Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pogrzeb- Warszawa- katastrofa gibraltarska - oficerowie

0
Podziel się:

Kombatanci, rodzina i przedstawiciele kancelarii prezydenta uczestniczą w Warszawie w Katedrze Polowej Wojska Polskiego w uroczystościach pogrzebowych dwóch oficerów generała Władysława Andersa. Generał Tadeusz Klimecki oraz pułkownik Andrzej Marecki zostaną pochowani w kwaterze żołnierzy polskich sił zbrojnych na zachodzie w Warszawie na Wojskowych Powązkach

Obaj zginęli w katastrofie gibraltarskiej w 1943 roku. Do tej pory oficerowie spoczywali na cmentarzu lotników polskich w Newark. Generał Tadeusz Klimecki był szefem sztabu Naczelnego Wodza generała Władysława Sikorskiego zaś pułkownik Andrzej Marecki był szefem Oddziału Operacyjnego Sztabu Naczelnego Wodza.
Na mszy w Katedrze Polowej Wojska Polskiego są też Andrzej Kunert, szef Rady Pamięci Ochrony Walk i Męczeństwa oraz pełniący obowiązki szefa IPN Franciszek Gryciuk.
Adam Siwek z Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa podkreśla, że sprowadzenie ciał tragicznie zmarłych oficerów do Polski i pochowanie ich na Powązkach ma symboliczne znaczenie. Będzie to miejsce oprócz Wawelu, gdzie spoczywa generał Sikorski, w którym będzie można oddać hołd wszystkim ofiarom tragedii. W przyszłym roku w tym miejscu zostanie ustawiona tablica pamiątkowa, z wyrytymi nazwiskami ofiar katastrofy.

Oficerowie do Polski zostali sprowadzeni na wniosek Instytutu Pamięci Narodowej, który prowadzi śledztwo w sprawie śmierci generała Sikorskiego. Ciała oficerów były badane przez specjalistów z krakowskiego Zakładu Medycyny Sądowej, którzy w listopadzie 2008 roku zbadali szczątki generała Sikorskiego, które spoczywają na Wawelu. Wykluczono wówczas hipotezy o wcześniejszym zastrzeleniu, uduszeniu lub otruciu generała i stwierdzono, że śmierć Wodza Naczelnego nastąpiła wskutek obrażeń wielonarządowych, typowych dla ofiar wypadków komunikacyjnych lub upadku z wysokości.
Według brytyjskich władz, generał Sikorski zginął w katastrofie lotniczej w Gibraltarze, wracając z inspekcji wojsk na Środkowym Wschodzie. Według oficjalnej wersji wydarzeń przedstawionej w raporcie brytyjskiej komisji badającej wypadek jeszcze w 1943 roku, przyczyną katastrofy było zablokowanie steru wysokości. Komisja nie potrafiła jednak wyjaśnić, jak doszło do awarii. Część historyków uważa, że był to zamach.

Informacyjna Agencja Radiowa

wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)