Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP Intercity przynosi straty

0
Podziel się:

PKP - Intercity - podsumowanie - straty

Straty finansowe i mniej przewiezionych pasażerów. Spółka PKP Intercity podsumowała 2012 rok. Z zestawień wynika, że z usług przewoźnika skorzystało 600 tysięcy osób mniej niż rok wcześniej.
Zdaniem szefa spółki Janusza Malinowskiego, złożyło się na to kilka przyczyn. Pasażerów odstraszyły częste zmiany w rozkładzie jazdy. Polskie Linie Kolejowe wprowadzały korekty co dwa miesiące. Pociągi zmieniały godziny odjazdów i przyjazdów, zmieniał się także czas podróży. Do korzystania z kolei zniechęcały też objazdy spowodowane remontami na torach. Wydłużały one znacząco czas podróży. Jednocześnie nastąpiła rozbudowa autostrad i dróg ekspresowych. Zdaniem Janusza Malinowskiego, indywidualne przewozy samochodowe są w tej chwili największą konkurencją dla kolei.
W efekcie z usług przewoźnika w zeszłym roku skorzystało 30 i pół miliona pasażerów. W 2011 roku było to ponad 31 milionów. Najgorszy pod tym względem był grudzień. W tym czasie wszyscy przewoźnicy odnotowali średni spadek o 3 procent.
Ubiegły rok przewoźnik zamknął stratą finansową. Jej ostateczna wysokość nie jest jeszcze znana, ale już teraz wiadomo, że może ona przekroczyć 9 milionów złotych. Odpowiedzialny za finanse w spółce Paweł Hordyński powiedział, że w zeszłym roku znacząco wzrosły koszty pracownicze. PKP Intercity płaciła za nadgodziny w czasie Euro 2012. Kolejny koszt to podwyżki dla pracowników. Przedstawiciele spółki zwracają też uwagę na odprawy dla zwalnianych pracowników, które przyczyniły się do deficytu finansów firmy.
Władze spółki szacują, że rok 2013 zamknie się jeszcze większą stratą, która może sięgnąć nawet stu milinów złotych. Zarząd liczy, że w 2014 roku spółka przestanie dopłacać do działalności. Może się do tego przyczynić uruchomienie szybkich pociągów Pendolino. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic ma się skrócić do dwóch godzin, a ze stolicy do Gdańska do trzech godzin. Paweł Hordyński powołuje się na przykład Francji, gdzie po uruchomieniu szybkiej kolej liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie.

Informacyjna Agencja Radiowa/IAR/A. Pszoniak/jj

wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)