Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marek Knitter
|

Warto inwestować w spółki medialne

0
Podziel się:

Spółki medialne powoli odzyskują siłę po znacznych spadkach.

Warto inwestować w spółki medialne
(charlesdyer/CC/Flickr)

Spółki medialne - po znacznych spadkach z pierwszej połowy roku - *powoli odzyskują siłę*. Zdaniem analityków warto kupować ich akcje z myślą o zysku w dłuższej perspektywie. Wzrostom kursów ma sprzyjać fakt, że przyszłym roku nadal powinny rosnąć nakłady na reklamę. Jednak nie wszystkie media mogą na tym w równym stopniu skorzystać.

Informacją dnia na warszawskiej giełdzie była wczoraj wiadomość o tym, że Cyfrowy Polsatu - operator najpopularniejszej w Polsce platformy telewizji cyfrowej -wchłonie Telewizję Polsat za blisko 4 mld zł. Money.pl postanowił więc sprawdzić, czy warto inwestować w notowane na GPW spółki medialne.

Ostatnie miesiące nie były najlepszym czasem dla branży. I choć indeks WIG-Media w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zyskał blisko 8,4 procent, to był to jeden z najsłabszych wyników wśród branżowych indeksów GPW. Skupiający największe spółki WIG20 w tym samym czasie zyskał 14,6 procent, a obejmujący cały rynek WIG ponad 15,6 procent.

Skąd takie relatywnie kiepskie wyniki? Pierwsze miesiące tego roku stały pod znakiem słabych wyników spółek medialnych. Branża reklamowa - od kondycji, której w największym stopniu zależą zyski mediów - podnosiła się dopiero po mocnych spadkach z ubiegłego roku.

Gdy wydawało się, że wszystko zmierza w dobrym kierunku, w kwietniu miała miejsce katastrofa w Smoleńsku. W czasie żałoby i bezpośrednio po jej zakończeniu wielu reklamodawców wstrzymało kampanie. Dopiero w trzecim kwartale większość spółek medialnych pokazało znacznie lepsze wyniki. Pojawiło się więc pytanie: czy branża na dobre wyszła już z dołka?

W indeksie WIG-Media znajduje się 12 spółek. Największy udział mają: TVN, Cyfrowy Polsat, Agora i Cinema City International.

Warto kupować, bo reklama da zarobić?

Analitycy podkreślają, że w najbliższych miesiącach największe znaczenie będzie miała walka o wpływy na rynku reklamy.

- _ Po bardzo słabym zeszłym roku rynek reklamy w obecnym ma się już lepiej i ma szanse zanotować około 6-procentowy wzrost. Ale akcje spółek medialnych już uwzględniają w wycenie ten jednocyfrowy wzrost rynku w tym jak i przyszłym roku _ – uważa Łukasz Bugaj, analityk z Xelion Doradcy Finansowi.

Akcje TVN od początku roku urosły już o około 25 procent , dyskontując przebudzenie na rynku reklamy. Ale wydaje się, że to nie koniec wzrostów. W trzecim kwartale zysk netto spółki wzrósł o prawie 5 procent do 61,02 miliona złotych. Tymczasem średnia prognoz analityków wynosiła 35,8 miliona złotych.

- _ W naszej opinii czwarty kwartał mimo presji cenowej ze strony Polsatu powinien przynieść kontynuację wzrostu przychodów Grupy TVN w wysokim jednocyfrowym tempie _– uważa Piotr Grzybowski, analityk z DI BRE Banku.

Zdaniem Jerzego Kasprzaka w przypadku takich firm jak TVN czy Cyfrowy Polsat, dalsze odreagowanie na rynku reklamy będzie miało znaczący wpływ na wyniki, a przede wszystkim na ich przychody.

Zdaniem analityków sprzedaż akcji Cinema City przez inwestorów w tej chwili byłaby decyzją zbyt pochopną. Tylko po 17 dniach wyświetlania Ślubów Panieńskich spółka miała już ponad 690 tys. sprzedanych biletów.

