Notowania

wiadomości
06.12.2013 13:28

Bandera na statku do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych

W piątek w Gdyni podniesiono banderę na statku służącym do budowy i obsługi farm wiatrowych. Specjalistyczną jednostkę hydrotechniczną Vidar o wartości ponad 150 mln euro zbudowała Stocznia Crist z Gdyni.

Podziel się
Dodaj komentarz

W piątek w Gdyni podniesiono banderę na statku służącym do budowy i obsługi farm wiatrowych. Specjalistyczną jednostkę hydrotechniczną Vidar o wartości ponad 150 mln euro zbudowała Stocznia Crist z Gdyni.

Współwłaściciel stoczni Crist, Krzysztof Kulczycki powiedział PAP, że właścicielem statku jest hiszpańska firma leasingowa Naviera Trans Wind, a będzie go eksploatować niemiecki potentat na rynku usług dla branży energetyki wiatrowej, Hochtief Solutions AG.

Jednostka jest gotowa do eksploatacji i w niedzielę ma wypłynąć z Polski.

Kulczycki powiedział, że są klienci zainteresowani budową kolejnych podobnych jednostek. Dodał, że firma pracuje nad kontraktami na podobne statki. Zaznaczył, że Crist jest w Europie jedyną stocznią budującą takie jednostki. "Zapotrzebowanie na takie statki będzie rosło, bo będzie powstawać coraz więcej farm wiatrowych na morzu" - ocenił.

Vidar jest jednostką typu "heavy lift jack up vessel" z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Ma 140,5 m długości oraz 41 m szerokości i może rozwijać prędkość 11 węzłów. Statek może szybko przekształcić się w 1200-tonowy dźwig służący do instalacji morskich farm wiatrowych. Pozwala na to specjalny system samopodnoszący, czyli charakterystyczne, opuszczane na morskie dno "nogi" o wysokości 90 m. Konstrukcja pozwala na prowadzenie prac na głębokości nawet 50 m. Na pokładzie znajduje się m.in. lądowisko dla helikoptera. Jednostka posiada system pozycjonowania statku na morzu z dokładnością do jednego metra.

Stocznia zapewnia, że Vidar będzie mógł kompleksowo obsługiwać cały proces instalacji farmy wiatrowej, począwszy od załadunku turbin i masztów przez ich transport, aż po instalację w miejscu przeznaczenia.

Vidar nie jest pierwszym tego typu statkiem zbudowanym przez Crista. W 2010 roku w stoczni zbudowano specjalistyczną platformę budowlano-remontową, Thor, a w ubiegłym roku statek hydrotechniczny typu "heavy lift jack up vessel", Innovation. Kulczycki wyjaśnił, że przekazany w piątek Vidar jest nieco mniejszy niż Innovation.

Stocznia Crist jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. Jej głównymi udziałowcami są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz należący do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. fundusz inwestycyjny MARS FIZ. Działalności stoczni skupia się w Gdyni na terenie byłej stoczni. W 2010 r. Crist kupił w przetargach część majątku likwidowanej Stoczni Gdynia, m.in. suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów.

W ciągu ponad 20 lat istnienia stocznia zrealizowała ponad 300 kontraktów, w tym wiele na jednostki offshore oraz konstrukcje hydrotechniczne.

Ze względu na trudne warunki pogodowe w uroczystości w piątek w Gdyni nie uczestniczyli przedstawiciele właściciela i armatora jednostki. Udział wzięli głównie pracownicy budujący statek. (PAP)

bls/ je/ jra/

Tagi: wiadomości, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz