wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
2013-07-10 07:00
Ranking kont firmowych 2013
fot: Stanislaw Kowalczuk/East News

Ranking kont firmowych 2013

Autor: Anna Frankowska, Konrad Pluciński, Maciej Rynkiewicz, Marcin Brodziak


Money.pl po raz trzeci przeprowadził unikalne badanie kont firmowych. Przeanalizowaliśmy 83 rachunki przeznaczone dla przedsiębiorców, oferowane przez 30 banków. Zobacz, które konta firmowe są najlepsze.

Wybieraliśmy najlepsze konto dla osoby, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Miesięcznie jej wpływy na konto wynoszą 20 tysięcy złotych, saldo na rachunku oscyluje w granicach 4 tys. złotych. Nasz modelowy klient jest aktywnym użytkownikiem rachunku. Wykonuje co najmniej 10 przelewów miesięcznie, po kilka zleceń stałych i poleceń zapłaty za pośrednictwem internetu. Oczywiście z tego konta reguluje też należności do ZUS-u i Urzędu Skarbowego. Chętnie płaci też kartą i wypłaca gotówkę z bankomatów. Dodatkowo w oddziale banku wpłaca gotówkę i raz w roku pobiera z konta większą gotówkę , przykładowo przeznaczaną na zakup sprzętu lub towaru. Bierze też pod uwagę bonusy oferowane do rachunku i możliwość sprawnej obsługi konta z komórki lub smartphona. Wysyła także przelewy za granicę, jednak w euro. Jest też zainteresowany uruchomieniem linii kredytowej w rachunku.

W naszym rankingu maksymalnie można było uzyskać 100 punktów. Konta firmowe przeanalizowaliśmy pod kątem 40 kryteriów, podzielonych na trzy grupy:

Zobacz szczegółową metodologię rankingu

Oto zwycięzcy rankingu Money.pl


Najlepsze konta firmowe 2013



suma Koszty prowadzenia i obsługiDostępObsługa klienta
źródło Money.pl
1 Deutsche Bank
dbNET Biznes
[sprawdź]
76,50 58 14,5 4
2 Alior Bank SA
Rachunek gotówkowy
75,75 58 12,5 5,25
3 Bank Pocztowy
Pocztowe Konto Firmowe
75,50 58 11,5 6
4 ING Bank Śląski
Konto z Lwem Direct
[sprawdź]
71,50 46,5 17 8
5 Idea Bank
Konto Firma to JA
[sprawdź]
71,00 56,5 12,5 2
6 Citibank Handlowy
Pakiet Citikonto
[sprawdź]
70,50 52 12,5 6
7 ING Bank Śląski
Konto z Lwem Zysk
[sprawdź]
70,50 45,5 17 8
8 Alior Bank
Rachunek zarabiający
[sprawdź]
70,25 51,5 13,5 5,25
9 Bank Polskiej Spółdzielczości
Pakiet Wygodny
70,05 50 12,5 7,55
10 Inteligo
Konto Firmowe
[sprawdź]
69,00 54,5 8,5 6

 

Zwycięzcą tegorocznego rankingu jest konto dbNET Biznes Deutsche Banku. Miesięczna opłata za posiadanie tego rachunku wynosi zero złotych. Nie zapłacimy też za przelewy dp innych banków i opłacanie podatków i ZUS-u przez internet. Poza tym bank nie pobierze pieniędzy za wypłacanie i wpłacanie pieniędzy w oddziale. Unikniemy też opłaty za kartę (3,5 zł miesięcznie), jeśli wykonamy nią co najmniej jedną transakcję. Bezpłatnie można także wybierać pieniądze ze wszystkich bankomatów w Polsce i za granicą. Za przelew do UE zapłacimy tylko 5 złotych, ale pierwszy w miesiącu jest darmowy. Nadwyżki pieniędzy można oszczędzać na lokacie z oprocentowaniem do 5 procent. Dodatkowo bank oferuje rabat na usługi np. na księgowość on-line, przeloty samolotem, wysyłki paczek czy dostęp do wzorów dokumentów i serwisu prawa. Można też wykupić szeroki wachlarz ubezpieczeń dla przedsiębiorcy.

Na drugim miejscu znalazł się Rachunek Gotówkowy dla firm, który proponuje Alior Bank. To konto jest dedykowane osobom, które prowadzą działalność gospodarczą i spółek cywilnych. Korzystając z niego także nie ponosimy opłaty miesięcznej. Darmowe są też przelewy internetowe do innych banków i polecenie zapłaty oraz płatności wykonywane do ZUS-u i Urzędu Skarbowego, pod warunkiem, że ich łączna kwota nie przekroczy 100 tysięcy złotych. Bank pobiera jednak opłaty za kody SMS-owe (20 groszy), którymi autoryzuje się przelewy. Płatny jest też token, który jest alternatywą do zatwierdzania przelewów w internecie. Wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce będą bezpłatne pod warunkiem, że nie przekroczą one kwoty 100 tysięcy złotych. Płatne jest też użytkowanie karty debetowej (3 złote).

