Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przestrzeń nad Europą wolna od pyłu wulkanicznego

0
Podziel się:

Władze Islandii po raz pierwszy od erupcji wulkanu zamknęły wczoraj port lotniczy w Rejkiawiku.

Przestrzeń nad Europą wolna od pyłu wulkanicznego

aktualizacja 23.04.2010 godz. 11:50

Przestrzeń powietrzna nad Europą jest niemal całkowicie wolna od pyłu z islandzkiego wulkanu, który w ciągu ostatniego tygodnia doprowadził do utrudnień w ruchu lotniczym.

Według organizacji nadzorującej ruch lotniczy Eurocontrol chmura pyłu wisi obecnie jedynie nad obszarem pomiędzy Islandią i północnym krańcem Szkocji.

W piątek loty w Europie powinny odbywać się normalnie.

Linie lotnicze latające z Europy do Stanów Zjednoczonych korzystają z korytarzy nad obszarem zajętym przez pył. Na wysokości przelotowej 9 tys. metrów samoloty są znacznie powyżej strefy zakazu lotów, która sięga do wysokości 6 tys. metrów.

Wczoraj zamknięto port lotniczy w Rejkiawiku

Wiatry skierowały chmurę wulkanicznego pyłu na wschód, unosząc nad Wielką Brytanię i Skandynawię, ale oszczędziły Rejkiawik, położony na południowym zachodzie wyspy.

_ - Wygląda na to, że popioły w końcu dotrą do (lotniska) Keflavik, które zostanie zamknięte dla ruchu lotniczego _ - poinformowała rzeczniczka islandzkiego urzędu ds. lotnictwa cywilnego, Hjordis Gudmundsdottir.

Nie wiadomo, jak długo port lotniczy pozostanie nieczynny. Gudmundsdottir wyjaśniła, że samoloty kierowane będą na dwa małe lotniska na północy i wschodzie kraju.

Według islandzkich władz aktywność wulkanu Eyjafj"ll spadła od soboty o 80 procent. Wulkan znów wyrzuca lawę, jednak chmura pyłów wulkanicznych zdaje się obniżać.

Przewoźnicy chcą, by zdjęto z nich obowiązek ponoszenia kosztów odwołania lotów

Trzy stowarzyszenia przewoźników lotniczych - ELFAA (Zrzeszenie Europejskich Przewoźników Nisko-kosztowych), ERA (Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europy) oraz IACA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) podkreślają, że tylko w branży lotniczej prawo UE nakłada na firmy komercyjne nieograniczone zobowiązanie w zakresie praw konsumentów na wypadek zdarzeń, które pozostają całkowicie poza ich kontrolą.

_ - W trakcie tworzenia tego prawa ustawodawcy nie wzięli pod uwagę ostrzeżeń branży, że takie zapisy są nieadekwatne do sytuacji kryzysowej obejmującej całą Europę, tak jak obecnie. Zastosowanie się do tego rozporządzenia może mieć ogromny wpływ na ekonomię Europy i spowodować gospodarczy kryzy _s - podają przedstawiciele linii lotniczych.

ELFAA, ERA i IACA zaproponowały Komisji Europejskiej szereg rozwiązań operacyjnych i finansowych, które powinny być niezwłocznie wprowadzone, aby złagodzić finansowe problemy, z jakimi muszą się zmierzyć linie lotnicze. Stowarzyszenia wzywają Komisję Europejską i państwa członkowskie do jak najszybszego zastosowania tych rozwiązań.

_ - Wizz Air jest zdecydowanie przeciwny jakiejkolwiek pomocy ze strony państwa na rzecz linii lotniczych. Zwróciliśmy się natomiast do Komisji Europejskiej o uchylenie obowiązku zapewnienia opieki i pomocy pasażerom linii lotniczych, którzy zostali dotknięci zakazem lotów, jak również o odstąpienie od konieczności pokrycia kosztów spowodowanych przez dotychczas odwołane loty - powiedziała Natasa Kazmer, Dyrektor ds. Komunikacji w Wizz Air . _

_ - Zamiast bezpośrednich dotacji dla linii lotniczych zwracamy się z prośbą do rządów państw o udzielenie wsparcia ich obywatelom poprzez pomoc w organizowaniu transportu i jak najszybsze wyrównanie strat poniesionych przez pasażerów _ - dodała Kazmer.

wiadmomości
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)