Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
2012-11-26 06:00
Ranking sklepów internetowych 2012
Ranking sklepów internetowych 2012

Autor: Anna Frankowska, Paweł Zawadzki, Maciej Miskiewicz, Maciej Rynkiewicz

2/2


Elektronika i AGD

RTV, AGD, fotografia, komputery

Ta branża, jak co roku, wyróżnia się pozytywnie na tle innych. Tutaj konkurencja jest też wyjątkowo silna. Szeroki asortyment, dbałość o szatę graficzną, funkcjonalność witryny, a także liczne sposoby płatności i dostawy, mają odzwierciedlenie w wysokiej punktacji. Są jednak i mankamenty, np. rzadkością w tym dziale są programy lojalnościowe, nie brak za to wyprzedaży. Sporo do życzenia pozostawia wiedza merytoryczna pracowników infolinii o produktach, choć przy tak szerokim asortymencie trudno być specjalistą od wszystkiego. Szczególnie w tej branży jakość obsługi klienta często decydowała o miejscu w rankingu, bo w pozostałych aspektach rywalizujące domeny reprezentują raczej wyrównany poziom.

Elektronika i AGD
punkty
Money.pl
1. komputronik.pl 78
2. euro.com.pl 76
3. redcoon.pl 75
4. agito.pl 74,5
5. morele.net 74
6. mixelectronics.pl 73,5
7. vobis.pl 69,5
8. conrad.pl 68
9. neo24.pl 67,5
10. oleole.pl 67

Zdrowie i urodaleki, kosmetyki, perfumy

Także w tym roku, w tej kategorii prym wiodą drogerie, które nie tylko świetnie prezentują swoje produkty, ale są często o krok dalej jeśli chodzi o funkcjonalność i intuicyjność poruszania się po witrynie. E-apteki z kolei oferują niejednokrotnie wiele artykułów i praktycznych informacji na temat zdrowia itp. W tej branży dosyć często można otrzymać upominek lub gratis do zakupów.

Zdrowie i uroda
punkty
Money.pl
1. perfumeria.pl 72,25
2. iperfumy.pl
70
3. tagomago.pl 68,5
4. cefarm24.pl 67,75
5. domzdrowia.pl 67,25
6. dolce.pl 66,5
7. i-apteka.pl 64,25
8. aptekaotc.pl 63
9. perfumy-perfumeria.pl 59,75
10. tanie-leczenie.pl 57,25

Literatura i muzykaliteratura, muzyka, film, multimedia

Sprzedawcy książek, na tle wszystkich ocenianych branż, przykładają największą uwagę do jakości opisów oferowanych towarów. Poza tym proponują szeroki wybór towarów. Można tu kupić nie tylko tradycyjne książki, ale także e-booki, muzykę, filmy oraz zabawki, gadżety oraz kosmetyki. Tutaj powszechne są obniżki i różnego rodzaju promocje, szczególnie przed świętami. Bo właśnie w e-księgarniach szczególnie chętnie szukamy prezentów pod choinkę.

Kultura i rozrywka punkty
Money.pl
1. gandalf.com.pl 74,75
2. merlin.pl 71,5
3. empik.com 71
4. fabryka.pl
70,75
5. helion.pl 68,25
6. weltbild.pl 67,75
7. matras.pl 66,5
8. selkar.pl 65
9. pwn.pl 61,5
10. inbook.pl 61,25

Modaodzież, obuwie, biżuteria

Wirtualne sklepy z ubraniami i butami, co nie dziwi, szczególną uwagę przykładają do graficznej prezentacji produktów. Zdjęcia można powiększać, często pojawiają się też filmiki. Niektóre sklepy internetowe prowadzą też bloga na temat mody lub zamieszczają ciekawe galerie. Poza tym można natknąć się na interesujące wyprzedaże. Normą jest też darmowa dostawa, jeśli klient zakupi towar za odpowiednią sumę. Niestety właśnie e-witryny odzieżowe były często krytykowane na forach za niezgodność towaru ze zdjęciem, słabą jakość lub problemy ze zwrotem lub reklamacją. W tej branży warto też zwrócić uwagę, czy e-sklep ma siedzibę w Polsce, bo w przeciwnym wypadku dłużej poczekamy na przesyłkę.

