Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Heathrow: Otwarcie Terminala 5

0
Podziel się:

Nowy terminal jest największym wolnostojącym budynkiem Wielkiej Brytanii.

Heathrow: Otwarcie Terminala 5
(PAP/ EPA)

W Londynie królowa Elżbieta II otworzy dziś terminal 5 lotniska Heathrow. W uroczystości weźmie udział również książę Edynburga.

Budowę Terminala 5 lotniska Heathrow rozpoczęto latem 2002 roku. W ciągu kilkunastu miesięcy wykopano fundamenty oraz wykonano najważniejsze roboty ziemne. Archeolodzy znaleźli przy okazji ślady obozowisk ludzi z epoki kamiennej, którzy polowali w okolicach dzisiejszego lotniska.

W kwietniu 2004 roku ustawiono pierwsze przęsło łuku na którym wspiera się konstrukcja dachu. Ważyło wraz z przyspawanymi elementami dachu ponad 2500 ton a operacja jego precyzyjnego ustawienia i umocowania trwała 10 godzin.

PAP/ EPA Śmiały łuk jest centralnym elementem budynku zaprojektowanego przez zespół architektów Rogers Stirk Harbour & Partners. O łuk ten wspiera się nie tylko dach budynku, ale także fasada, na którą zużyto ponad 3 hektary tafli ze specjalnego samoprzyciemniającego się szkła filtrującego promieniowanie ultrafioletowe. Terminal jest największym wolnostojącym budynkiem w Wielkiej Brytanii.

Na początku lata 2004 roku zmieniono bieg dwóch rzek, które omijają teraz terminal. Wykopano też tunel, który łączy terminal ze stacją metra linii Picadilly oraz z peronami szybkiej kolei Heathrow Express dowożącej bezpośrednio do centrum Londynu.

W kwietniu 2007 roku oddano do użytku nową wieże kontrolną, która przepracowała już ponad 2 miliony godzin bez żadnej awarii.

Zbudowany kosztem ponad 4,3 miliarda funtów terminal, przeznaczony jest wyłącznie dla narodowego przewoźnika - British Airways. Inne linie lotnicze nie będą mogły z niego korzystać.

British Airways ocenia, że bez względu na porę dnia odlatujący pasażer będzie miał przed sobą najwyżej jedną osobę w kolejce do odprawy, a cała odprawa włącznie z kontrolą bezpieczeństwa trwać będzie nie dłużej niż 10 minut. Tak wysoką przepustowość udało się osiągnąć dzięki zmianie logiki odprawy.

Zamiast stać przy tradycyjnej ladzie, podróżny podchodzi do jednej z 90 _ wysepek _, gdzie oddaje bilet do sprawdzenia i odprawia bagaż. Walizki i torby nie jadą transporterem za plecami pracowników odprawy, lecz zjeżdżają windą w dół, natomiast pasażer, zamiast się kręcić po sali odlotów, idzie na wprost do kontroli paszportowej i kontroli bezpieczeństwa.

British Airways przypuszcza, że w praktyce będzie można jeszcze bardziej skrócić czas odprawy, gdyż około 80 procent pasażerów będzie zapewne korzystać z 96 skomputeryzowanych stanowisk samoobsługowych.

Po przejściu przez kontrolę na odlatujących będzie czekało prawdziwe centrum handlowe liczące 112 sklepów najsłynniejszych domów handlowych oraz 25 kawiarni i restauracji. Komfort robienia zakupów na różnych poziomach centrum zapewni 105 schodów ruchomych i 192 windy a wygodę oczekiwania na odlot 9000 foteli oraz 800 toalet.

Wystrój wnętrza utrzymany jest w różnych odcieniach szarości oraz w kolorach żółtym i zgaszonym czerwonym. Szacuje się, że nowy terminal będzie obsługiwał około 30 milionów pasażerów rocznie.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)