Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Chleb-malejąe spożycie-upadające piekarnie

0
Podziel się:

Według różnych ocen tym roku upadnie od 600 do 1000 małych piekarni. Zdaniem przewodniczącego Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa Macieja Mielczarskiego nie wytrzymują one konkurencji z wielkimi firmami określanymi mianem fabryk chleba, w których pieczywo produkuje się szybko, tanio i w dużych ilościach.

W następstwie tego małe piekarnie produkujące tradycyjnie chleb na zakwasie skazane są na porażkę. Mówiono o tym podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego.
Zdaniem warszawskiego piekarza Bogdana Mamaja, aby małe piekarnie mogły się utrzymać , musiałyby uzyskiwać za swoje pieczywo ceny wyższe przynajmniej o połowę . Bo konkurować mogą tylko jakością, a dbałość o nią podnosi koszty.
Eksperci i właściele piekarni podkreślają, że zagrożeniem dla przyszłości piekarnictwa jest też malejące spożycie chleba w Polsce, wywołane modą na stosowanie niskokalorycznej diety. Obecnie statystyczny Polak zjada około 54 kg chleba rocznie , podczas gdy na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku spożywał o ponad 40 kg więcej.
Jak podkreśla przewodniczący Rady Gospodarki Żywnościowej przy Ministrze Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bronisław Wesołowski , aby zwiększyć spożycie chleba potrzebna jest kosztowna akcja promocyjna, taka na jaką zdobyli się Szwedzi. Przeprowadzili ją, gdy spożycie chleba zmniejszyło się do tego poziomu jaki mamy obecnie w Polsce czyli około 50 kilogramów na osobę i zauważono, że społeczeństwo zaczyna chorować. Akcję prowadzono przede wszystkim wśród młodziezy szkolnej. Efektem byl powrót do spożycia wynoszącego 80 kilogramów .
Jednak dla polskich piekarzy problemem okazuje się zdobycie środków na taką promocję. Według przewodniczącego Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa Macieja Mielczarskiego koszt dwutygodniowej akcji promującej pieczywo w mediach wynosi około miliona złotych. Krajowy Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych , jeden z dziewięciu nad którymi sprawuje pieczę Agencja Rynku Rolnego, jest zbyt ubogi. Z kolei Unia nie pozwala na dotowanie ze swoich środków akcji promocyjncyh tak zwanych produktów powtórnie przetworzonych, których przykładem jest chleb.
Błędy wpływające na wielkość popytu i poziom zaufania ze strony klientów popełniają też sami producenci. Jak wyjaśnia Stanisław Kowalczyk -Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ponad 40% kontrolowanych partii pieczywa jest źle oznakowanych.
Jak podkreśla przewodniczący Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa Maciej Mielczarski na trudną sytuacje małych piekarni wpływ mają też straty wynikające z istnienia szarej strefy w produkcji pieczywa. Według Krajowej Rady jej rozmiary to 26% wartości produkcji oficjalnie rejestrowanej, od której odprowadzane są podatki.

Informacyjna Agencja Radiowa

wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)