 

Trzecie miejsce zajmuje Pocztowe Konto Firmowe oferowane przez Bank Pocztowy. Także tutaj przelewy wykonywane przez internet są darmowe, tak samo jak opłacanie składek i podatków. Płatne jest użytkowanie karty debetowej i polecenia zapłaty oraz wypłaty gotówki w oddziale banku. Nie musimy za to martwić się, w którym bankomacie wypłacamy pieniądze. W kraju i zagranicą są one darmowe. Można też skorzystać z płatnej usługi dostarczenia pieniędzy na wskazany adres. Niewielki koszt ponosi się też za przelewy SEPA (w euro do krajów UE), czyli do UE (5 zł).

Coraz droższe rachunki

W porównaniu z poprzednim rankingiem posiadanie rachunku firmowego jest droższe. Średni koszt jego użytkowania w tym roku jest wyższy o ponad 110 złotych. Wprawdzie jedna czwarta badanych rachunków nie wymaga opłaty miesięcznej, ale dosyć często banki stawiają warunki – albo jest to utrzymanie wysokiego salda, wykonywanie wielu operacji kartą lub licznych przelewów. W przypadku kont osobistych, które znalazły się w tegorocznym rankingu, miesięczna opłata nie jest pobierana aż w połowie z nich. Dosyć często oferowanym bonusem dla Kowalskiego są też darmowe wypłaty ze wszystkich bankomatów w kraju. W przypadku przedsiębiorców tylko użytkownicy kilkunastu kont firmowych ma taki przywilej.

Klienci biznesowi często korzystają także z innych produktów finansowych. Dlatego banki kuszą potencjalnych płatników kredytem inwestycyjnym, wyższym niż standardowo oprocentowaniem lokaty lub darmowym kontem walutowym. Wszystko po to, by przyciągnąć do siebie przedsiębiorcę, który może okazać się żyłą złota dla banku.

Nie wszystko za darmo

Darmowe przelewy internetowe to przywilej aż jednej trzeciej badanych w tym roku rachunków firmowych. Rzadkością jest też pobieranie opłat za płacenie on-line podatków i składek na ZUS.

Nie tak często jak rok temu pojawia się wysoka opłata za możliwość korzystania z bankowości internetowej (wydanie tokena to koszt od 0 zł do 120 zł). Kody SMS-owe autoryzujące transakcje są z reguły darmowe. Opłaty za nie pobiera tylko sześć banków, kosztują 20 lub 30 groszy, czasem jeszcze można korzystać z darmowej listy haseł. Tylko kilka banków oferuje przedsiębiorcom aplikacje i aktywne korzystanie z bankowości mobilnej (Alior Bank, Millennium Bank, CitiBank, ING Bank Śląski, mBank, Nordea Bank, Pekaso SA, PKO BP i Raiffeisen Polbank).

Banki chętnie pobierają opłaty za wpłaty i wypłaty z konta firmowego w oddziale banku ( mogą wynieść nawet 0,5 %), dodatkowe karty debetowe wydawane do konta (nawet 20 zł za każdą). Dosyć często płatne są też polecenia zapłaty (4 złote) lub zlecenia stałe (3 złote). Nieraz sporym wydatkiem okazuje się przelew zagraniczny w euro (nawet 100 złotych). Z reguły trzeba liczyć się z kosztem około 5-10 złotych za tzw. przelew SEPA.

Nie licz na dodatkowy procent. Za to bonus?

Nie ma co liczyć na to, że nasze pieniądze na koncie firmowym będą oprocentowane. Oferują to tylko cztery banki (2 proc. Alior Bank i Idea Bank oraz 2,5 proc. BOŚ , najwyższe oprocentowanie - 4 proc. - daje FM Bank dla kwot od 5 do 10 tysięcy złotych). Za to dosyć często banki proponują lokaty overnight lub konta oszczędnościowe dla klientów biznesowych.

Czasem można trafić na ciekawe dodatkowe bonusy do konta firmowego, z reguły mają je w zestawie te droższe, dedykowane dla większych firm. Niektóre banki proponują usługę doradztwo prawne lub assisntance prawny (Alior Bank, BNP Paribas, Getin Bank oraz FM Bank, który proponuje także pakiet medyczny i windykacyjny). Idea Bank z kolei oferuje przedsiębiorcy 1 000 złotych dotacji, ale pod warunkiem, że rozpocznie współpracę w zakresie księgowości z Tax Care. Rabaty w niektórych sklepach internetowych oferuje z kolei BZ WBK, a możliwość zarządzania wieloosobowo kontem to propozycja między innymi ING Banku. Pół roku bezpłatnego doradztwa z zakresu księgowości oraz rabaty na przeloty samolotem, to niektóre dodatki dla posiadaczy rachunku dbNET Biznes w Deutsche Banku. Niektórzy będą też wypłacać za darmo gotówkę także z bankomatów zagranicą (Bank Pocztowy, Deutsche Bank oraz Citibank) lub w Europie (Pekao SA oferuje tą usługę w bankomatach Unicredit, w Polsce darmowe są wypłaty z bankomatów Euronetu).

