Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie


Elektronika i AGD
RTV, AGD, fotografia, komputery

Tak jak w 2010 roku konkurencja w tej branży była ostra. Gama dostępnych produktów jest bardzo szeroka, znacznie wykracza poza to co znajdziemy w tradycyjnych sklepach. Czasem zaskakująco, bo obok telewizorów, pralek, aparatów fotograficznych znajdziemy tam różne gadżety - nie tylko smycze lub kubki, ale i opony. Bardzo często elektronikę i AGD można łączyć w zestawy i płacić za nie w ratach.

Elektronika i AGD
punkty
Money.pl
1. komputronik.pl 77
2. vobis.pl 72
3. neo24.pl 70,5
4. euro.com.pl 70
5. electro.pl 66
6. redcoon.pl 65
7. proline.pl 64
8. morele.net 63
9. megamedia.pl 60,5
10. oleole.pl 60

Na plus trzeba zaliczyć świetnie rozbudowaną funkcjonalność e-sklepów z tej branży. Minusem jest dosyć częste oczekiwanie na linii na zgłoszenie się konsultanta.

Zdrowie i uroda

leki, kosmetyki, perfumy

Tak jak w ubiegłym roku, także teraz prym w tej kategorii wiodą perfumerie i drogerie. Wygrywają z aptekami nie tylko ładną i nowoczesną grafiką, funkcjonalnością wyszukiwarek, ale także ciekawymi promocjami i sporymi obniżkami cen. Za to w aptekach, by uzyskać przesyłkę gratis, trzeba wydać mniej niż w perfumeriach. Wiele z nich ma też mocno rozbudowaną część informacyjną dla klienta, np. artykuły tematyczne, encyklopedię zdrowia albo możliwość zadania pytania farmaceucie.

Zdrowie i uroda
punkty
Money.pl
1. tagomago.pl 68,75
2. cefarm24.pl 67
3. perfumeria.pl 64,25
4. iperfumy.pl 63,75
5. i-apteka.pl 61,25
6. domzdrowia.pl 58,25
7. fabrykazdrowia.pl 55,25
8. dolce.pl (ex aequo) 54,75
8. aptekaotc.pl (ex aequo) 54,75
9. doz.pl (ex aequo) 52,75
9. tanie-leczenie.pl (ex aequo) 52,75

Kultura i rozrywka

literatura, muzyka, film, multimedia

Oferta jest znacznie bardziej rozbudowana niż w tradycyjnych księgarniach. Kupimy tu nie tylko książki, audiobooki, ale także gry komputerowe, filmy, muzykę, ale też zabawki i inne gadżety.

Można zauważyć spore rozbieżności w grafice e-księgarni. Jednak te z gorszym e-wystrojem, często zyskują punkty za liczne promocje, sposoby płatności oraz różnorakie sposoby dostawy. Niejednokrotnie o miejscu w rankingu przesądzało podejście do klienta – czas i sposób odpowiedzi mailem lub na infolinii. Dzięki temu swój słaby wynik z zeszłego roku poprawił empik.com.

Kultura i rozrywka punkty
Money.pl
1. gandalf.com.pl
67,00
2. merlin.pl 63,00
3. empik.com 62,50
4. inbook.pl 61,50
5. taniaksiazka.pl 61,00
6. kdc.pl (ex aequo) 60,50
6. selkar.pl (ex aequo) 60,50
7. bookmaster.pl 54,00
8. lideria.pl (ex aequo) 52,50
8. nexto.pl (ex aequo) 52,50

Moda
odzież, obuwie, biżuteria

Właścicieli e-sklepów z odzieżą trzeba pochwalić za kreatywne podejście do prezentacji produktów. Tutaj można obejrzeć nie tylko zdjęcia, ale i filmiki. Poza tym można natknąć się na ciekawe cenowo propozycje podczas wyprzedaży. Normą jest też darmowa dostawa, jeśli klient zakupi towar za odpowiednią sumę.

W tej branży najczęściej byli premiowani klienci, którzy zaprenumerują newsletter lub wystawią komentarz przy produkcie. Poprawiły się też sposoby płatności za zakupy. Rok temu niejednokrotnie ograniczane były do płatności za pobraniem. Obecnie niemal wszędzie można płacić kartą, szybkim przelewem, za pobraniem lub gotówką.

Moda
punkty
Money.pl
1. Heppin.com
70,00
2. intymna.pl 69,00
3. kontri.pl 65,00
4. butyk.pl 63,00
5. butik.net.pl (ex aequo) 62,50
5. deezee.pl (ex aequo) 62,50
6. e-lady.pl 55,50
7.otto.pl 52,50
8. pasart.pl 49,00
9. stylea.pl 48,50

Sklepy specjalistyczne

W tej kategorii na wyróżnienie zasługują wiedza i zaangażowanie z jakim prowadzone są e-sklepy. Nie brakuje eksperckich artykułów, testów lub odpowiedzi na pytania udzielanych przez specjalistów. Duże zaangażowanie odzwierciedla też wysoka punktacja. Tylko w tej kategorii zwycięzca zdobył aż 81 punktów, pierwsza piątka ma ich ponad 70.

