Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Broniarz o planie rządu: idee słuszne, choć mało konkretne

0
Podziel się:

Propozycje dotyczące szkolnictwa zawarte w przedstawionym w piątek przez
rząd Planie Rozwoju i Konsolidacji Finansów 2010-2011 są słuszne, ale mało konkretne - ocenił
prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz.

Propozycje dotyczące szkolnictwa zawarte w przedstawionym w piątek przez rząd Planie Rozwoju i Konsolidacji Finansów 2010-2011 są słuszne, ale mało konkretne - ocenił prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz.

Jego zdaniem, większość elementów rządowego planu - takich jak zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli od września 2010 roku o 7 proc., zmniejszanie różnic pomiędzy wynagrodzeniami nauczycieli stażystów i nauczycieli dyplomowanych, reforma systemu awansu zawodowego nauczycieli - to propozycje postulowane już od dawna przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Według Broniarza, są to słuszne posunięcia, choć rządowy plan jest mało szczegółowy - nie ma w nim informacji, jak konkretnie rząd będzie dążył do ich realizacji.

W rozmowie z PAP Sławomir Broniarz zwrócił też uwagę, że rządowy plan zawiera propozycję utrzymania wrześniowego terminu podwyżek dla nauczycieli nie tylko w roku 2010, co zostało już wynegocjowane ze związkami zawodowymi nauczycieli, ale też w roku 2011. Tymczasem nauczyciele zgodzili się na wrześniowe, a nie - jak to było przyjęte - styczniowe podwyżki tylko w 2010 roku, w drodze wyjątku. "Przesunięcie terminu podwyżek w roku następnym nie było z nami konsultowane" - podkreślił Broniarz.

Rządowy plan zmian zakłada doprowadzenie do wzrostu wynagrodzeń nauczycieli średnio o 50 proc. w latach 2007-2012, ze szczególnym uwzględnieniem osób rozpoczynających pracę w zawodzie, których wynagrodzenia mogą wzrosnąć nawet o 80 proc. Ma to zachęcić najlepszych studentów do wybierania zawodu nauczyciela. W budżecie na rok 2010 przeznaczono na ten cel kwotę 1 862 340 422 zł, a w roku 2011 przewidywana kwota to - 2 425 902 299 zł.

Rządowy dokument proponuje też stworzenie dwu alternatywnych dróg zmiany systemu awansu zawodowego nauczycieli. Pierwsza z nich zakłada odbiurokratyzowanie obecnego systemu przez zastąpienie dotąd stosowanego systemu nadawania stopnia nauczyciela dyplomowanego wewnątrzszkolną procedurą, uwzględniającą opinie społeczności szkolnej. Planowane jest także stworzenie dodatkowej ścieżki awansu polegającej na czasowym powierzaniu nauczycielowi szczególnych zadań związanych z funkcjonowaniem szkoły. Drugi wariant zakłada stworzenie zupełnie nowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. (PAP)

aszw/ hes/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)