Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Afera podsłuchowa. Książę Harry na celowniku

0
Podziel się:

Sprawa została ujawniona dzięki włamaniu hakera Glenna Mulcaire'a.

brytyjski książę Harry
brytyjski książę Harry (pixathlon/Malte Christians/REPORTER)
bEDCgBDp

Podana przez tabloid _ News of the World _ wiadomość o tym, że brytyjski książę Harry zabiegał o pomoc w pisemnym egzaminie, studiując w akademii wojskowej Sandhurst, pochodziła z podsłuchu - ujawniono na procesie byłych redaktorów gazety.

Prokurator Andrew Edis powiedział ławie przysięgłych londyńskiego sądu, gdzie trwa proces ośmiorga oskarżonych w aferze podsłuchowej, że za podstawę wiadomości opublikowanej przez gazetę 18 grudnia 2005 r. posłużyła wiadomość nagrana w skrzynce głosowej, do której z polecenia byłego redaktora (nieistniejącego już) _ NotW _ Clive'a Goodmana włamał się haker Glenn Mulcaire.

Edis zaznaczył, że o sprawie wiedział ówczesny redaktor naczelny tabloidu Andy Coulson i że podsłuch był jedyną podstawą wiadomości.

bEDCgBDr

Uzyskanie wiadomości o egzaminach księcia Harry'ego było wymienione na liście _ osiągnięć _ Mulcaire'a przez Goodmana, który musiał uzasadnić wobec przełożonych wypłacanie hakerowi cotygodniowego honorarium. Coulson wstrzymał mu wypłaty w lutym 2006 r., gdy gazeta wprowadziła oszczędności. Goodman wysłał wówczas do naczelnego maila, w którym prosił o pozostawienie Mulcaire'a na liście płac.

Wskazał przy tym, że haker jest cennym źródłem informacji na temat rodziny królewskiej i może się przydać, zwłaszcza po tym, jak książę William rozpoczął szkolenie w Sandhurst. Dodał, że _ NotW _ jako jedyna gazeta ma na ten temat informacje i że w zasięgu jej zainteresowania jest także ówczesna narzeczona księcia Williama - Kate.

W latach 2000-06 tabloid wypłacił Mulcaire'owi łącznie 413 527 funtów w 221 ratach. Podczas piątkowej rozprawy ujawniono też, iż dziennikarze _ NotW _ namierzali wysoko postawionego współpracownika księcia Walii, Karola, w związku z pogłoskami, że jego prywatny sekretarz Michael Peat miał romans. Pogłoski okazały się fałszywe.

Z mailów będących materiałem dowodowym w sprawie wynika, że o płatnościach dla hakera wiedziała także Rebekah Brooks, obok Coulsona główna współoskarżona w trwającym od poniedziałku procesie, redaktor naczelna _ NotW _ w latach 2000-03, a następnie _ The Sun _ i dyrektorka News International - brytyjskiej filii koncernu News Corp. Ruperta Murdocha.

bEDCgBDx

Główne zarzuty w procesie Brooks i Coulsona dotyczą podsłuchiwania nagrań z prywatnych poczt głosowych między 3 października 2000 roku a 9 sierpnia 2006 roku. Współoskarżonymi w procesie są m. in.: były szef działu newsów _ NotW _ Ian Edmondson i były redaktor prowadzący tabloidu Stuart Kuttner.

Goodman i Mulcaire zostali skazani w styczniu 2007 r. na karę kilku miesięcy pozbawienia wolności. W 2011 r. wyszło na jaw, że policyjne dochodzenie, którego efektem było ich skazanie, prowadzono nieprawidłowo pomijając dużą ilość materiału dowodowego. Było to powodem dymisji szefa Scotland Yardu Paula Stevensona i jego zastępcy Johna Yatesa.

Czytaj więcej w Money.pl

bEDCgBDS
wiadomości
wiadmomości
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)