Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

SUMA Sejm - Kudrycka

0
Podziel się:

Reforma nauki i szkolnictwa wyższego przyniosła wiele pozytywnych skutków. Nie udało się jednak ograniczyć takich zjawisk, jak nepotyzm, plagiaty czy konflikty interesów. W ten sposób podsumowała obowiązującą od roku reformę minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka, która przedstawiła w Sejmie informację o jej skutkach.

Według minister, cele reformy osiągniemy dopiero za kilka lub kilkanaście lat.
Wśród jej osiągnięć minister wymieniła zintegrowanie systemu nauki ze szkolnictwem wyższym, stworzenie lepszych możliwości rozwoju dla najlepszych placówek i pracowników naukowych, zwiększenie finansowania nauki i zmotywowanie uczelni do lepszego gospodarowania środkami publicznymi. Udało się wprowadzić szerszy dostęp do edukacji na poziomie wyższym. Zapewniono stypendia socjalne dla najuboższych grup studentów i ułatwiono dostęp do kredytów studenckich. Dzięki reformie wprowadzono różne algorytmy finansowania dla uczelni badawczych i zawodowych, a także nowe kryteria oceny jakości kształcenia.
Minister podkreśliła, że tylko wspierając utalentowanych naukowców możemy przewidywać, iż poziom polskiej nauki będzie coraz wyższy. Ma temu służyć zwiększające się finansowanie w formie grantów, a także zainwestowanie 20 miliardów złotych w laboratoria i urządzenia badawcze. Według Kudryckiej, udało się również odmłodzić kadrę naukową i zarządzającą szkołami wyższymi. Służą temu limity wieku przy piastowaniu funkcji na uczelniach, a także specjalne pule grantów dla młodych naukowców i nowy tryb habilitacji.
Minister nauki przyznała jednak, że nie udało się ograniczyć nepotyzmu, plagiatów czy konfliktu interesów na uczelniach. Nie zdołano ograniczyć wymogów biurokratycznych i przestawić jednostek naukowych na zarządzanie menedżerskie, ciągle kuleje też współpraca uczelni z gospodarką.
Reforma nauki została wprowadzona w 2010 roku, a reforma szkolnictwa wyższego od 1 października 2011 roku. Celem zmian było wprowadzenie nowoczesnego system kształcenia, integracja uczelni z gospodarką, dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy oraz uproszczenie ścieżki kariery akademickiej.

IAR

wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)