Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Piotr Kucharski
|

Greenpeace: Po ryby do Lidla, a nie do Almy

0
Podziel się:

Polskie dyskonty są bardziej proekologiczne od sieci delikatesów.

Greenpeace: Po ryby do Lidla, a nie do Almy
(Mazatlan/GFDL/wikipedia)

Sieć sklepów Lidl została uznana za zielony supermarket. Prowadzi najbardziej ekologiczną politykę handlu rybami - tak wynika z raportu Greenpeace. Najgorzej w zestawieniu wypadły delikatesy Bomi. Zdaniem ekologów działania sklepów mogą zmniejszyć ryzyko wyginięcia niektórych gatunków ryb.

Organizacja przygotowała ranking, w którym oceniła strategie nabywania i sprzedaży ryb i owoców morza przez dziewięć dużych sieci sklepów.

Zdaniem Greenpeace zagrożenie jest to ważne, bo realne jest zagrożenie wytępienia kolejnych gatunków ryb.

Ekolodzy alarmują, że 71 proc. wszystkich łowisk jest zbyt intensywnie eksploatowanych. - Osiem procent gatunków ryb jest zagrożone wyginięciem z powodu przełowienia - wynika z danych Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).

Źródło: FAO

Ryzyko nieodwracalnych zniszczeń w ekosystemie oceanów można zmniejszyć, stosując zasady zrównoważonego połowu, które są przyjazne środowisku

_ - Nie używa się szkodliwych narzędzi, jak np. sieci trałowe _ - wyjaśnia Magdalena Figura z Greenpeace. - _ Inna definicja mówi, że to takie rybołówstwo, które nie doprowadza do nadmiernego odłowienia konkretnego gatunku ryb. Dzięki temu zasoby pozostają niewyczerpane _ - dodaje.

W 2006 roku na stoły na całym świecie trafiło 110 mln ton ryb i owoców morza. Do tego kolejne 33 mln tony zostały przerobione na pasze lub uznano je za odpady i wyrzucono.
_ _

Według Greenpeace to sklepy mogą przyczynić się do rozpowszechnienia tej taktyki. Wystarczy, że będą przestrzegać pewnych zasad.

Po pierwsze powinny zrezygnować ze sprzedaży wszystkich gatunków znajdujących się na czerwonej liście Greenpeace.

Kolejną zasadą jest _ promocja najlepszego _, tzn. zwiększenie udziału produktów rybnych pochodzących od armatorów, którzy kładą nacisk na ochronę łowisk. Trzecią zasadą jest podejmowanie odpowiedniej współpracy z dostawcami przestrzegającymi zasad zrównoważonego rybołówstwa.

W Polsce głównymi dostawcami przetworów rybnych są wielkopowierzchniowe sklepy spożywcze. Greenpeace przebadał cztery główne sieci hipermarketów (Auchan, Carrefour, Real, i Tesco)
, delikatesy (Piotr i Paweł, Alma, Bomi), a także sieci spożywczych dyskontów (Lidl i Kaufland). Zdaniem Greenpeace widać zmianę podejścia dużych sieci spożywczych do ekologii.

_ - Ewidentnie jest lepiej w porównaniu z poprzednim rankingiem. Zauważyłam, że coraz więcej sklepów przejawia zainteresowanie tym skąd pochodzą produkty _ - wyjaśnia Magdalena Figura z Greenpeace, autorka zestawienia.

W rankingu punkty przydzielano za zastosowanie rozwiązań w siedmiu kategoriach:

  • Identyfikowalność produktów - sprawdzano w przypadku ilu produktów w ofercie sklep jest w stanie prześledzić łańcuch produkcyjny od momentu złowienia do wprowadzenia do sprzedaży.
    • Odpowiedzialna strategia - badano czy firma posiada spisaną strategię zaopatrywania w produkty rybne
    • Definicja odpowiedzialnej strategii - przyznawano punkty za wprowadzenie zasad pozyskiwania produktów na podstawie określonych kryteriów oceniających jakość połowów lub hodowli
    • Zasady odpowiedzialnej strategii - stosowanie się do trzech zasad strategii pozyskiwania ryb w sposób zrównoważony, czyli: usunąć najgorsze, promować najlepsze, ulepszyć pozostałe.
    • Oznakowanie produktów - punkty zależały do jakości i ilości informacji o produktach zawartych na etykietkach
    • Rozwiązania w praktyce - ilość punktów uzależniona od rzeczywiście podjętych działań zgodnych z deklaracją
    • Promocja - jakie działania podjął sklep żeby podnieść świadomość klientów w zakresie pochodzenia ryb.

Maksymalnie sklep mógł w rankingu uzyskać 252 punkty.

| Ranking sklepów prowadzących zrównoważoną sprzedaż ryb i owoców morza |
| --- |

Nazwa Lidl Kaufland Piotr i Paweł Real Tesco Auchan Alma Carrefour Bomi
Identyfikowalność pochodzenia produktów 31 31 13 36 12 12 10 11 6
Odpowiedzialna strategia 24 24 24 24 12 12 0 0 0
Definicja odpowiedzialnej strategii 26 31 23 26 36 13 0 8 0
Zasady odpowiedzialnej strategii 26 30 24 14 24 10 0 11 0
Oznakowanie produktów 18 18 27 23 27 18 18 0 14
Rozwiązania w praktyce 32 18 24 14 16 22 18 2 2
Promocja 23 26 23 5 0 0 5 0 0
Ilość punktów w 2010 180 178 158 142 127 87 51 32 22
Ilość punktów w 2008 100 117 56 14 68 58 92 36 41

źródło: Greenpeace

Najwięcej punktów uzyskał Lidl._ - Sklep opublikował w roku 2009 wytyczne odnośnie zaopatrywania w produkty rybne. Prowadzi również monitoring wsteczny swoich produktów, a wszyscy dostawcy otrzymują jasne wytyczne w kwestii pozyskiwania produktów. Ponadto prowadzi szkolenia dla pracowników. Na stronie internetowej oraz w gazetkach reklamowych można uzyskać informacje o tych produktach - _ czytamy w uzasadnieniu wyniku zwycięzcy.

Na drugie miejsce w porównaniu z poprzednim rankingiem spadł Kaufland. Jednak i on uzyskał miano _ zielonego supermarketu _. Z delikatesów jedynie Piotr i Paweł zostały ocenione pozytywnie i znalazły się na trzecim miejscu.

Pozostałe dwie sieci, czyli Alma i Bomi ocenione zostały negatywnie. - _ To zaskakujące, że to akurat dyskonty są na szczycie listy. Wydawałoby się, że delikatesy, czyli sklepy droższe dla bardziej wyrobionych konsumentów powinny bardziej przykładać się do informowania klientów o miejscu pochodzenia produktów _ - uważa Magdalena Figura.

We wszystkich badanych sklepach znaleziono gatunki znajdujące się na _ czerwonej liście _Greenpeace. Jest to zestawienie ryb, które w wyniku nadmiernych połowów zostały przetrzebione i zagrożone są wyginięciem. Na liście znajdują się również ryby hodowlane, gdy ich hodowle zagrażają środowisku naturalnemu.

Greenpeace zamierza wysłać listy do wszystkich badanych sklepów z informacją co należy poprawić. - _ Jeżeli nasze listy nie spotkają się z odzewem podejmiemy inne działania. Nie zostawimy tak tej sprawy _ - stwierdza Magdalena Figura.

http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/stac;nas;na;229;karpii;na;choinki;wydamy;270;mln;zl,156,0,569756.html

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)