Nowe samoloty mają mieć zasięg minimalny 5 tysięcy kilometrów i osiągać predkość co najmniej 750 kilometrów na godzinę. Trzy spośród zamówionych samolotów mają mieć specjalny salonik - oddzielny przedział dla podróżujących VIP-ów. Każda z maszyn będzie mogła zabierać każdorazowo 15 pasażerów.
Jak wyjaśnił prezes Agencji Mienia Wojskowego Maciej Olex-Szczytowski samoloty te będą służyły głównie do lotów na trasach europejskich, bo około 90 procent lotów odbywanych obecnie przez polskich VIP-ów to właśnie loty o takim zasięgu.
Podpułkownik Adam Cebula z Dowództwa Sił Powietrznych podkreśla, że będą to samoloty wysokiej klasy, ale najważniejszym ich parametrem powinno być bezpieczeństwo pasażerów.
Po praz pierwszy w tak dużym przetargu ostatnia faza licytacji będzie toczyła się za pośrednictwem internetu. Będzie ją można obserwować na dostępnej dla wszystkich stronie internetowej.
Przedstawiciele Ministerstwa Obrony i Agencji Mienia Wojskowego podkreślają, że cena samolotów i koszty ich eksploatacji będą przesądzały o wyborze oferty, dopiero w drugiej kolejności rozstrzygną o nim walory techniczne.