Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Europejska Konkurencyjność 2010 - Raport

0
Podziel się:

O cztery lata w rozwoju cofnęła się z powodu kryzysu gospodarka Unii Europejskiej - wynika z opublikowanego przez Komisję Europejską Raportu o Europejskiej Konkurencyjności 2010. Stwierdza, że zmalała także konkurencyjność europejskiej gospodarki na świecie, bo kraje azjatyckie rozwijały się nieprzerwanie. Niektóre branże ucierpiały bardziej, jak motoryzacyjna czy budowlana, ale są też takie, które rozwijały się cały czas, jak przemysł farmaceutyczny i spożywczy, choć ich tempo wzrostu nieco spadło.

Z drugiej strony sytuacja kryzysowa wymusza na przedsiębiorstwach dokonywanie zmian w zarządzaniu i technologiach - mówi Andrzej Rudka szef Zespołu Analiz Ekonomicznych w Komisji Europejskiej. Dodaje, że polska gospodarka uniknęła kryzysu, ale zmiany strukturalne zostały przyhamowane przez spowolnienie jej rozwoju i brak możliwości inwestycyjnych. Z tego powodu odczuwa również negatywne skutki.
Polskie przedsiębiorstwa ograniczyły budżety na badania i rozwój, co źle wpłynie na ich innowacyjność - mówi profesor Marzena Weresa ze Szkoły Głównej Handlowej. Tego nie odczujemy dziś, ale na pewno w przyszłości. Na razie konkurencyjność naszej gospodarki jest możliwa, bo niższe są w Polsce koszty produkcji - dodaje prof. Weresa.
Polska gospodarka mało ucierpiała także dlatego, że w naszym kraju cały czas duży popyt wewnętrzny stymulował wzrost - przypomina Marzena Weresa. Ten popyt wynikał z optymizmu polskich konsumentów, że kryzys nas nie dotyczy i rzeczywiście osłabił jego skalę.
W czołówce firm najbardziej innowacyjnych, Europa wypada lepiej niż Stany Zjednoczone i Japonia. Na wyróżnienie zasługują trzy kraje: Austria, Finlandia i Szwecja, w których kryzys był stymulatorem dla innowacyjności i nie zachwiał wiary przedsiębiorców, że warto inwestować - mówi prof. Weresa.
Z Raportu Komisji Europejskiej wynika, że jeśli przyśpieszy się zmiany i sięgnie po nowoczesne technologie, to w średnim czy dłuższym okresie kryzys nie musi oznaczać samych negatywnych efektów. Dokument docenia też nastawienie konsumentów i przedsiębiorców w czasie kryzysu - pozytywne i optymistyczne sprawia, ze lepiej i szybciej radzi sobie z nim cała gospodarka. Raport jest dostępny na stronach Komisji Europejskiej.

raport
wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)