Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Białystok: 2 tys. młodych ludzi na warsztatach antydyskryminacyjnych

0
Podziel się:

Ok. 2 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych z Białegostoku i okolic wzięło
udział w warsztatach antydyskryminacyjnych "Różnorodność. Podaj dalej! 2013". Miały one pomóc
młodym ludziom poznać mniejszości i zrozumieć, czym są stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja.

Ok. 2 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych z Białegostoku i okolic wzięło udział w warsztatach antydyskryminacyjnych "Różnorodność. Podaj dalej! 2013". Miały one pomóc młodym ludziom poznać mniejszości i zrozumieć, czym są stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja.

Organizatorem Antydyskryminacyjnego Programu Edukacyjnego "Różnorodność - podaj dalej! 2013" było białostockie Stowarzyszenie na rzecz Kultury i Dialogu 9/12.

W tym roku, oprócz warsztatów skierowanych do młodzieży, przy współpracy z Instytutem Socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku zorganizowano konferencję naukową o problemie dyskryminacji oraz sympozjum o edukacji antydyskryminacyjnej. Odbyły się też warsztaty trenerskie o edukacji antydyskryminacyjnej dla studentów.

Celem warsztatów jest kształtowanie postaw otwartości, są też one odpowiedzią na brak edukacji antydyskryminacyjnej w szkołach - powiedział PAP prezes Stowarzyszenia 9/12 i koordynator projektu "Różnorodność - podaj dalej" Grzegorz Stefaniak.

W ramach projektu odbyło się niemal 100 warsztatów. Każdy trwał cztery godziny lekcyjne, składał się z dwóch części. Najpierw zadaniem uczestników było wczucie się w rolę osoby z mniejszości narodowej, etnicznej, religijnej, seksualnej lub osoby niepełnosprawnej. Postawieni zostali w sytuacji, w której, jako osoby dyskryminowane, musieli zmierzyć się z jakimś problemem. Ćwiczenie miało pomóc młodzieży zrozumieć powstawanie i działanie mechanizmów wykluczania i dyskryminacji.

Prezentowano też dwa filmy. "Niebieskoocy", to zapis warsztatów Jane Elliott, amerykańskiej edukatorki zajmującej się tematyką rasistowską. Film "Symbole", powstał natomiast podczas warsztatów w Galerii Arsenał w Białymstoku, w ramach których młodzież musiała identyfikować i interpretować szkodliwe stereotypy i przejawy dyskryminacji.

Obecna edycja Antydyskryminacyjnego Programu Edukacyjnego "Różnorodność - podaj dalej!" była kontynuacją warsztatów, które na mniejszą skalę odbyły się w 2012 r., a także pilotażowego projektu "Warsztaty antydyskryminacyjne dla grup szkolnych" zorganizowanego przez Stowarzyszenie 9/12 i Centrum im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku w 2010 r. W sumie do tej pory w spotkaniach wzięło udział ok. 4 tys. uczniów.

Zdaniem Stefaniaka, takie warsztaty są okazją do rozpoczęcia dyskusji wśród młodych ludzi o problemie dyskryminacji: czy ją zauważają, czy w ogóle istnieje i czy są otwarci na mniejszości. To także szansa dla nauczycieli, którzy uczestniczą w warsztatach jako obserwatorzy, by rozwinąć ten temat np. na godzinie wychowawczej.

W ocenie Stefaniaka kilkuletnie doświadczenie prowadzenia takich warsztatów pokazało, że młodzieży są one potrzebne. Zauważył też, że młodzi ludzie są coraz bardziej otwarci na mniejszości, i z roku na rok wrasta ich wiedza na ten temat. Maleje również problem homofobii, który na początkowych warsztatach był bardzo widoczny.

Jak powiedziała PAP socjolożka dr Katarzyna Sztop-Rutkowska z Uniwersytetu w Białymstoku, warsztaty "Różnorodność - podaj dalej" jako jedna z niewielu propozycji edukacyjnych w mieście dotykały problemu dyskryminacji w całości. "Mówimy o tolerancji, uczymy o wielokulturowości w Białymstoku, ale wiedzą nie dotykamy emocji. A dyskryminacja powstaje nie tylko z braku wiedzy, ale też negatywnych emocji i irracjonalnych uprzedzeń do drugiego człowieka" - dodała. Jej zdaniem, właśnie dzięki warsztatom młodzi ludzie mogą poczuć jak się czują osoby dyskryminowane, a nie tylko dowiedzieć się opowiadając o tym na przykładach.

Program "Różnorodność - podaj dalej! 2013" finansowany był z grantu szwajcarskiego. W przyszłym roku ma być kontynuowany.(PAP)

swi/ pz/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)