Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wyniki Agory. Rosną straty wydawcy znanego dziennika

117
Podziel się:

Wydatki na reklamę mogą rosnąć wolniej od wcześniejszych oczekiwań zarządu. Co więcej, te w segmencie gazet mogą spaść o prawie 20 proc.

Wyniki Agory. Rosną straty wydawcy znanego dziennika
(Maszewski/Reporter)

Wydawca "Gazety Wyborczej" miał w pierwszym półroczu 12,3 mln zł straty. To wynik dużo gorszy niż rok wcześniej. Perspektywy też nie są najlepsze. Wydatki na reklamę mogą rosnąć wolniej od wcześniejszych oczekiwań zarządu. Co więcej, te w segmencie gazet mogą spaść o prawie 20 proc.

Grupa Agora w opublikowanym w piątek rano raporcie finansowym ujawniła, że w okresie od kwietnia do czerwca miała 5,1 mln zł straty (przypisanej akcjonariuszom Agory). To już drugi kwartał z rzędu, gdy wydawca "Gazety Wyborczej" jest na minusie. W efekcie w całym półroczu strata wyniosła 12,3 mln zł. W tym samym okresie ubiegłego roku zarobiła 3,8 mln zł.

Co ciekawe, dużo gorszym wynikom towarzyszą rosnące przychody. Sprzedaż w samym drugim kwartale wzrosła z 292,8 do 296 mln zł, a w całym półroczu z 575,6 do 584,7 mln zł. Problemem okazują się jednak rosnące koszty działalności, przekraczające dochody. Od kwietnia do czerwca zwiększyły się porównując rok do roku o 2,9 proc. do 297,5 mln zł. Są one szczególnie duże w segmentach druk, internet, reklama zewnętrzna, film i książka oraz radio.

Głównym problemem Agory są wpływy z działalności prasowej. W drugim kwartale były niższe o 8,2 proc. porównując z analogicznym okresem poprzedniego roku. W drugim kwartale Gazeta Wyborcza utrzymała wprawdzie pozycję lidera wśród dzienników opiniotwórczych - średnie rozpowszechnianie płatne tego tytułu wyniosło 161 tys. egzemplarzy. Zmniejszyło się jednak o 9,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2015 roku. Przełożyło się to na niższe wpływy ze sprzedaży o 1,9 proc. Mocno spadają też przychody Gazety Wyborczej z całej działalności reklamowej - wyniosły 23,7 mln zł i były o 21,3 proc. niższe niż w drugim kwartale 2015 roku.

Wyniki Agory byłyby znacznie słabsze gdyby nie wzrosty obrotów w segmencie internetu (zwyżka o 9 proc.), w segmencie radio (o 8,8 proc.) i w reklamie zewnętrznej (o 8 proc.).

Jak wyglądają perspektywy Agory z punktu widzenia sytuacji na rynku reklamowym? "Spółka dostrzega symptomy wskazujące na spowolnienie dynamiki wydatków na reklamę. Świadczy o tym niższe niż pierwotnie szacowane tempo wzrostu wydatków na reklamę w największym segmencie rynku reklamowego - telewizji oraz utrzymujące się spadki wydatków na reklamę w prasie. W przypadku wydatków na reklamę w prasie dodatkowym czynnikiem wpływającym na kondycję tego segmentu rynku - obok trendów rynkowych - jest zmiana polityki w zakresie gospodarowania budżetami reklamowymi przez instytucje i spółki Skarbu Państwa" - czytamy w raporcie.

Według analiz Agory, w całym 2016 roku wartość wydatków na reklamę w Polsce może wzrosnąć w przedziale od 2 do 4 proc. W takim tempie mają zwiększać się wydatki na reklamę w TV. W internecie może to być 8-10 proc., w radio 3-5 proc., a w segmencie kino 4-6 proc. Na równi pochyłej są czasopisma i gazety, gdzie wydatki reklamowe mogą zmniejszyć się odpowiednio o 7-10 proc. i 16 do 19 proc.

Agora podała, że największy wpływ na wzrost jej przychodów w ostatnim kwartale miała wysoka frekwencji w kinach sieci Helios, która przełożyła się na wyższe o 19,5 proc. przychody ze sprzedaży biletów oraz wyższe o 23,1 proc. przychody ze sprzedaży w barach. Dodatkowo, pozytywny wpływ na wyniki segmentu film i książka miała sprzedaż gry Wiedźmin 3: Dziki Gon i dodatków do niej.

Słabe wyniki Agory nie są zaskoczeniem dla inwestorów i akcjonariuszy spółki. Średnia prognoz analityków wskazywała jednak na znacznie mniejsze straty. Zamiast ponad 5 mld zł miały ledwo przekroczyć 3 mln zł. Notowania akcji spółki na warszawskiej giełdzie przed południem w piątek były na poziomie zbliżonym do tych sprzed publikacji raportu finansowego. Kurs wynosi 11,15 zł, co daje wartość rynkową Agory na poziomie około 530 mln zł.

Tegoroczne notowania akcji Agory

Agora jest m. in. wydawcą "Gazety Wyborczej" - największej polskiej gazety opiniotwórczej - oraz czasopism. Do grupy należą także serwisy internetowe, radiostacje, firma reklamy zewnętrznej AMS, operator kin Helios, drukarnie oraz Stopklatka TV. Spółka zajmuje się również koprodukcją i dystrybucją filmową.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(117)
ED
8 lat temu
KŁAMSTWO I OBŁUDA TO JEST PRZYCZYNA
p6
8 lat temu
Przerażające komentarze, nienawiść wyssana z mlekiem matki utrwalona w kościele.
Kazimierz
8 lat temu
jakoś mnie to nie dziwi - swoim zachowaniem Pan Michnik jest najlepszą antyreklamą gazety. Cóż - pycha nie popłaca i to nie pierwszy raz. Od lat zachowywał się niema jak Bóg Ojciec
alicja
8 lat temu
teraz kolej na TVN JUZ NIE MOGĘ SIĘ DOCZEKAC
mko
8 lat temu
ile jadu i nienawiści w komentarzach katolickiego, prawego i sprawiedliwego społeczeństwa
...
Następna strona