Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Split payment – wszystko, co musisz wiedzieć

3
Podziel się:

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności (MPP) zaczął obowiązywać od 1 lipca 2018 roku. Na jego podstawie wprowadzono nowy sposób płatności za usługi i towary polegający na wpłacie kwoty netto na rachunek rozliczeniowy dostawcy, a kwoty VAT na oddzielny rachunek VAT. Przyjrzyjmy się, jak MPP wygląda w praktyce.

Split payment ogranicza możliwość dysponowania pieniędzmi z podatku VAT
Split payment ogranicza możliwość dysponowania pieniędzmi z podatku VAT

Co to jest split payment?

Mechanizm podzielonej płatności wprowadza sposób płatności za usługi i towary polegający na tym, że kwota netto trafia na rachunek rozliczeniowy dostawcy, natomiast kwota VAT na oddzielny rachunek.

Zadaniem banków i SKOK-ów jest przydzielenie każdemu przedsiębiorcy bezpłatnego rachunku VAT, a także automatyczne dzielenie płatności, gdy nabywca płaci za oferowaną usługę lub towar metodą split payment.

Przedsiębiorcy objęci mechanizmem podzielonej płatności są zobowiązani do każdorazowego zawarcia na fakturze adnotacji o split payment. Za jej nieumieszczenie przewidziane są sankcje w wysokości 30% należności VAT z faktury dotyczącej towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

Split payment a płatność gotówką

Mechanizm ten może być realizowany jedynie w przypadku transakcji przelewem, nie obowiązuje jednak w przypadku płatności gotówką lub przy pomocy karty płatniczej. Jeżeli więc podatnik chce skorzystać z systemu MPP, jedyną możliwością będzie płatność przelewem bankowym.

Kogo dotyczy mechanizm podzielonej płatności?

Split payment dotyczy wyłącznie transakcji dokonywanych między firmą a firmą. Odnosi się więc do przedsiębiorców dużych, średnich, małych i mikroprzedsiębiorców. Wszyscy przedsiębiorcy mają obowiązek posiadania oddzielnego rachunku, na który klient lub kontrahent może przelać kwotę podatku VAT odliczoną od kwoty brutto. Płatność odbywa się więc między tzw. VAT-owcami i nie dotyczy:

  • konsumentów, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej,
  • przedsiębiorców otrzymujących faktury bez kwoty podatku VAT,
  • podatników rozliczających się gotówką lub przy użyciu karty.

Dla kogo split payment jest obowiązkowy?

Płatności za zobowiązania z faktury dokonuje się zatem na dwa konta bankowe: wartość netto na rachunek bankowy dostawcy lub w inny sposób i VAT na specjalny rachunek dostawcy.

Od listopada 2019 roku split payment stał się obowiązkowy dla niektórych grup przedsiębiorców, które spełnią jednocześnie trzy poniższe warunki:

  • kwota należności wynikająca z faktury przekracza 15 tys. zł brutto lub stanowi jej równowartość wyrażoną w obcej walucie,
  • przynajmniej jedna pozycja na fakturze dotyczy sprzedaży lub nabycia towarów, lub usług “wrażliwych” wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług,
  • sprzedawca i nabywca są podatnikami VAT.

Warto wspomnieć o tym, że MPP zastąpił odwrotne obciążenie towarami wrażliwymi w obrocie krajowym, które dotyczyło przede wszystkim branży jubilerskiej, budowlanej, elektronicznej czy metalurgicznej.

Jaki jest cel płatności split payment?

Celem wprowadzenia MPP jest ograniczenie możliwości dysponowania pieniędzmi z podatku VAT w taki sposób, by mogły posłużyć jedynie do zapłaty za fakturę lub rozliczenie się z fiskusem. Mechanizm podzielonej płatności ma prowadzić do zmniejszenia liczby dłużników podatkowych, a także ograniczyć wyłudzenia VAT. Ponadto ma on zapewnić stabilność w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak można wykorzystać środki z rachunku VAT?