Moda
punkty
Money.pl
1. answear.com 72,5
2. heppin.com 70
3. intymna.pl 69,75
4. eobuwie.com.pl 68
5. butik.net.pl 59
6. spartoo.pl 58,5
7. sizeer.com 58
8. deezee.pl 57,5
9. butyk.pl 57
10. bonprix.pl 49
10. urbancity.pl 49

Sklepy wielobranżowe

Szeroki asortyment i zróżnicowanie sklepów wielobranżowych, śmiało pozwoliłby im rywalizować również w pozostałych kategoriach rankingu. To też branża, gdzie najczęściej klienci otrzymują sporo różnych rabatów – za duże i częste zakupy, za zaproszenie znajomych, częsta jest też opcja zapakowania towaru jako prezent.

Sklepy wielobranżowe
punkty
Money.pl
1. toys4boys.pl 70
2. dekoria.pl 68,5
3. rockmetalshop.pl 68
4. superkoszyk.pl 64,5
5. a.pl 62,5
6. mall.pl 62
7. alma24.pl 61,5
8. katalogmarzen.pl 58
9. tchibo.pl 55
10. mango.pl 52

Sklepy specjalistyczne

To kategoria najtrudniejsza do przeprowadzenia porównania. W każdym sklepie znajdziemy specjalistów w swojej dziedzinie, a większość stron służyć może nie tylko jako miejsce zakupów, ale również jako nieocenione źródło wiedzy. Świadczy o tym bardzo wysoka punktacja. Nie brak artykułów eksperckich, czasem można też zadawać pytania specjalistom.

Sklepy specjalistyczne
punkty
Money.pl
1. militaria.pl 83,5
2. szkla.com 82,5
3. bron.pl 79
4. sklep-presto.pl 76,5
4. oponeo.pl 76,5
6. zooplus.pl 71,5
7. chocolissimo.pl 71
8. smyk.com 69,5
9. iparts.pl 61,5
10. endo.pl 61

Turystykabiura podróży, noclegi, bilety

Ta kategoria zasługuje na pochwałę za obsługę klienta. Konsultanci infolinii z reguły byli bardzo pomocni, dobrze zorientowani i uprzejmi. Poza tym serwisy oferujące wycieczki, rezerwacje noclegów i bilety lotnicze mocno stawiają na funkcjonalność i narzędzia służące do przeszukiwania zasobnych baz ofert. Cenna jest też możliwość ich sortowania według różnych kryteriów, a także rozbudowywanie działu opinii klientów.

Turystyka
punkty
Money.pl
1. travelplanet.pl 65,5
2. wakacje.pl 60,5
3. tanie-loty.com.pl 57,5
4. esky.pl 56
5. fru.pl 55,5
6. hrs.com 52,5
7. easygo.pl 51,5
8. booking.com 50,5
9. accorhotels.com 49,5
10. holidaycheck.pl 48,5

Jak ocenialiśmy

Warunkiem uczestnictwa w rankingu była - podobnie jak w poprzednich latach - popularność sklepu wśród internautów. Z każdej kategorii monitorowanej w ramach Megapanelu, w kategorii e-commerce/sklepy wybraliśmy po 15 sklepów, które w ciągu roku poprzedzającego badanie (od października 2011 roku do września 2012 r.) odwiedziła największa liczba osób. Tam, gdzie Megapanel (standard badania polskiego internetu) uwzględniał wyniki mniej niż 15 sklepów, połączyliśmy kategorie. W rankingu prezentujemy po 10 sklepów, które podczas badania zyskały najwięcej punktów.

