Polski rząd jest świadomy tego, że raport w tej sprawie, który ma być gotowy i ogłoszony w najbliższych miesiącach, będzie zbieżny z opinią Komisji Europejskiej.
Chodzi o miliard dwieście milionów euro. Polska w ubiegłym roku zwróciła się do Brukseli o przesunięcie tej puli unijnych funduszy z projektów kolejowych na drogowe. Argumentowała, że kolej nie będzie w stanie ich wykorzystać. Komisja Europejska tymczasem przekonuje, że do 2015 roku pozostało jeszcze dużo czasu i sprzeciwiła się przesunięciu pieniędzy. By upewnić się, czy Polska rzeczywiście nie będzie w stanie ich wykorzystać, zleciła niezależny audyt. IAR dowiedziała się, że konsultacje Warszawy z Brukselą w tej sprawie potwierdzają, że są projekty na modernizację kolei, opiewające na duże sumy - jest możliwość budowy nowych linii kolejowych i jest też obszerna lista projektów na odnowienie linii kolejowych, czyli na tak zwaną rewitalizację.
Polski rząd, który spodziewa się, że decyzja Komisji dotycząca przeniesienia części pieniędzy z kolei na drogi będzie odmowna, zapowiedział, że ponowi prośbę w przyszłym roku. Tak mówiła niedawno w Brukseli minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Kluczowy dla kolei będzie ten rok - część projektów jest na ukończeniu, część jest kontynuowana, ale jest też lista nowych. Od tempa ich realizacji będzie zależeć, czy Polska zdąży z wykorzystaniem unijnych funduszy.
Informacyjna Agencja Radiowa, /IAR/