Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

1 mln zł na kształcenie specjalistyczne w częstochowskich szkołach

0
Podziel się:

Łącznie blisko milion złotych mają spożytkować przez najbliższe dwa lata
częstochowskie szkoły kształcące w zawodach związanych z energią odnawialną i ekonomią. Projekt
zakłada m.in. współpracę ze szkołami w Niemczech, zagraniczne praktyki i specjalistyczne wsparcie.

Łącznie blisko milion złotych mają spożytkować przez najbliższe dwa lata częstochowskie szkoły kształcące w zawodach związanych z energią odnawialną i ekonomią. Projekt zakłada m.in. współpracę ze szkołami w Niemczech, zagraniczne praktyki i specjalistyczne wsparcie.

Projekt Częstochowy "Edukacja bez granic" jako jedyny z siedemnastu w woj. śląskim został zarekomendowany do unijnego dofinansowania - poinformował w środę urząd marszałkowski.

Ze wsparcia skorzystają szkoły kształcące w kierunkach zawodowych związanych z branżą energii odnawialnej (Centrum Kształcenia Praktycznego, Zespół Szkół Technicznych, Zespół Szkół im. Bolesława Prusa, Zespół Szkół Samochodowo - Budowlanych) oraz z branżą ekonomiczną (Zespół Szkół Ekonomicznych).

Aby częstochowscy uczniowie mogli obserwować najlepsze wzorce, nawiązano współpracę ze szkołami zawodowymi z niemieckiego Ludwigshafen, gdzie swoją siedzibę ma m.in. koncern chemiczny BASF. Placówki te na co dzień współpracują z przedsiębiorcami, a przekazywane tam uczniom kwalifikacje zapewniają płynne przechodzenie na rynek pracy.

"Chcemy zachęcić młodzież, by wybierała szkolnictwo zawodowe" - zaakcentował wiceprezydent Częstochowy Przemysław Koperski. "Chcemy, by nasi uczniowie byli rozpoznawani jako fachowcy, a te niemieckie wzory, jeśli chodzi o szkolnictwo zawodowe są najlepsze" - ocenił szef Biura Funduszy Europejskich w magistracie Grzegorz Sikorski.

Częstochowskie szkoły od dawna uczestniczą w europejskich programach Comenius i Leonardo da Vinci, przewidujących wymiany uczniów. Obejmują one jednak zazwyczaj tylko zwrot kosztów podroży i zakwaterowanie. Projekt "Edukacja bez granic" ma dawać większe możliwości, m.in. dzięki szerszemu zakresowi i zasięgowi.

"Edukacja bez granic" przewiduje m.in.: doradztwo zawodowe, kursy branżowego języka niemieckiego, warsztaty tematyczne np. poświęcone systemom solarnym, warsztaty giełdowe i bankowe oraz wizyty studyjne - w firmach produkujących kolektory słoneczne i budynki pasywne, a także w Giełdzie Papierów Wartościowych i Narodowym Banku Polskim.

Wartościowymi elementami projektu mają być certyfikowane i uznawane na międzynarodowym rynku pracy kursy: dotyczące projektowania oraz obsługi systemów i urządzeń w budynkach pasywnych czy zwiększające kompetencje informatyczne. Część środków trafi na zakup wyposażenia do laboratorium systemów solarnych w Centrum Kształcenia Praktycznego.

W ramach projektu powstać ma Punkt Planowania Kariery zajmujący się m.in. kontaktami z zagranicznymi przedsiębiorstwami pod kątem praktyk dla uczniów częstochowskich szkół zawodowych. W ramach samego projektu dziesięcioro najlepszych uczestniczących w nim uczniów będzie mogło skorzystać z takich praktyk.

"Chcemy przeszczepiać dobre wzorce na częstochowski grunt" - podkreślił Sikorski. "To ważne też dla pozyskania przyszłych inwestorów. Jeśli będziemy mieć wyszkoloną kadrę, posiadającą właściwe certyfikaty, to przedsiębiorca szybciej podejmie decyzję o rozpoczęciu inwestycji właśnie u nas" - wskazał Koperski.

Częstochowskie szkoły mają swoich partnerów m.in. w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, we Francji, na Węgrzech, w Turcji, Grecji, Portugalii, Bułgarii, na Litwie i na Wyspach Kanaryjskich. Projekt pod nazwą "Sztuka i Ziemia" realizuje jedno z częstochowskich przedszkoli, wspólnie z placówkami we włoskiej Vicenzie i chorwackim Osijeku.

W zakresie edukacji Częstochowa współpracuje też ze swoim partnerskim miastem Pforzheim, m.in. czeka właśnie na ocenę wspólnego wniosku. Projekt zakłada skierowanie tam zarejestrowanych w urzędzie pracy bezrobotnych nauczycieli na kilkumiesięczne staże.(PAP)

mtb/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)