Sklepy specjalistyczne
punkty
Money.pl
1. sklep-presto.pl 81
2. oponeo.pl 75,5
3. szkla.com 74
4. militaria.pl 73,5
5. bron.pl 73
6. zooplus.pl 62,5
7. mmo.pl 60
8. alma24.pl 58
9.chocolissimo.pl 57
10. pocztakwiatowa.pl 54,5

Sklepy wielobranżowe

Szeroki asortyment sklepów wielobranżowych, śmiało pozwoliłby im rywalizować również w pozostałych kategoriach rankingu. To też kategoria, gdzie najczęściej klienci otrzymują dostawę za darmo (taka opcja istnieje w połowie badanych e-sklepów wielobranżowych).

Sklepy wielobranżowe
punkty
Money.pl
1. superkoszyk.pl 70,50
2. 2future.pl 68,50
3. a.pl (ex aequo) 65,00
3. toys4boys.pl (ex aequo) 65,00
4. rockmetalshop.pl
64,00
5. dekoria.pl 61,50
6. mango.pl 55,50
7.multizakupy.pl (ex aequo) 55,00
7. meskiezabawki.com (ex aequo) 55,00
7. aledobre.pl (ex aequo) 55,0



Turystyka

biura podróży, noclegi, bilety

W tej kategorii braliśmy pod uwagę tylko te serwisy, które oferują wycieczki, bilety lotnicze lub możliwość zarezerwowania i wykupienia miejsca w hotelu. Tutaj ważna jest nie tylko atrakcyjna grafika, ale także jej funkcjonalność. Wygrywają serwisy, które oferują rozbudowane i proste w obsłudze wyszukiwarki ofert.

Cenna jest też możliwość ich sortowania według różnych kryteriów, a także rozbudowywanie działu opinii klientów. W tej kategorii nie ma zaskoczenia jeśli chodzi o wyniki, bowiem liderzy z poprzedniego roku nie dali sobie odebrać palmy pierwszeństwa.

Turystyka
punkty
Money.pl
1. travelplanet.pl 59,5
2. wakacje.pl 50,75
3. esky.pl 49
4. holidaycheck.pl 48,5
5. lataj.pl 46,5
6. traveligo.pl
45
7. fru.pl 43,25
8. accorhotels.com 43
9. booking.com 42,25
10. easygo.pl
41

Jak ocenialiśmy

Warunkiem uczestnictwa w rankingu była - podobnie jak w poprzednich latach - popularność sklepu wśród internautów. Z każdej kategorii monitorowanej w ramach Megapanelu, w kategorii e-commerce/sklepy wybraliśmy po 15 sklepów, które w ciągu roku poprzedzającego badanie odwiedziła największa liczba osób. Tam, gdzie Megapanel (standard badania polskiego internetu) uwzględniał wyniki mniej niż 15 sklepów, połączyliśmy kategorie. W rankingu prezentujemy po 10 sklepów, które podczas badania od sierpnia zeszłego roku do lipca 2011 r. zyskały najwięcej punktów.

Sklepy ocenialiśmy na podstawie 60 kryteriów, podzielonych na 10 grup:

  • asortyment - liczba produktów w sklepie, podział tematyczny, narzędzia i funkcje ułatwiające poznanie oferty
  • informacje o produkcie - opisy towarów, opinie, dostępność, narzędzia pomagające podjąć decyzje o zakupie
  • procedura zamawiania i dostawa zakupów - funkcjonowanie i przejrzystość formularzy zamówień, możliwości korekty, reklamacje, czas realizacji, śledzenie przesyłki
  • sposoby płatności - dostępne formy, raty, bezpieczeństwo
  • interakcja z klientem - kanały kontaktu, subskrypcje informacji
  • jakość obsługi - czas reakcji na maila, obsługa infolinii, fachowość udzielanych informacji
  • łatwość dotarcia do informacji - wyszukiwarki, mapy serwisów, regulaminy, faq
  • przejrzystość i budowa strony - estetyka, czytelność, współpraca z różnymi przeglądarkami i systemami operacyjnymi
  • bonusy - wyprzedaże, programy lojalnościowe i partnerskie, możliwość negocjacji ceny
  • pozostałe - obecność w porównywarkach cen, opinie internautów o sklepie, unikalne narzędzia dla klientów.

Maksymalnie w badaniu sklep mógł uzyskać 100 punktów. Wyjątkiem jest branża turystyczna, w której nie ocenialiśmy dostawy zakupów i pochodnych kryteriów. W tej kategorii maksymalnie do zdobycia było 90 punktów.

  • 1
  • 2
Następna strona
Money.pl
Poprzednie edycje

 

 

Czytaj o e-commerce
Media społecznościowe napędzają zakupy przez internet Media społecznościowe napędzają zakupy przez internet
Zasięg mediów społecznościowych jest coraz większy, a to wpływa na wzrost handlu e-commerce - pisze "Puls Biznesu".