Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Fot. Money.pl/Tomasz Brankiewicz

Od 1 stycznia samochody firmowe będą o 23 procent tańsze niż w cenniku. Taki prezent przedsiębiorcom zrobił rząd, który nie zdążył załatać luki w prawie podatkowym. Okazuje się jednak, że nie wszystkim to się opłaci. Zobacz, które modele można będzie kupić bez podatku i kiedy warto to zrobić.

Tylko do końca grudnia można sprzedać samochód firmowy i nie płacić VAT. Jeżeli więc ktoś planuje zmianę floty, to teraz jest na to ostatni dzwonek. Tym bardziej, że początek roku to szansa, żeby odliczyć pełny VAT od samochodów o masie do 3,5 tony z homologacją ciężarową. Taka możliwość będzie jednak tylko przez najwyżej kilka miesięcy i jest wynikiem luki prawnej. - 31 grudnia kończy się okres przejściowy, ustalony w pierwszej decyzji derogacyjnej, czyli zgodzie Brukseli na odstąpienie od unijnej dyrektywy - tłumaczy Magdalena Sławińska-Rzemek, ekspert portalu E-prawnik.pl.

Ministerstwo finansów już kilka miesięcy temu złożyło drugi wniosek derogacyjny, umożliwiający odpisanie od zakupu lub leasingu samochodu osobowego dla firmy 50 procent VAT, ale nie więcej niż 8 tysięcy złotych (obecnie jest to 60 procent, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych). Dopiero 13 grudnia został on zaakceptowany przez Komisję Europejską i czeka na aprobatę Rady Unii Europejskiej. Potem, już w Polsce, będzie musiał jeszcze przejść proces legislacyjny, który najprawdopodobniej zostanie przeprowadzony w przyśpieszonym trybie. - Należy się spodziewać, że potrwa to około dwóch miesięcy - przewiduje Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Motoryzacji Samar. - To moim zdaniem najkrótszy możliwy termin.

- W przypadku przychylenia się przez Radę i przyjęcia decyzji, Polska teoretycznie będzie mogła wprowadzić odstępstwa już od 1 stycznia 2014 roku. Jest jednak mało prawdopodobne, by w tak krótkim czasie udało się przeprowadzić cały proces legislacyjny - potwierdza Katarzyna Rola-Stężycka w komentarzu Tax Care.

Druga decyzja derogacyjna ma obowiązywać do końca 2018 roku. Oprócz odliczenia 50 procent VAT od zakupu auta, zniżka dotyczyć będzie także kupna paliwa (obecnie nie ma takiej możliwości) oraz wydatków eksploatacyjnych, takich jak: naprawa, zakup opon, części czy też niezbędnych płynów (obecnie możliwe jest pełne odliczenie VAT). Zmiany zyskały wspólną nazwę 3x50%.

Od 1 stycznia do czasu nowelizacji ustawy w Polsce będą jednak częściowo obowiązywały przepisy z 2004 roku, pozwalające odliczyć pełny VAT za tak zwane auta z kratką, a częściowo unijne rozporządzenie, precyzujące, które samochody można zarejestrować jako ciężarowe.

- Niektórzy eksperci twierdzą, że 100 procent VAT będzie można odliczyć także od samochodów spełniających stare wymogi, dotyczące homologacji ciężarowej, zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2002 roku. Sytuacja nie jest do końca jasna ze względu na sprzeczność wymogów polskich i unijnych - zauważa Magdalena Sławińska-Rzemek z E-prawnik.pl, podkreślając jednocześnie, że większość prawników zgadza się co do tego, że wymogi Unii Europejskiej są w tym wypadku ważniejsze.

Żeby rozwiać wątpliwości, większość zapytanych przez nas dilerów ma już gotową ofertę dla tych, którzy chcą bezpiecznie skorzystać z nieoczekiwanego prezentu od fiskusa. Modele, które na pewno spełniają wymogi homologacji ciężarowej od 1 stycznia 2014 (za co ręczą producenci) i będą podlegać całkowitemu odliczeniu VAT zebraliśmy w tabeli:

Samochody, które od 1 stycznia kupisz z odliczeniem 100 proc. VAT
MARKAMODELE
źródło: Money.pl, Samar. Stan na 19 grudnia 2013
Audi Q3 (5 miejsc)
Q5 (5 miejsc)
A4 Avant/Allroad (5 miejsc)
A6 Avant/Allroad (5 miejsc)
A5 Sportback (4 miejsca)
A7 (4 miejsca)
BMW X1 (5 miejsc)
X3 (5 miejsc)
X5 (5 miejsc)
Citroen Producent przygotowuje listę
Chevrolet Producent przygotowuje listę
Dacia Brak samochodów osobowych w ofercie
Fiat Florino (5 miejsc)
Doblo (5 miejsc)
Ford* Focus kombi (4 miejsca)
Mondeo kombi (4 miejsca)
Kuga (4 miejsca)
C-MAX (5 miejsc)
Galaxy (5 miejsc)
Hyundai i20 (4 miejsca)
Infiniti QX50 3.0d
QX70 3.0d
Kia Sorento
Cee'd (5 miejsc)
Venga (5 miejsc)
Sportage (5 miejsc)
Mercedes GLK (5 miejsc)
M (5 miejsc)
GL (5 miejsc)
G (5 miejsc)
Viano (5 miejsc)
Vito (5 miejsc)
Citan (5 miejsc)
Nissan Informacja 17 XII
Opel Astra hatchback (5 miejsc)
Insignia kombi (5 miejsc)
Combo tour van (5 miejsc)
Peugeot 3008 (5 miejsc)
5008 (5 miejsc)
Partner (5 miejsc)
Porsche Cayenne (5 miejsc)
Renault Kangoo
Trafic
Master
Seat Alhambra (5 miejsc)
Skoda Fabia hatchback (4 miejsca)
Rapid (4 miejsca)
Roomster (5 miejsc)
Octavia kombi (5 miejsc)
Yeti (5 miejsc)
Superb (5 miejsc)
Suzuki Producent nie przewiduje samochodów osobowych w ofercie
Toyota Avensis kombi (5 meijsc)
RAV4 (5 meijsc)
Land Cruiser (5 miejsc)
Volkswagen Passat kombi (5 miejsc)
Touran (5 miejsc)
Tiguan (5 miejsc)
Sharan (5 miejsc)
Volvo V40 (4 miejsca)
V60 (4 miejsca)
V70 (5 miejsc)
XC60 (5 miejsc)
XC70 (5 miejsc)
XC 90 (5 miejsc)

Jak widać, większość samochodów spełniających warunki homologacji ciężarowej to kombi, SUV-y albo nawet minivany, czyli auta droższe. Poza tym, przerobienie seryjnych modeli na spełniające wymogi homologacji ciężarowej to dodatkowy koszt.

Na drugiej stronie przeczytasz, jakie kwoty można zaoszczędzić i jakie są wymogi techniczne, które musi spełnić auto z kratką

Poprzednia strona
  • 1
  • 2
Money.pl