Podziel się:

Nawet przewodniczący komisji Przyjazne państwo Adam Szejnfeld, i biznesmen Mirosław Drzewiecki z PO, głosowali za ograniczeniem w odpisywaniu VAT od aut z kratką i paliwa do firmowych samochodów. Nowelizacja poparli także opozycjoniści m.in. Mariusz Błaszczak z PiS i Marek Borowski z SDPL.

Podatek VAT 2011. Oni zabrali przedsiębiorcom ulgi za paliwo
(kprm.gov.pl)

Sejm znowelizował ustawę o VAT i ustawę o transporcie drogowym. Skutkiem tego od 1 stycznia przedsiębiorców dotknie ograniczenie odliczenia VAT przy zakupie samochodów _ z kratką _. Nowelizacja zniesie również możliwość odliczenia VAT od paliwa używanego do _ firmówek _. Rządowy pomysł, który poparli głównie posłowie z rządzącej koalicji PO-PSL sprawi, że budżet państwa ma zarobić na przedsiębiorcach dodatkowe 1,8 mld złotych. Ile straci branża motoryzacyjna - tego ministrowie przygotowujący nowelizację nie oszacowali.

Posłowie wprowadzili jedną poprawkę doprecyzowującą przepisy. Gdy zmiana zostanie zaakceptowana przez Senat i prezydenta to w przypadku kupna samochodów osobowych o ładowności do 500 kg, nie będzie już można będzie korzystać z całkowitego odliczenia VAT.

Za uchwaleniem zmian głosowało 230 posłów, przeciw było 145, a 38 wstrzymało się od głosu. Niekorzystne dla przedsiębiorców regulacje poprało 180 parlamentarzystów PO. Wśród nich znaleźli się m.in. Adam Szejnfeld - były wiceminister gospodarki i obecny przewodniczący sejmowej komisji _ Przyjazne państwo _, Mirosław Drzewiecki - łódzki biznesmen swego czasu obecny na liście najbogatszych Polaków i ex minister sportu, ekonomistka Joanna Mucha zasiadająca w Komisji Finansów Publicznych i kick-bokserka Iwona Guzowska.

Nowelizację poparła też zdecydowana większość ludowców - 27 (czterech było nieobecnych na głosowaniu).

Dość nieoczekiwanie rządowy projekt uderzający w przedsiębiorców poparło także grono kilkunastu posłów opozycyjnych i niezrzeszonych. Znaleźli się w tej grupie m.in. Mariusz Błaszczak i Bolesław Piecha z PiS (w sumie 6 członków klubu PiS było za, choć 132 ich kolegów głosowało przeciw), Marek Borowski z SDPL, Marek Balicki z klubu SLD (6 parlamentarzystów SLD głosowało za, większość - wstrzymała się od głosu). Zmiany w ustawie o VAT poparł też jeden poseł z klubu Polska Jest Najważniejsza. Był to Kazimierz Hajda. Większość członków nowego klubu parlamentarnego była przeciwna rządowym pomysłom.

Zachowanie części opozycyjnych posłów, którzy głosowali jak PO i PSL może dziwić o tyle, że podczas pierwszego czytania projektu nowelizacji w Sejmie kluby PIS i SLD opowiedziały się za skierowaniem projektu do dalszych prac w komisji. Występujący w imieniu PiS poseł Jan Warzecha zwracał uwagę, że zmiany _ zwiększą koszty prowadzenia działalności gospodarczej _. Warzecha podkreślał też wtedy, że wiele organizacji m.in.: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Pracodawcy RP, Krajowa Rada Doradców Podatkowych, Związek Dealerów Samochodowych - postulowali zaniechanie ograniczeń w odliczaniu VAT od samochodów firmowych.

Również zabierający głos w imieniu klubu SLD Stanisław Stec zaznaczał, że wprawdzie zróżnicowanie odliczeń VAT między autami z kratką i bez jest nieuzasadnione, to najlepiej, gdyby użytkowanie aut firmowych wiązało się z pełnym odpisem podatku. - _ Taki kierunek musimy przyjąć od roku 2013, gdyż trudno wymagać od przedsiębiorców, żeby na tym etapie rozwoju kraju jeździli autobusami, czy rowerami _ - argumentował Stec.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/7/t40455.jpg ) ] (http://www.money.pl/podatki/wiadomosci/artykul/rzad;siega;do;kieszeni;przedsiebiorcow;auta;z;kratka;znikna,178,0,727218.html) Rząd sięga do kieszeni przedsiębiorców. Auta z kratką znikną
Posłowie z PiS pytali też wiceministra finansów Macieja Grabowskiego, czy rząd policzył wielkość strat dla budżetu wynikających z mniejszych podatków płaconych przez przedsiębiorców, którzy wskutek wprowadzenia nowelizacji mogą ponosić straty. Opozycjoniści chcieli wiedzieć ponadto czy resort finansów oszacował wpływ nowych regulacji na spadek sprzedaży samochodów i związane z tym ewentualne mniejsze wpływy z podatków.

Referujący założenia rządowego projektu wiceminister Maciej Grabowski przyznał, że w przyszłym roku w sprzedaży samochodów _ może być lekki dołek, ale to się szybko wyrówna _. Dodał, że resort finansów nie robił żadnych szacunków odnośnie wpływu nowelizacji na rynek motoryzacyjny, poza tym, że w 2010 r. sprzedanych zostanie 80 tys. samochodów z kratką.

