Gazeta wyjaśnia, że do 15 stycznia, kiedy wygasła umowa tranzytowa, tylko z rejonu Grójca, sadowniczego zagłębia Polski, każdego dnia odjeżdżało na Wschód około 100 ciężarówek. Teraz ledwie kilkanaście, co powoduje, że dzienne straty regionu grójeckiego wynoszą 4 mln - 4,5 mln zł.
Zdaniem dziennika straty mogą rosnąć, bowiem rozmowy o nowej umowie tranzytowej z Rosją zostaną wznowione dopiero 31 stycznia, co wcale nie oznacza, że skończą się porozumieniem.
Według gazety konflikt z Rosją dotknął też producentów AGD. Podobnie dzieje się w sektorze budowlanym.
"Dziennik Gazeta Prawna" podkreśla, że ponad 90 procent polskiego eksportu jest dostarczane na rynek rosyjski ciężarówkami. W 2009 roku tiry przewiozły 3,8 mln ton towarów, a kolej zaledwie 314 tys. ton. Zdaniem gazety bez porozumienia z Rosją nie da się utrzymać takiego poziomu sprzedaży.
"Dziennik Gazeta Prawna"/IAR/zm/pbp