Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|

Citigroup przez lata wprowadzał klientów w błąd. Zapłaci 11,5 mln dolarów kary

7
Podziel się:

Analitycy w latach 2011 - 2015 wydali rekomendacje dla ponad 1800 spółek, sugerując zakup ich akcji, gdy faktycznie zalecenie brzmiało "sprzedaj". I na odwrót.

Jedna z największych na świecie instytucji finansowych poważnie nadużyła zaufanie klientów.
Jedna z największych na świecie instytucji finansowych poważnie nadużyła zaufanie klientów. (AP Photo/Richard Drew)

Błąd w systemie informatycznym sprawił, że inwestorzy w latach 2011-2015 dostawali złe informacje na temat rekomendacji dla blisko 1800 spółek. Klienci Citigroup otrzymywali przeciwne zalecenia analityków niż były w rzeczywistości. Na mocy ugody Citigroup zapłaci w sumie 11,5 mln dolarów kary, z czego połowa pieniędzy trafi do poszkodowanych.

Citigroup to jedna z największych na świecie instytucji finansowych. Do niej należy m.in. Citibank, który jest z kolei właścicielem Banku Handlowego, działającego pod marką Citi Handlowy.

Okazuje się, że Amerykanie przez pięć lat wprowadzali w błąd swoich klientów, którzy inwestowali na giełdzie. Analitycy Citigroup w latach 2011 - 2015 wydali rekomendacje dla ponad 1800 spółek, sugerując zakup ich akcji, gdy faktycznie zalecenie brzmiało "sprzedaj". Z kolei zamiast ostrzeżeń mówiących o sprzedaży akcji, do klientów szły informacje podpowiadające zakup - donosi dziennik Financial Times.

Za takie działania amerykańska instytucja nadzorująca rynki finansowe (FINRA) nałożyła na Citigoup karę w wysokości 11,5 mln dolarów, a więc około 40 mln zł. Władze Citi zobowiązały się do zapłaty orzeczonej kwoty.

Zobacz także: Dyrektywa BRRD. Banki zabiorą oszczędności klientów?

Przyczyną przekazywania błędnych rekomendacji inwestycyjnych była awaria w systemach informatycznych dostarczających dane klientom. Głównym zarzutem FINRA w stosunku do Citigroup było to, że instytucja pomimo wielu sygnałów wskazujących na możliwe błędy, nie usunęła problemu. Do tego nie robiono obowiązkowych testów systemu.

Co ciekawe, wprowadzające w błąd rekomendacje trafiały tylko do klientów indywidualnych Citigroup. Instytucje i profesjonalne podmioty, które korzystają z innych kanałów dystrybucji informacji, nie miały tego problemu.

Na temat możliwości umyślnego faworyzowania profesjonalnych podmiotów kosztem indywidualnych klientów FINRA się nie wypowiada.

Amerykański nadzorca, cytowany przez Financial Times, podkreśla, że wieloletni proceder w Citigroup miał poważne konsekwencje, które dotknęły wielu klientów. Z tego powodu z kwoty 11,5 mln dolarów co najmniej 6,5 mln będzie przeznaczone na rekompensaty dla inwestorów.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
zxczxc
3 lata temu
pracowników oszukali na wypłacie w Polsce ...świadomie, żaden błąd
szou
6 lat temu
79,4 mld USD tyle wynosi kapitalizacja citygroup 11,5 mln USD kary toż to całe 0,0144 % wartości spółki nie wiem jak oni będą teraz w stanie związać koniec z końcem. A tak na poważnie to taka kata za 4 lata robienia klientów w ciemno, to tylko zachęta do robienia machlojek.
Tabacca
6 lat temu
11,5 miliona? Co to za śmieszna kwota
nbgt6y78o
6 lat temu
To jest super !!! Mnie okradli a kasę za kare dostanie państwo !!!
Nie_Pis
6 lat temu
FOR - Balcerowicz i wszystko jasne . Im już zawierzyliśmy i wracać do tego nie chcemy . Niech sobie piszą CI panowie co chcą - nadaje się to tylko do podtarcia ty....a . Pozdrawiam