Co się zmieni?

Nowelizacja zakłada, że od 1 stycznia 2011 r. do 1 stycznia 2013 r. prawem do pełnego odliczenia VAT będzie objęty zakup samochodów o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg, jeżeli ze świadectwa homologacji producenta lub importera takiego auta będzie wynikać, że nie są to samochody osobowe.

Auta takie były objęte prawem do takiego odliczenia przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, tj. do 30 kwietnia 2004 r.

Ci przedsiębiorcy którzy kupią samochy osobowe z kratką, na które dziś przysługuje pełne odliczenie VAT, będą mogli odliczyć 60 proc. kwoty podatku z faktury, ale nie więcej, niż 6 tys. zł. Oznacza to, że sytuacja podatników, którzy kupują samochody z kratką będzie taka sama, jak podatników, którzy kupują samochody osobowe.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/187/t123835.jpg ) ] (http://www.money.pl/podatki/wiadomosci/artykul/skasowanie;aut;z;kratka;to;pustki;w;salonach;samochodowych,50,0,727602.html) Skasowanie aut z kratką to pustki w salonach samochodowych
Ustawa zawiesza też na dwa lat możliwość odliczenia VAT od paliwa do samochodów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Chodzi np. o pojazdy, które co do zasady przeznaczone są do działalności gospodarczej, m.in. auta dostawcze spełniające określoną w ustawie definicję, samochody typu van, czy minibusy.

Jak oszacował Money.pl kierowca pokonujący średnio 25 tys. km rocznie, straci po zabraniu tej ulgi nawet 1,7 tys. złotych rocznie.

Z wyliczeń Money.pl wynika, że przedsiębiorcy, którzy używają samochodów dostawczych poniżej 3,5 tony stracą więc co najmniej 40 procent odliczenia podatku płaconego przy zakupie. Oczywiście, przy autach droższych, straty firm będą jeszcze większe, ze względu na przywrócenie górnego limitu odliczenia w wysokości 6 tys. złotych.

Kupujący najpopularniejsze auta z kratką tracą na zmianach od 3 tys. do blisko 8 tys. złotych.

Straty przedsiębiorców po ograniczeniu możliwości odliczania VAT przy kupnie auta z kratką
*Najpopularniejsze modele aut z kratką * Cena brutto VAT jaki przedsiębiorca zapłaci po 1.01.1011 roku Kwota, którą będzie mógł odliczyć Kwota, którą traci na zmianie przepisów
1.Skoda Octavia Classic 1,4/80KM 53700 zł 10123 zł 6000 zł 3683 zł
2.Skoda Fabia 1,6 TDi/90Km 49250 zł 9284 zł 5570 zł 3310 zł
3.Ford Focus Ambiente 1,6TDCi/80KW 57400 zł 10821 zł 6000 zł 4350 zł
4.KIA Ceed 1,6 CRDi/115 KM 55900 zł 10538 zł 6000 zł 4080 zł
5.Citroen Berlingo 1,4i X E5 50000 zł 9426 zł 5655 zł 3360 zł
6.Opel Astra III 1,7 CDTi/110KM 66000 zł 12442 zł 6000 zł 5901 zł
7.Ford Mondeo 1,6/120 KM 77400 zł 14591 zł 6000 zł 7957 zł
8.VW Golf 1,4/80KM 58540 zł 11036 zł 6000 zł 4556 zł
9.Toyota Avensis 1,6/132 KM 75400 zł 14214 zł 6000 zł 7596 zł
10.Mitshubishi Lancer 1,6/117KM 67390 zł 12704 zł 6000 zł 6152 zł

źródło: Samar, PZPM

Ograniczenie dotknie dziesiątek tysięcy przedsiębiorców. W tym roku według prognoz Instytutu Samar, auta z kratką kupi ponad 82 tysiące firm.

Natomiast według rządu nowelizacja jest konieczna z uwagi na wdrożenie regulacji unijnych i wykonania wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Komentarz Money.pl

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/104/t86632.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/poslowie;zgodzili;sie;na;wyzszy;vat;nawet;do;2018;r;,187,0,727995.html) Posłowie zgodzili się na wyższy VAT nawet do 2018 r. Ustawa zawiera pomysły ministra finansów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/162/t111266.jpg ) ] (http://www.money.pl/podatki/wiadomosci/artykul/koniec;z;odliczaniem;vat;za;paliwo;zobacz;ile;stracisz,189,0,727485.html) Koniec z odliczaniem VAT za paliwo. Zobacz ile stracisz Przeciętny przedsiębiorca straci na tej zmianie nawet blisko 1,7 tys. złotych rocznie. Rząd liczy na uzyskanie pół miliarda złotych.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t113503.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/uwaga;wyzszy;vat;bedziemy;placic;nawet;do;2018;roku,231,0,693479.html) Uwaga! Wyższy VAT będziemy płacić nawet do 2018 roku Premier Donald Tusk zapowiadając podwyżki stawek podatkowych VAT o jeden punkt procentowy obiecywał, że to rozwiązanie jedynie na trzy lata. Tymczasem nowa ustawa przewiduje powrót do 22-procentowego VAT nawet dopiero w 2019 roku.

vat
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)