Notowania

klimat
07.12.2009 10:02

Szczyt w Kopenhadze jednak bez efektów?

Za dwa lata wygasa porozumienie z Kioto. Politycy ze 192 państw będą negocjować nowe.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)

W stolicy Danii rozpoczął się doroczny szczyt klimatyczny ONZ. Obrady będą trwały niemal dwa tygodnie.

Najważniejszym tematem rozmów będzie globalneograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Politycy powinni wypracować porozumienie w tej sprawie, bo za dwa lata wygasa dotychczasowy protokół opracowany na konferencji w Kioto.

Unia Europejska chce, by według nowego porozumienia do 2020 roku ograniczyć emisję CO2 o 20 lub nawet 30 procent. Nie zgadzają się na to najwięksi truciciele, czyli Stany Zjednoczone i Chiny. Amerykanie mówią jedynie o 17 procentach, a Chińczycy w ogóle nie chcą wymieniać żadnych liczb.

[

Nowicki: W sprawie klimatycznego haraczu Polska może wetować ]( http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/nowicki;w;sprawie;klimatycznego;haraczu;polska;moze;wetowac,204,0,563916.html )

W konferencji biorą udział przedstawiciele 192 państw. W trakcie szczytu zaplanowano kilkaset paneli dyskusyjnych z udziałem: polityków, ekspertów, negocjatorów i przedstawicieli organizacji pozarządowych.

Główny klimatolog ONZ Yvo de Boer (na zdjęciu) uważa jednak, że szanse na porozumienie są bardzo duże._ _

_ - Wierzę, że negocjatorzy otrzymali bardzo jasny sygnał od światowych przywódców, by zaprezentoweać poważny zestaw propozycji, które spowodują szybkie działania. Nigdy jeszcze w 17-letniej historii negocjacji klimatycznych tak wiele narodów nie poczyniło razem tak wiele poważnych deklaracji. Niemal codziennie kraje ogłaszają nowe plany obniżki emisji. To jest bezprecedensowe _ - powiedział de Boer.

Na ostatnie dni szczytu do Kopenhagi mają przyjechać najważniejsi światowi przywódcy w tym prezydent USA Stanów Zjednoczonych. Polskę będzie reprezentował premierDonald Tusk.

UE walczy z emisją CO2
*UE ograniczy emisję CO2 przez samochody dostawcze * Po samochodach osobowych, Komisja Europejska zaproponowała ograniczenie emisji CO2 także przez samochody dostawcze - do roku 2016 ich producenci będą musieli stopniowo zejść do pułapu 175 g/km, pod groźbą kar finansowych.
*Polska zawetuje klimatyczny pakt w UE? * Warszawa nie zgodzi się na zaakceptowanie tak zwanego mandatu na rozmowy na szczyt klimatyczny w Kopenhadze, jeżeli wcześniej unijne rządy nie ustalą, kto i ile zapłaci za pomoc dla najuboższych krajów świata.
*Klimatyczny impas w UE. Biedni nie chcą płacić * Komisja Europejska odwleka konkretne propozycje, jak podzielić między kraje członkowskie UE koszty walki ze zmianami klimatycznymi w krajach trzecich.
*Polska się buntuje. Niech płacą bogaci * Bojąc się poniesienia zbyt dużych kosztów wsparcia krajów trzecich w walce ze zmianami klimatycznymi, Polska zamierza walczyć na najbliższym unijnym szczycie, by to najbogatsze kraje UE i reszty świata poniosły większość kosztów
Tagi: klimat, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, IAR
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz