Sieć sklepów Lidl została uznana za zielony supermarket. Prowadzi najbardziej ekologiczną politykę handlu rybami - tak wynika z raportu Greenpeace. Najgorzej w zestawieniu wypadły delikatesy Bomi. Zdaniem ekologów działania sklepów mogą zmniejszyć ryzyko wyginięcia niektórych gatunków ryb.
Organizacja przygotowała ranking, w którym oceniła strategie nabywania i sprzedaży ryb i owoców morza przez dziewięć dużych sieci sklepów.
Zdaniem Greenpeace zagrożenie jest to ważne, bo realne jest zagrożenie wytępienia kolejnych gatunków ryb.
Ekolodzy alarmują, że 71 proc. wszystkich łowisk jest zbyt intensywnie eksploatowanych. - Osiem procent gatunków ryb jest zagrożone wyginięciem z powodu przełowienia - wynika z danych Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).
Źródło: FAO
Ryzyko nieodwracalnych zniszczeń w ekosystemie oceanów można zmniejszyć, stosując zasady zrównoważonego połowu, które są przyjazne środowisku
_ - Nie używa się szkodliwych narzędzi, jak np. sieci trałowe _ - wyjaśnia Magdalena Figura z Greenpeace. - _ Inna definicja mówi, że to takie rybołówstwo, które nie doprowadza do nadmiernego odłowienia konkretnego gatunku ryb. Dzięki temu zasoby pozostają niewyczerpane _ - dodaje.
W 2006 roku na stoły na całym świecie trafiło 110 mln ton ryb i owoców morza. Do tego kolejne 33 mln tony zostały przerobione na pasze lub uznano je za odpady i wyrzucono.
_ _
Według Greenpeace to sklepy mogą przyczynić się do rozpowszechnienia tej taktyki. Wystarczy, że będą przestrzegać pewnych zasad.
Po pierwsze powinny zrezygnować ze sprzedaży wszystkich gatunków znajdujących się na czerwonej liście Greenpeace.
Kolejną zasadą jest _ promocja najlepszego _, tzn. zwiększenie udziału produktów rybnych pochodzących od armatorów, którzy kładą nacisk na ochronę łowisk. Trzecią zasadą jest podejmowanie odpowiedniej współpracy z dostawcami przestrzegającymi zasad zrównoważonego rybołówstwa.
W Polsce głównymi dostawcami przetworów rybnych są wielkopowierzchniowe sklepy spożywcze. Greenpeace przebadał cztery główne sieci hipermarketów (Auchan, Carrefour, Real, i Tesco)
, delikatesy (Piotr i Paweł, Alma, Bomi), a także sieci spożywczych dyskontów (Lidl i Kaufland). Zdaniem Greenpeace widać zmianę podejścia dużych sieci spożywczych do ekologii.
_ - Ewidentnie jest lepiej w porównaniu z poprzednim rankingiem. Zauważyłam, że coraz więcej sklepów przejawia zainteresowanie tym skąd pochodzą produkty _ - wyjaśnia Magdalena Figura z Greenpeace, autorka zestawienia.
W rankingu punkty przydzielano za zastosowanie rozwiązań w siedmiu kategoriach:
- Identyfikowalność produktów - sprawdzano w przypadku ilu produktów w ofercie sklep jest w stanie prześledzić łańcuch produkcyjny od momentu złowienia do wprowadzenia do sprzedaży.
- Odpowiedzialna strategia - badano czy firma posiada spisaną strategię zaopatrywania w produkty rybne
- Definicja odpowiedzialnej strategii - przyznawano punkty za wprowadzenie zasad pozyskiwania produktów na podstawie określonych kryteriów oceniających jakość połowów lub hodowli
- Zasady odpowiedzialnej strategii - stosowanie się do trzech zasad strategii pozyskiwania ryb w sposób zrównoważony, czyli: usunąć najgorsze, promować najlepsze, ulepszyć pozostałe.
- Oznakowanie produktów - punkty zależały do jakości i ilości informacji o produktach zawartych na etykietkach
- Rozwiązania w praktyce - ilość punktów uzależniona od rzeczywiście podjętych działań zgodnych z deklaracją
- Promocja - jakie działania podjął sklep żeby podnieść świadomość klientów w zakresie pochodzenia ryb.
Maksymalnie sklep mógł w rankingu uzyskać 252 punkty.
| Ranking sklepów prowadzących zrównoważoną sprzedaż ryb i owoców morza |
| --- |
Nazwa | Lidl | Kaufland | Piotr i Paweł | Real | Tesco | Auchan | Alma | Carrefour | Bomi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Identyfikowalność pochodzenia produktów | 31 | 31 | 13 | 36 | 12 | 12 | 10 | 11 | 6 |
Odpowiedzialna strategia | 24 | 24 | 24 | 24 | 12 | 12 | 0 | 0 | 0 |
Definicja odpowiedzialnej strategii | 26 | 31 | 23 | 26 | 36 | 13 | 0 | 8 | 0 |
Zasady odpowiedzialnej strategii | 26 | 30 | 24 | 14 | 24 | 10 | 0 | 11 | 0 |
Oznakowanie produktów | 18 | 18 | 27 | 23 | 27 | 18 | 18 | 0 | 14 |
Rozwiązania w praktyce | 32 | 18 | 24 | 14 | 16 | 22 | 18 | 2 | 2 |
Promocja | 23 | 26 | 23 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 |
Ilość punktów w 2010 | 180 | 178 | 158 | 142 | 127 | 87 | 51 | 32 | 22 |
Ilość punktów w 2008 | 100 | 117 | 56 | 14 | 68 | 58 | 92 | 36 | 41 |
źródło: Greenpeace
Najwięcej punktów uzyskał Lidl._ - Sklep opublikował w roku 2009 wytyczne odnośnie zaopatrywania w produkty rybne. Prowadzi również monitoring wsteczny swoich produktów, a wszyscy dostawcy otrzymują jasne wytyczne w kwestii pozyskiwania produktów. Ponadto prowadzi szkolenia dla pracowników. Na stronie internetowej oraz w gazetkach reklamowych można uzyskać informacje o tych produktach - _ czytamy w uzasadnieniu wyniku zwycięzcy.
Na drugie miejsce w porównaniu z poprzednim rankingiem spadł Kaufland. Jednak i on uzyskał miano _ zielonego supermarketu _. Z delikatesów jedynie Piotr i Paweł zostały ocenione pozytywnie i znalazły się na trzecim miejscu.
Pozostałe dwie sieci, czyli Alma i Bomi ocenione zostały negatywnie. - _ To zaskakujące, że to akurat dyskonty są na szczycie listy. Wydawałoby się, że delikatesy, czyli sklepy droższe dla bardziej wyrobionych konsumentów powinny bardziej przykładać się do informowania klientów o miejscu pochodzenia produktów _ - uważa Magdalena Figura.
We wszystkich badanych sklepach znaleziono gatunki znajdujące się na _ czerwonej liście _Greenpeace. Jest to zestawienie ryb, które w wyniku nadmiernych połowów zostały przetrzebione i zagrożone są wyginięciem. Na liście znajdują się również ryby hodowlane, gdy ich hodowle zagrażają środowisku naturalnemu.
Greenpeace zamierza wysłać listy do wszystkich badanych sklepów z informacją co należy poprawić. - _ Jeżeli nasze listy nie spotkają się z odzewem podejmiemy inne działania. Nie zostawimy tak tej sprawy _ - stwierdza Magdalena Figura.
http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/stac;nas;na;229;karpii;na;choinki;wydamy;270;mln;zl,156,0,569756.html