Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowe miejsca pracy w gdańskim Porcie Lotniczym

0
Podziel się:

Tysiące nowych miejsc pracy i 9 milionów pasażerów - to długoterminowa prognoza rozwoju Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Firma architektoniczno-inżynierska PM Group, współpracując z Gdańską Pracownią Urbanistyczną Alter Polis, brytyjską spółką TPS Consult oraz firmą Ernst&Young przygotowała na zlecenie portu lotniczego masterplan prognozujący rozwój lotniska i terenów wokół niego do 2035 roku.

Nowe miejsca pracy w gdańskim Porcie Lotniczym

- Przedstawione w opracowaniu plany są jak najbardziej realne - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Potwierdzają to już realizowane inwestycje. Także prognozy wzrostu ruchu pasażerskiego są wyważone i oszacowane na miarodajnych wskaźnikach. W tej chwili gdańskie lotnisko jest czwartym co do wielkości po portach w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Obsługuje rocznie ok. 2,2 mln pasażerów. Prognozy ruchu pasażerskiego w masterplanie zostały opracowane w trzech wariantach: optymistycznym, pesymistycznym i bazowym. Dla scenariusza bazowego w 2015 roku z lotniska w Gdańsku ma skorzystać ponad 3,1 mln podróżnych. W roku 2020 będzie ich już 4,3 mln a w 2035 roku - aż 9,1 mln. Wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego konieczne będą nowe inwestycje na terenie lotniska. - Niezbędne będzie na przykład zwiększenie liczby stanowisk postojowych dla samolotów - mówi Maciej Ilczyszyn, Project Manager PM Group. Obecnie jest ich 19, ale już w 2015, po rozbudowie płyt postojowych,
powinno ich być 32, a w 2035 - 44. Plan potwierdził też konieczność budowy równoległej drogi kołowania oraz potrzebę dalszej fazowej rozbudowy stawianego obecnie terminalu. - Budowa nowego terminalu idzie zgodnie z planem i pod koniec czerwca uroczyście zostanie zawieszona wiecha - dodaje Dargacz. Masterplan przewiduje, że do roku 2020 budynek dworca pasażerskiego będzie powiększany w całości, a po roku 2025 wraz z przyrostem liczby podróżnych dobudowywane będą tzw. pirsy, czyli skrzydła terminalu, w których znajdują się poczekalnie odlotowe wraz z gate'ami. Na dynamiczny rozwój gdańskiego lotniska będzie miało wpływ skomunikowanie portu z miastem. - W Gdańsku powstanie wzorcowy przykład węzła intermodalnego, za sprawą kolei metropolitalnej, która dowiezie pasażerów wprost przed terminal - mówi Ilczyszyn. Węzeł połączy trzy środki lokomocji: samolot, pociąg i samochód, przyspieszy i ułatwi komunikację. Powstanie węzła komunikacyjnego nie tylko wpłynie na szybki rozwój lotniska w Gdańsku, ale zwiększy także
atrakcyjność inwestycyjną terenów wokół. Jest szansa na to, że przy porcie powstanie tzw. Airport City, obszar skupiający biura, hotele, centra konferencyjne i usługowe. - Argumentem za lokalizacją aktywności biznesowej przy lotnisku jest oszczędność czasu, wyeliminowanie długotrwałych dojazdów na miejsca spotkań - tłumaczy ekspert PM Group. Potencjał inwestycyjny obszaru pokazują możliwości budowy nowych powierzchni komercyjnych na terenach wokół lotniska. Już w 2015 roku wzrosną one do 24 tys. m kw., a to oznacza, że w otoczeniu lotniska mogą powstać inwestycje dające około 2400 nowych miejsc pracy. Jeszcze lepiej wyglądają prognozy na lata następne. W 2020 roku pojemność urbanistyczna powierzchni komercyjnej osiągnie 65 tys. m kw., co daje szansę na pracę dla 6,5 tys. ludzi. Z kolei w 2025 roku w otoczeniu lotniska może być zagospodarowane komercyjnie 200 tys. m kw. - a to oznacza możliwość stworzenia aż 20 tysięcy miejsc pracy. Czytaj także: Gdańsk: W kwietniu lotnisko w Rębiechowie obsłużyło o prawie 40
proc. pasażerów więcej Gdańsk: Nowy zarządca lotniska - może jeszcze przed Euro Lotnisko w Gdańsku bije kolejne rekordy Lotnisko w Rębiechowie się zmienia Na placu rozbudowy lotniska Rębiechowo prace trwają jednocześnie na 5 frontach

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)