Sklepy ocenialiśmy na podstawie 60 kryteriów, podzielonych na 10 grup:

  • asortyment - liczba produktów w sklepie, podział tematyczny, narzędzia i funkcje ułatwiające poznanie oferty
  • informacje o produkcie - opisy towarów, opinie, dostępność, narzędzia pomagające podjąć decyzje o zakupie
  • procedura zamawiania i dostawa zakupów - funkcjonowanie i przejrzystość formularzy zamówień, możliwości korekty, reklamacje, czas realizacji, śledzenie przesyłki
  • sposoby płatności - dostępne formy, raty, bezpieczeństwo
  • interakcja z klientem - kanały kontaktu, subskrypcje informacji
  • jakość obsługi - czas reakcji na maila, obsługa infolinii, fachowość udzielanych informacji
  • łatwość dotarcia do informacji - wyszukiwarki, mapy serwisów, regulaminy, faq
  • przejrzystość i budowa strony - estetyka, czytelność, współpraca z różnymi przeglądarkami i systemami operacyjnymi
  • bonusy - wyprzedaże, programy lojalnościowe i partnerskie, możliwość negocjacji ceny
  • pozostałe - obecność w porównywarkach cen, opinie internautów o sklepie, unikalne narzędzia dla klientów.

Maksymalnie w badaniu sklep mógł uzyskać 100 punktów. Wyjątkiem jest branża turystyczna, w której nie ocenialiśmy dostawy zakupów i pochodnych kryteriów. W tej kategorii maksymalnie do zdobycia było 90 punktów.



Poprzednie edycje

 

Czy wykorzystujesz komunikację mailingową w swoim sklepie internetowym?

Nie i nie zamierzam
Jeszcze nie, ale planuję
Tak, ale bez szczególnych wyników
Tak i jestem zadowolony z wyników

dziękujemy za oddanie głosu

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Czytaj o e-commerce
  • 2016-06-15
    E-commerce, czyli handel internetowy. Na czym to polega? E-commerce, czyli handel internetowy. Na czym to polega?
    Korzystanie z aukcji czy e-sklepów jest już na porządku dziennym. Większość towarów i usług można kupować w internecie, a handel elektroniczny staje się coraz bardziej popularny.
  • 2016-05-11
    Komfortowe zakupy internetowe Komfortowe zakupy internetowe
    Bezpieczna i wygodna metoda płatności kartą w internecie - sprawdź jak działa elektroniczny portfel MasterPass
  • 2016-03-08
    Zakaz handlu w niedzielę. W Sejmie padały głosy o zamknięciu nawet stacji paliw Zakaz handlu w niedzielę. W Sejmie padały głosy o zamknięciu nawet stacji paliw
    Kilkuset pracowników, związkowcy, organizacje małych sklepikarzy rozmawiało w Sejmie na konferencji "Zmiany w polskim handlu" poświęconej podatkowi handlowemu i zakazowi handlu w niedziele. Padały głosy, by w ten dzień zamknąć nawet stacje paliw. Ostatecznie jednak Solidarność złagodziło swoje wcześniejsze propozycje. Według projektu
  • 2016-03-07
    Zakaz handlu w niedzielę dla sklepów internetowych i logistyki.  "To oznacza puste półki w poniedziałek" Zakaz handlu w niedzielę dla sklepów internetowych i logistyki. "To oznacza puste półki w poniedziałek"
    Szef handlowej "Solidarności" Alfred Bujara potwierdza wcześniejsze informacje money.pl, że związek chce dać wolne pracownikom sklepów internetowych i centrów logistycznych w niedzielę. - My w sklepie rozmawiamy z maszyną, z serwerami, ale za tym kryje się człowiek - mówił w programie #dziejesienazywo.
  • 2016-03-04
    Sejm wprowadzi całkowity zakaz handlu w niedzielę? Sejm wprowadzi całkowity zakaz handlu w niedzielę?
    Money.pl dotarł do założeń obywatelskiego projektu ustawy, z którego wynika, że "Solidarność" chce wprowadzić całkowity zakaz handlu w niedzielę. Wolne mają mieć wszyscy: pracownicy sklepów, centrów handlowych, logistyki, a nawet - uwaga - sklepów internetowych. Projekt ustawy ma zostać zainaugurowany 8 marca podczas konferencji naukowej w Sejmie.