Według Grzybowskiego nawet promocja z okazji 10. urodzin Cinema City - niższe ceny biletów - nie powinna mieć istotnego wpływu na wyniki ostatniego kwartału, gdyż niższą cenę powinna w dużym stopniu zrównoważyć lepsza sprzedaż.

Będzie jeszcze lepiej w 2011 roku?

Jerzy Kasprzak - zarządzający funduszami w TFI Allianz Polska - jest zdania, że jeżeli za pewne weźmiemy odbicie w gospodarce w kolejnych kwartałach, również spółki medialne powinny na tym zyskać. Choć nie wszystkie w takim samym stopniu.

- _ Wraz ze wzrostem aktywności firm na polu reklamowym będą rosły przychody spółek medialnych. Największe wzrosty oczekiwane są na rynku reklamy telewizyjnej, internetowej czy komórkowej. Nieco słabiej może to wyglądać w prasie _ - mówi zarządzający funduszami w TFI Allianz Polska.

Jeżeli taki scenariusz się zrealizuje, największy kłopot ze spółek medialnych będzie miała Agora, dla której sprzedaż_ Gazety Wyborczej _ stanowi istotny udział w przychodach.

Według analityków przejęcie sieci kin Helios w dłuższym terminie pozytywnie będzie jednak wpływać na wyniki całej grupy. Prezes Agory nie wyklucza dalszych akwizycji.

Zdaniem analityka Xeliona nie można jednak wykluczać, iż w roku 2011 popyt na reklamę będzie większy niż zakłada to na razie rynkowy konsensus.

- _ Pojawiają się nieśmiałe komentarze o możliwym dwucyfrowym wzroście, ale nie jest to aż tak powszechne. Jeżeli jednak koniunktura dalej będzie się poprawiała, to 10 procentowy wzrost rynku reklamy, a nawet nieco większy nie powinien dziwić. Wyceny spółek tego jeszcze nie uwzględniają, co oznacza, że potencjał do wzrostu ich cen wciąż istnieje _ - uważa Bugaj.

Wybrane rekomendacje dla spółek medialnych z GPW
Spółka Data wydania Cena docelowa Rodzaj Instytucja
Cyfrowy Polsat 05.11.2010 15,30 zł Akumuluj DI BRE Bank
TVN 04.11.2010 24,00 zł Wycena Credit Suisse
Agora 27.10.2010 25,00 zł Sprzedaj KBC Securities
Cinema City 20.10.2010 43,00 zł Trzymaj Erste Bank
Agora 14.10.2010 28,20 zł Trzymaj IDMSA
MIT 21.09.2010 1,95 zł Kupuj Amer Brokers

źródło: Money.pl, domy maklerskiej, spółki

Reklama w górę, ale nie wszędzie tak samo

Według ostatnich prognoz domu mediowego MEC, o 10 procent mają wzrosnąć w tym roku nakłady na reklamę w internecie. Podobna skala wzrostu jest szacowana w przypadku reklamy kinowej. Reklama telewizyjna ma zanotować wzrost na poziomie 6 procent. W przypadku reklam prasowych dom mediowy spodziewa się spadku aż o 4 procent.

Szacunki specjalistów z ZenithOptimedia są bardziej optymistyczne. Ich zdaniem wydatki na reklamę w sieci mają wzrosnąć w tym roku o przeszło 20 procent, w kinach o 13 procent, a w TV o ponad 4 procent. Eksperci z ZenithOptimedia uważają, że wzrasta znacznie kampanii zintegrowanych, które podobny komunikat reklamowy umieszczają w mediach różnego typu.

Wielkie nadzieje branża pokłada w zbliżających się Mistrzostwach Europy 2012. Już w przyszłym roku większość firm ma rozpocząć kampanie reklamowe wielkich koncernów zagranicznych upatrujących w ME 2012 ogromne szanse na zwiększenie swojej obecności w Polsce i na innych rynkach wschodnich.

Komentarz

ZOBACZ TAKŻE


Powyższy tekst stanowi wyraz osobistych opinii i poglądów autora i nie powinien być traktowany jako rekomendacja kupna bądź sprzedaży papierów wartościowych.

media
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)