Zgodnie z art. 62b. ust. 2 ustawy Prawo bankowe podatnicy mają możliwość wykorzystania środków finansowych z konta VAT na określone cele. Obejmują one m.in.:

  • zapłatę zobowiązania wobec ZUS-u i urzędu skarbowego,
  • zapłatę podatku akcyzowego,
  • zapłatę należności celnych,
  • uregulowanie zobowiązania z tytułu podatku PIT lub CIT wraz z odsetkami za zwłokę,
  • dokonania przelewu między rachunkami VAT tego samego posiadacza kont w tym samym banku,
  • zwrot należności wobec nabywców wynikający z wystawionej faktury korygującej,
  • podatek dochodowy od osób fizycznych i prawnych,
  • zapłatę zaległości w VAT na podstawie zajęcia egzekucyjnego.

Jak przenieść pieniądze z konta VAT?

Jeżeli pieniądze na rachunku nie zostają wykorzystane do rozliczenia z urzędem skarbowym, ZUS lub do opłacenia pozostałych należności, podatnik może złożyć bezpłatny wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o uwolnienie środków z rachunku VAT-owskiego. We wniosku musi zawrzeć:

  • numer rachunku, z którego chce uwolnić środki,
  • numer rachunku rozliczeniowego lub SKOK, na który środki mają zostać przelane,
  • kwotę, jaka ma zostać uwolniona.

Fiskus na podjęcie decyzji ma 60 dni. Informacje o postanowieniu przekazywane są bankowi, który prowadzi rachunek VAT wskazany w złożonym wniosku.

Urząd skarbowy może jednak odmówić zgody na przeniesienie pieniędzy z konta w sytuacji, gdy:

  • posiadasz zaległości w VAT lub zachodzi uzasadniona obawa, że zobowiązania z tego tytułu nie zostaną wykonane (np. nieuiszczanie w terminie zobowiązań podatkowych),
  • prowadzone jest wobec Ciebie postępowanie podatkowe,
  • zachodzi obawa wystąpienia zaległości podatkowych,
  • zostaną określone dodatkowe zobowiązania w podatku VAT.

Split payment – zalety i wady

Korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności jest przesłanką należytej staranności, która działa na korzyść podatnika i świadczy o jego uczciwości w przypadku dokonania zakupu od nieuczciwego podmiotu. Wśród korzyści wyróżnia się:

  • obniżenie zobowiązania VAT, o ile podatnik opłaci podatek w całości z rachunku VAT przed terminem zapłaty.
  • zwolnienie od solidarnej odpowiedzialności za zaległości podatkowe w VAT w przypadku handlu towarami wrażliwymi.
  • otrzymanie szybszego zwrotu podatku VAT w terminie 25 dni.
  • ochronę przed sankcją VAT w branżach narażonych na nadużycia i oszustwa podatkowe.

Co natomiast świadczy na niekorzyść mechanizmu podzielonej płatności?

  • ograniczenie możliwość dowolnego dysponowania pieniędzmi na rachunku VAT – środki można wykorzystać jedynie do rozliczenia się z urzędem skarbowym lub przekazać je na inny rachunek VAT. Stąd też obawy o płynność finansową,
  • podatnicy rozliczający się w obcych walutach nie mają możliwości skorzystania z mechanizmu.
porady
podatki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(3)
SZKODAczasu
5 lata temu
Niestety Polska to juz nie jest kraj dla normalnych ludzi ...ten kraj trzeba opuscic i zyc normalnie bez glupawych ograniczajacych normalne zycie formalnosci...Do widzenia....Polsko
Adaś
5 lata temu
Tak, wyjechać. Za komuny byłem wrogiem klasowym, którego trzeba było zniszczyc. Teraz jestem uważany za przestepcę, którego też trzeba zniszczyć.
Olek
6 lat temu
Wyjechać z Polski ??? lub w Polsce prowadzić biznes poprzez firmę zagraniczną ???