Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

18 mld zł na remonty torów. Gdzie będą utrudnienia?

0
Podziel się:

Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że remonty w latach 2011-14 obejmą około 1-2 tys. km torów.

18 mld zł na remonty torów. Gdzie będą utrudnienia?
(faxepl/CC/Flickr)

W najbliższych latach remontów linii kolejowych będzie więcej, wzrosną też nakłady na inwestycje - zapowiadają przedstawiciele zarządzającej torami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Będzie się to wiązało z utrudnieniami dla pasażerów.

Jak powiedział zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Piotr Borys, nakłady na modernizację torów mają w latach 2011-2014 wzrosnąć do ok. 6 mld zł rocznie, czyli o jedną trzecią więcej niż było planowane na 2010 r.

Przyspiesza też podpisywanie umów z wykonawcami. Borys wyjaśnił, że w tym roku zakontraktowano inwestycje o wartości 4,5 mld zł. - _ Kolejnych 4 mld zł spodziewamy się do końca roku. W tym roku samo Centrum Realizacji Inwestycji podpisało 250 umów. Są też umowy w zakładach regionalnych, więc skala jest naprawdę duża _ - powiedział.

Polskie Linie Kolejowe reklamują swoją działalność:

Wyjaśnił, że w przyszłym roku kolejarze będą chcieli ogłaszać przetargi m.in. na modernizację odcinków od Warszawy do Tłuszcza czy z Sierpca do Terespola. Nadal będą trwać prace na trasach Gdynia - Warszawa, Poznań - Szczecin - Świnoujście, Poznań - Wrocław.

Zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK ocenił, że w przyszłym roku liczba realizowanych jednocześnie projektów może utrzymać się na podobnym lub nieco wyższym poziomie niż w tym roku, czyli ok. 140. W sumie w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko w ciągu kilku następnych lat zmodernizowanych ma zostać 1-2 tys. km linii kolejowych._ - Oczywiście biorąc pod uwagę nasze potrzeby, to jest dopiero początek _ - powiedział Borys.

PKP PKL zarządza prawie całą siecią kolejową w Polsce, czyli około 19 tys. km linii. Kolejarze szacują, że jedna trzecia kwalifikuje się do zamknięcia, a na przywrócenie parametrów, do których te linie były projektowane (chodzi m.in. o likwidację ograniczeń prędkości ustawionych ze względu na zły stan trasy), potrzeba nakładów rzędu 47 mld zł.

Jak powiedział Borys, ilość inwestycji, które kolejarze będą mogli w najbliższym czasie zrealizować, będzie zależała m.in. od tego, czy oszczędności, jakie spółka poczyniła w tym roku na przetargach, będą mogły być przeznaczone na inne cele.

_ - W tym roku otrzymywaliśmy oferty w wysokości nawet 60-80 proc. kwoty, którą zamierzaliśmy przeznaczyć na realizację inwestycji _ - wyjaśnił. Jeżeli środki te pochodziły z budżetu, to kolejarze muszą uzyskać zgodę Skarbu Państwa na przesunięcie ich na inne zadania. O wiele bardziej skomplikowana jest procedura w przypadku pieniędzy z funduszy unijnych. - _ To ogromna praca. Już niedługo powinno być widać efekty _ - dodał.

Nowoczesny pociąg do remontu podtorza pracuje w Polsce:

[ ( http://static1.money.pl/i/h/204/t103116.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/rzad;kupi;domy;by;zbudowac;szybka;kolej,26,0,659738.html) Rząd kupi domy, by zbudować szybką kolej

Borys przyznał, że ze zwiększoną liczbą inwestycji wiązać się będą większe utrudnienia dla pasażerów. _ Niestety będziemy musieli trochę się pomęczyć. - Przy tej skali remontów wiadomo, że utrudnienia zawsze będą. Staramy się pracować nad tym, żeby można było zgrać prace, by realizować te inwestycje przy jak najmniejszej ilości zamknięć torowych _ - zaznaczył.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/204/t103116.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/kolej;duzych;predkosci;w;polsce;chca;budowac;chinczycy,147,0,712083.html) Kolej dużych prędkości w Polsce chcą budować Chińczycy Trwają przymiarki do budowy pierwszej linii o długości 450 km.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/172/t98476.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/prywatny;pociag;z;atrakcjami;makaron;warzywa;pralnia,12,0,710668.html) Prywatny pociąg z atrakcjami: makaron, warzywa, pralnia Dziś na trasę wyruszył pierwszy prywatny pociągu we Włoszech,
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)