Obsługa klienta nie zawsze najważniejsza

W kategorii obsługa klienta ocenialiśmy infolinię, kontakt mailowy, za pośrednictwem czatu oraz przyjazność strony internetowej. Obecnie banki uzyskały średnią wyższą niż rok temu, bo 5,32. Rok temu było to zaledwie 3,82 pkt. Maksymalnie można było uzyskać 10 punktów, jednak nie udało się to żadnemu z porównywanych banków.


Banki z najlepiej ocenianą obsługą klienta

źródło: Money.pl
miejsce bank punkty
1 Mulitibank 9,75
2 ING Bank Śląski 8
3 BZ WBK 8
4 Mulitibank 7,75
5 BPS 7,55
6 mBank 7,5
7 BOS 6,5
8 PKO BP 6,5
9 Volkswagen Bank 6,5
10 Toyota Bank 6,25

Banki raczej nie epatują męczącymi informacjami o promocjach na początku połączenia, zostawiając to z reguły konsultantom na koniec rozmowy. Z reguły nie czeka się na połączenie dłużej niż 3 minuty, choć są niechlubne wyjątki. Zdarzało się, że konsultanci przełączali nas po kilka razy. Czasem też infolinia nie obsługiwała klientów biznesowych, tylko pracownicy w oddziale.

Raczej rzadko mieliśmy do czynienia ze znudzonym lub nieuprzejmym konsultantem. Jednak zdarzały się im wpadki, mylili opłaty znajdujące się w tabeli opłat i prowizji lub nie potrafili odpowiedzieć na pozaregulaminowe pytanie. Czasem zdarzało się, że znikali na długie minuty, w poszukiwaniu prawidłowej odpowiedzi. Uzyskiwaliśmy też rożne odpowiedzi na te same pytania. Zdarzyły się jednak pozytywne wyjątki, kiedy np. konsultant był dobrze przygotowany, sprawnie i prosto tłumaczył zawiłe kwestie. Na pozytywne wyróżnienie zasługuje infolinia w: Alior Banku, Citibanku, ING Banku, Mulitbanku, PKO BP, BankuPS i SGB, oraz Toyota Banku i Volkwagen Banku.

Siedem banków uzyskało maksymalną punktację za szybkie, rzetelne i merytoryczne informowanie klienta drogą mailową. Na nasze zapytanie nie odpowiedziała jedna czwarta banków lub zrobiła to po kilku dniach. Dosyć często zamiast konkretnych informacji otrzymywaliśmy informację o całym wachlarzu produktów bankowych albo była to zdawkowa odpowiedź z linkiem albo zaproszenie do kontaktu osobistego.

Tylko kilka banków uzyskało też punktację za czat. Oferuje go zaledwie trzy spośród nich oferuje ten kanał kontaktu. Są to Bank Pocztowy, BZ WBK, Multibank. Invest Bank proponuje kontakt z wirtualnym doradcą, ale ten sposób informowania klientów jest mocno nietrafiony.

Metodologia rankingu

Rachunki analizowaliśmy pod kątem 40 kryteriów, podzielonych na trzy kategorie:

- Koszty prowadzenia i obsługi konta (maksymalnie 65 punktów)

Na punktację największy wpływ miały opłaty za prowadzenie rachunku, wydanie i obsługę karty, prowizje za korzystanie z bankomatów. Punktowaliśmy również koszty związane z poleceniami zapłaty, stałymi zleceniami i 10 przelewami oraz opłatami za przelewy do US, ZUS. Poza tym wzięliśmy pod uwagę ile kosztują wpłaty i wypłaty gotówki w oddziale banku. Dodatkowo interesował nas koszt przelewu za granicę. Ocenie poddaliśmy również warunki przyznawania oraz oprocentowanie linii kredytowych, a także oprocentowanie rachunku. Jeśli jakaś usługa była niedostępna, odejmowaliśmy punkt. Liczyliśmy średni koszt prowadzenia rachunku przez dwa lata, biorąc pod uwagę czas trwania ewentualnych promocji.

- Dostęp do konta i środków (maksymalnie 25 punktów)

Najwięcej punktów zdobyć można było za liczbę bankomatów własnych i bezprowizyjnych. Nasz modelowy klient wykonuje 10 transakcji kartą w miesiącu na kwotę do 2000 złotych, wypłaca też pieniądze z różnych bankomatów. Uwzględnialiśmy również obsługę konta przez internet (token i hasła SMS). Punktowaliśmy też możliwość wpłat gotówki we wpłato matach, wrzutniach nocnych, liczbę oddziałów banku. Nacisk położyliśmy na bonusy, jakie liczyć mogą posiadacze poszczególnych kont. Dodatkowo sprawdzaliśmy dostępność bankowości mobilnej (aplikacja na smartphona) oraz to czy kartą można płacić bezstykowo.

- Obsługa klienta (maksymalnie 10 punktów)

Sprawdziliśmy kompetencję i podejście do klienta konsultantów obsługujących bankowe infolinie i czaty. Zbadaliśmy też ile trzeba czekać na odpowiedź na wysłanego do banku e-maila i jakość zawartej tam odpowiedzi. Poza tym ocenialiśmy stronę internetową banku.

 






pomoc
Zobacz inne informacje