Najczęściej zgłaszane są zaginięcia wyjeżdżających do pracy do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, i Hiszpanii. Ludzie wyjeżdżają do pracy nie sprawdzając pracodawcy, nie biorąc kontaktów do osób na miejscu wyjazdu, konsulatów, czy instytucji pomocowych, do których można się zgłosić w razie trudności.
Fundacja ITAKA rozpoczyna cykl spotkań: wykładów i warsztatów, które mają uświadomić ludziom zagrożenia wiążące się ze zbyt słabym przygotowaniem wyjazdu do pracy za granicą. Jest to też element profilaktyki zaginięć. Prawnik Fundacji ITAKA Grzegorz Kostka zaznacza, że bardzo ważne są podstawowe informacje o kraju, do którego jedziemy do pracy. Należy sprawdzić położenia miejsca do którego się udajemy, gdzie jest dworzec kolejowy i autobusowy, gdzie znajdują się instytucje pomocowe, jakie są ceny żywności, noclegów, połączeń telefonicznych, czy jest dostępny internet w miejscach publicznych i ile kosztuje.
Bardzo ważne jest też sprawdzenie biura pośrednictwa pracy i swojego przyszłego pracodawcy - mówi Grzegorz Kostka. Należy sprawdzić, czy jest to firma działająca legalnie, zarejestrowana, gdzie mieści się jej siedziba. Warto też przejrzeć fora internetowe i znaleźć opinie na temat potencjalnego pracodawcy .
Jak powiedziała Iwona Wasil - do Fundacji ITAKA najczęściej są zgłaszane zaginięcia ludzi młodych, do 30 roku życia, którzy nie mają jeszcze doświadczeń na rynku pracy i łatwiej wierzą w zapewnienia dotyczące warunków pracy i zamieszkania za granicą. Część zaginionych udaje się odnaleźć wśród imigrantów bezdomnych. Często nie kontaktują sie z rodziną z własnej woli, wstydząc się swojego niepowodzenia. Informacje o tym, jak uniknąć zagrożeń związanych z pracą za granicą znajdują się na stronie internetowej www.bezpiecznapraca.eu
IAR