Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Cztery państwa za Korytarzem Środkowoeuropejskim

0
Podziel się:

Polska, Szwecja, Węgry i Chorwacja chcą stworzyć oś Bałtyk - Adriatyk.

Cztery państwa za Korytarzem Środkowoeuropejskim
(PAP/Jerzy Undro)

Przedstawiciele Polski, Szwecji, Węgier i Chorwacji zadeklarowali, że rządy ich państw będą wspierać ideę utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 - osi komunikacyjnej łączącej Bałtyk z Adriatykiem.

Na zdjęciu: ministrowie infrastruktury: Polski Cezary Grabarczyk, Chorwacji Tomislav Mihotić, Węgier Zoltan Schvab i Szwecji Petter Bryman

Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 (Central European Transport Corridor) jest osią komunikacyjną łączącą Morze Bałtyckie z Adriatyckim i ciągnie się od Szwecji, poprzez Słowację, Czechy, Węgry aż po Chorwację. W skład polskiej części CETC-ROUTE65 wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3, szlaki kolejowe E-59 i CE-59, zespół portów Szczecin-Świnoujście, Odra jako droga wodna E-30, port lotniczy Wrocław Strachowice. Trasa Korytarza przechodzi przez trzy zachodnie województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie.

Rządy czterech krajów podpisując wspólną deklarację zobowiązały się do uwzględniania w swoich planach dotyczących rozwoju infrastruktury na ich terenach założeń przyszłego Korytarza. W dokumencie nazwanym _ Deklaracją Szczecińską _ kraje zobowiązały się: utrwalać spójność CETC-ROUTE65 z europejskim systemem transportowym, wspierać wspólne inicjatywy i projekty, które wzmacniają rozwój gospodarczy na obszarze CETC-ROUTE65 oraz promować rozwój idei korytarza na forum międzynarodowym.

Pod deklaracją swoje podpisy złożyli przedstawiciele ministerstw infrastruktury Polski, Szwecji, Węgier i Chorwacji. Ze strony Czech i Słowacji podpisów nie złożono, ponieważ w tych krajach trwa tworzenie nowych rządów. Przedstawiciele tych dwóch państw brali również udział w spotkaniu w Szczecinie.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk po podpisaniu dokumentu powiedział, że deklaracja ta ma szczególne znaczenie w momencie, _ gdy Unia Europejska jest przed ostatecznym określeniem założeń polityki transportowej na jej obszarze _. Dodał, że polskie plany inwestycyjne wpisują się w ideę Korytarza. _ - Trwa budowa drogi ekspresowej S3, planujemy rozwój sieci kolejowej jak i wykorzystanie drogi śródlądowej jaką jest rzeka Odra do transportu w ramach korytarza _. Minister powiedział, że planowane jest stworzenie szlaku śródlądowego Odra-Dunaj, ale to wymaga inwestycji po stronie czeskiej.

Także sekretarz stanu z Chorwacji (starającej się o członkowstwo w UE) Tomislav Mihotić powiedział: - _ Korytarz ten jest już włączany we wszystkie priorytetowe projekty dotyczącej chorwackiej infrastruktury _. _ Chorwacka gospodarka, a zwłaszcza turystyka są skierowane na kraje środkowoeuropejskie i skandynawskie. Korytarz więc przyczyniłby się znacząco do rozwoju Chorwacji _- zaznaczył.

Wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego Wojciech Drożdż wyjaśnił, że do końca 2010 r. kraje unijne mają czas na złożenie swoich propozycji dotyczących założeń Transgranicznej Sieci Transportowej (TEN) określającej przebieg głównych szlaków komunikacyjnych w UE.

_ - Zgłoszenie mieszczących się w koncepcji CETC-ROUTE65 propozycji państw może mieć decydujący wpływ na uznanie przez UE Korytarza Środkowoeuropejskiego jako jednego z priorytetowych przedsięwzięć w dziedzinie komunikacji. Jeśli Korytarz znalazłby się na liście TEN oznaczałoby to dostęp do dodatkowych środków unijnych zarezerwowanych na inicjatywy transportowe o europejskim znaczeniu _- dodał.

Wicemarszałek Drożdż podkreślił, że podpisanie _ Deklaracji Szczecińskiej _ jest szczególnie ważnym dla idei Korytarza momentem, bo do tej pory za utworzeniem CETC-ROUTE65 lobbowali samorządowcy z krajów, przez które szlak ma przebiegać, zaś teraz włączyły się w te starania rządy państw.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)